Nekromanti HoI2DD, V:R, CK, EU2...?

Storuggla

Champion
Är det bara jag som spelar strategispelen från Paradox här? Crusader Kings, Victoria: Revolutions, Europa Universalis 2 och Hearts of Iron 2 Doomsday? Sadistiskt sett borde det väl finnas fler diggare här?

Storuggla, inte tågnördar alltså

G

Guest

Guest
jag kör Hearts od iron 2 doomsday, och victoria: an empire under the sun, har ej fixat revolutions än men det ska ske snart.

Vi kanske borde starta upp Wrnuitern, De allierade wrnuarna eller vrållådemakterna.

/Zorbeltuss som kan tänka sig spela allt mellan Communist china och USA, ioförsig brukar mitt usa vara kommunistiskt innan februari '36 men låt oss ignorera det jag kan spela andra politiska modeller, så länge jag får göra mountaintroops, marines eller tanks så är jag nöjd.

/Zorbeltuss som dock inte vill spela spanien för de blir svåra att mobba då (för mig).

Storuggla

Champion
"jag kör Hearts od iron 2 doomsday, och victoria: an empire under the sun, har ej fixat revolutions än men det ska ske snart."

Skaffa Revolutions! Det rockar! Kapitalisterna bygger fabriker och järvägar som tossiga! Det är jätteballt! Och England drar inte upp horder av indier att kämpa i deras krig längre! Jätteballt! Okej, det är tokomöjligt att bli civiliserad nu om man inte är Kina, Japan eller Persien och Frankrikes kapitalister bygger knappt något alls (tydligen för att fel parti vinner alla val). Och nu kan man inte lura folket med fejkreformer heller, de genomskådar en och bli apförbannade! :gremlaugh:
Jag älskar Revolutions!

"så länge jag får göra mountaintroops, marines eller tanks så är jag nöjd."

Äh. Militia 4 teh win!

Troberg

Sinister eater
Är det bara jag som spelar strategispelen från Paradox här? Crusader Kings, Victoria: Revolutions, Europa Universalis 2 och Hearts of Iron 2 Doomsday? Sadistiskt sett borde det väl finnas fler diggare här?
Något är effat med min Europa Universalis-CD, den är så dålig att man kan se rakt genom den.

HoI2 är på tok för mycket politiskt motiverad historierevisionism för min smak. Jag menar, påstå att V1 drevs av en RAM-jet! Det är som att påstå att Auswitz var ett tidigt försök till Euro-Disney!

Storuggla

Champion
"Något är effat med min Europa Universalis-CD, den är så dålig att man kan se rakt genom den."

Jo, det brukar finnas ett hål i mitten på cd-skivorna se...

"HoI2 är på tok för mycket politiskt motiverad historierevisionism för min smak. Jag menar, påstå att V1 drevs av en RAM-jet!"

Va? Var står det? Nu spelar jag altrig länder som kan forska fram sådarna tuffa saker (jag brukar lira stormakter som Italien, Ungern, Bolivia, Siam eller Demokratiska Folkrepubliken Nordkorea. Fast med DPRK försöker jag forska fram kärnvapen. In character, so to speak.

Storuggla, Kim Il BOOM

Troberg

Sinister eater
Jo, det brukar finnas ett hål i mitten på cd-skivorna se...
Fast i mitt fall är det hela skivan...

Va? Var står det?
Där man forskar fram nya teknologier, i beskrivningarna av dem.

Demokratiska Folkrepubliken Nordkorea
Är inte den korrekta benämningen Demokratiska Folkrepubliken Korea?

Storuggla

Champion
"Där man forskar fram nya teknologier, i beskrivningarna av dem."

Aha. Det förklarar varför jag inte sett det. Dels för att jag aldrig forskar fram sådant, och för att jag aldrig läser beskrivningarna.

"Är inte den korrekta benämningen Demokratiska Folkrepubliken Korea?"

Korrekt. Jag skrev fel. Jag måste nu spendera tre år i ett korrektionsläger :gremfrown:

Storuggla, mata grisar och odla hirs

Dewil

Skrivbordsgeneral
Genomskinliga cd-skivor

Fast i mitt fall är det hela skivan...
Faktum är att cd-skivornas aluminiumskikt är så tunt att det är genomskinligt. Håll upp en skiva mot skrivbordslampan så ser ni själva. Fast det visste du väl redan.

Dewil

Troberg

Sinister eater
Re: Genomskinliga cd-skivor

Faktum är att cd-skivornas aluminiumskikt är så tunt att det är genomskinligt. Håll upp en skiva mot skrivbordslampan så ser ni själva. Fast det visste du väl redan.
Japp. Den här är betydligt mer genomskinlig. Jag kan lägga den på ett papper och läsa texten genom den.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har spelat EU1-2 och samtliga versioner av HoI. Särskilt HoI 2 har jag i princip spelat sönder och samman. Till de personliga favoriterna hör nationer som Italien, Japan och Sovjetunionen. Tyvärr dras AI:n i spelet med en del brister som gör i alla fall de allierade tämligen ofarliga. Jag har inte upplevt något seriöst samarbete ifrån deras sida någonsin. Frankrike faller alltid och de övriga nöjer sig med lite patetiska kampanjer i norra Afrika. USA bygger upp en enorm flotta som seglar runt och gör just ingenting och har en förkärlek för att befästa obetydliga platser med mängder av divisioner när de blir hotade. Det enda som jag känner att jag skulle vilja pröva på är multiplay.

