Varför ligger man kvar vid att använda sig utav officiella regler helt och hållet när man erkänner att det finns bättre varianter?
Förstår inte hela den där grejen med att vara systemet troget till punkt och pricka.
Så om reglerna sade att tex ett tvåhandssvärd skulle göra mindre skada än en kniv skulle ni ändå köra på det. (Förmodligen inte)
Men själva grejandet med husregler är ju just för att få dom bättre för sin egen sak och sitt eget spelsätt.
En del avvikelser från regelsystemet är ganska nödvändiga. Annars skulle världen te sig väldigt underlig. Till exempel så skulle tunga objekt falla snabbare än lätta objekt. Släpp en liten sten och se den dala ned.
Nej, en del saker MÅSTE husreglas.
Lättare att kolla upp reglerna när det behövs är väl en anledning. En annan kan vara att inte pilla för mycket i spelbalansen.
Nu är jag inte emot husregler, jag använder husregler. Men ibland känns det som allt ska fixas med husregler och då blir det bara en sörja.
Jag sa aldrig att jag är emot husregler per say, jag använder några egna husregler när det gäller olika saker, men jag sa att jag använder mig av de officiella reglerna
i så stor utsträckning som möjligt. Detta av flera olika anledningar. Som nämnts ovan är en anledning att det är lättare att kolla upp om det är något man är osäker på. Och precis som påpekats ovan så tycker jag inte att man ska hålla på att förändra för mycket i spelbalansen. Jag är medveten om att reglerna i EON inte är perfekta, men jag tycker att man inte behöver ändra alla regler när spelet ändå flyter utan större problem. En sista och kanske den viktigaste anledningen är att vi brukar byta spelledare då och då, och då vill jag inte behöva lära alla andra spelledare mina specialregler under halva rollspelstillfället. Jag vill att samma regler gäller för alla, speciellt när jag får tillfälle att själv vara bara en spelare. Det kanske är juristen i mig som talar, men jag tycker man får hålla på de regler som finns uppställda, även om man inte gillar alla till hundra procent. Angående just den regeln som Ymir föreslog så sa jag ju att den säkert var bra, men i mitt fall kändes det som en ”if it ain’t broke, don’t fix it” sak.
Men alla får tycka som de vill.
Otacksamme slyngel! Du är härmed förbjuden att använda samtliga av mina husregler.
Haha, ja du... som sagt, det är säkert bra regler, men jag känner inte att det skulle tillföra särskilt mycket till vår spelgrupp som det är nu iallafall.
Jag känner nu i efterhand att det var dumt att jag valde ordet hoplit för att beskriva det jag var ute efter. Uppenbarligen så är ordet alldeles för laddat för att man ska kunna se bortom den klassiska grekiska hopliten och istället tänka sig hur en sköld/spjut-krigare skulle kunna fungera i Mundana.
När det kommer till Pendragons inlägg så kan jag bara säga tackar för informationen. Som jag föreslog i mitt första inlägg skulle dessa krigare som jag tänkte mig vara en kvarleva från äldre tiders krigsföring. Det känns ju som om man tar Jagien är hela deras krigsmakt ganska föråldrad på de flesta områden (knappt något kavalleri, en obetydlig flotta och endast en ofantlig mängd infanterister).
Tror absolut inte att spartanerna var kaxiga nog att stå emot en anstormande kavalleri-chock. Eller ja, kanske var det dumma nog att stå kvar på grund av den hjärntvättning de genomgick i agoge, men frågan är hur effektiva dom egentligen skulle ha varit.
Det är ju viss skillnad på pikar och spjut vad gäller hantering och längd. Vad jag var ute efter var snarare spjut som
duro(dory) på cirka 2 meter, vilket motsvarar det vanliga spjutet i EON. Pik och Sarissa är coola på sitt sätt, men om man än en gång tar Jargien som exemple så använder sig legionärerna redan av jargbilan, som skulle kunna fylla anti-kavalleri uppgiften ganska bra. Vet inte hur väl ett vanligt spjut skulle i det avseendet, men en pik är ju ypperlig för att stoppa en ryttare.
Och nej, jag skulle nog inte välja spjut och sköld som förstahandsval när det gäller att slåss i en duell. Ofta slåss man inte i regelrätta dueller i EON dock, och rent regeltekniskt så tror jag att en sköld/spjut-krigare skulle klara sig ganska bra i EON om man möter en grupp våldsbrukare som vill åt ens penningpung (detta är endast spekulation, då jag inte testat kombinationen än).
Medeltiden är iofs ett luddigt begrepp, snarare handlar det om kultursfärer än ren kronologi. Skulle man på exempelvis 800-talet resa från Frankrike till Västergötland skulle man ju resa från medeltiden till forntiden.
Ännu en grej som gör att man sliter sitt hår över Mundanas lapptäckskänsla är att det är svårt att sätta någon ungefärlig motsvarighet i tiden till vår egen värld. Jag skulle dock vilja sätta det ungefär mellan Högmedeltiden (1100-1300) och Senmedeltiden (1300-1500), så att runt år 1300 någonstans skulle jag säga att Mundana befinner sig i vid det officiella året i spelet, även om det finns flera nationer som båda är mer och mindre avancerade än så.