Har gillat deras spel ett bra tag :gremgrin:

Har spelat och äger EU 1&2, HOI 1&2 och Victoria. Spelar bara HOI 2 just nu, men Paradox gör några utav de absolut bästa strategi spelen. Älskar detaljrikedomen i deras spel!

Såg förresten i PCgamer att Ginza.se säljer ut många av ovanstående spel för småsummor (10 spänn styck + frakt(?))

Favorit nationer

Såg att ni andra skrivit ned era favorit nationer, så tänkte också göra det...

I EU så tror jag faktiskt att jag bara spelat som Sverige så vitt jag kommer ihåg... körde igenom hela perioden som Sverige och det gick väldigt bra faktiskt. Ca 60-70% (om inte mer) av Europas territorium, ungefär halva Nordamerika, stora delar av Sydamerikas västkust, nord och väst afrika, en stor bit av asien och även stora fina bitar av oceanien låg under Moder Sveas kontroll :gremwink:

I HOI 2 så har jag nog haft roligast som Tyskland eller Sovjet. Italien var ganska kul att spela som också. Gillar stora diktaturer, dom har mycket resurser och man kan göra lite som man vill :gremwink: Sedan så är det 10 gånger roligare att föreställa sig att man förslavar länder snarare än "befriar" dem :gremtongue:

Har inte kommit underfund med hur Victoria eller EU 2 funkar riktigt än (var länge sen jag spelade EU 1)... men det gör jag säkert inom sinom tid...

Marukusu

Hero
Nog fan har man lirat en hel del HoI2 och Doomsday i sina dar, och fingrat lite smått på Victoria.

Jag kommer ihåg då jag och två andra polare spelade Polen (jag), Tjeckoslovakien och Österrike och annekterade hela Der Reich år 1938. In Der Führers Face, liksom.

Annars så är det kul att köra som Sovjet eller något annat stort, mäktigt land och bara pumpa upp IC tills det är dags för krig för att sedan spotta ut miljarders miljoner med divisioner och äta upp hela världen...

Victoria blir jag inte klok på, dock. England är alltid störst, bäst och vackrast, även om hela den civiliserade världen försöker mosa öjävlarna. Hoppas verkligen att det är andra bullar i Revolutions.

- Kejsar Danne Selassie av Manhattankommunen

Storuggla

Champion
"Victoria blir jag inte klok på, dock. England är alltid störst, bäst och vackrast, även om hela den civiliserade världen försöker mosa öjävlarna. Hoppas verkligen att det är andra bullar i Revolutions."

England är störst, bäst och vackrast. Varför? Tja, kolla tidsperioden. 1836-1935. Jag skulle nog påstå att England är den stora draken som man ska se upp för under den tiden. I Revolutions är det faktiskt bättre, eftersom de gjort om systemet för att värva soldater (vilket gör att England inte längre kan skapa miljonstora armeer med indier) bland annat. Rent generellt rockar Revolutions, om man bortser från att de franska kapitalisterna inte bygger något.

Storuggla, enmanna POP

Erik_N

Warrior
EU2 spelar jag ibland. Provade Victoria men är inte helt såld. Samma med första HoI, har inte provat de andra.

Marukusu

Hero
"England är störst, bäst och vackrast. Varför? Tja, kolla tidsperioden. 1836-1935. Jag skulle nog påstå att England är den stora draken som man ska se upp för under den tiden."

Ja men någonting står ju inte rätt till när både Ryssland, Preussen, Österrike-Ungern, Frankrike, Europas Sjuke Man, USA och Qing-imperiet sluter en ohelig allians men ändå får spö av Drottning V. Inte för att jag har skapat någon sådan pakt någon gång, men liknande saker har jag gjort och på sin höjd så besatte jag alla britternas kanadensiska kolonier med USA (vilket egentligen inte förändrade någonting, annat än att jag fick en jävla massa skog och kanadicker).

...men det finns för övrigt inget billigare alternativ till att köpa Revolutions, eller? Det vore helt klart värt att testas.

Marukusu

Hero
"...men det finns för övrigt inget billigare alternativ till att köpa Revolutions, eller?"

Klart som fan att det gör, jävla dumjävel. Håll käften i fortsättningen.

- Danne, kom plötsligt till sans.

Storuggla

Champion
"Ja men någonting står ju inte rätt till när både Ryssland, Preussen, Österrike-Ungern, Frankrike, Europas Sjuke Man, USA och Qing-imperiet sluter en ohelig allians men ändå får spö av Drottning V."

Eh, okej. Det är lite wack, jo. :/

"...men det finns för övrigt inget billigare alternativ till att köpa Revolutions, eller? Det vore helt klart värt att testas."

Nej. Du betalar € 9.99. Förbaskat billigt för uppgradering till ett spel man gillar. Ett spel som förövrigt får denna uppgradering endast då Paradox kollade i sina forum och såg att fansen, de få som köpte det i alla fall, älskade det. Victoria var allt annat än en finansiell framgång. Gör svenska spelskapare en tjänst, spendera under hundralappen på ett spel. :gremsmile:

Storuggla, slavisk nationalism på balkan, +1 MIL