Nekromanti Hopp för dagens ungdom?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
På ungdomsprogrammet "Ketchup" på P3 pratades det om rollspel idag, som om det var den mest självklara sak i världen att det fanns folk som spelade sådant och tyckte det var kul. Programledaren lyckades till och med uttala "Cthulhu" på ett godkänt sätt. Inga själv- eller styckmord nämndes, såvida de inte hann med det innan jag slog på radion.

Sånt gör mig glad! :gremsmile:

/tobias

King Kromm

Hero
Re: jo

jag hörde de oxå, i det tillfället då vi spelade rollspel på elevensval..
Haha, minns när en annan låste in sig med några polare under bilden (tror de va nån sort elevens val då också) och spelade... Men jag gissar att ni inte får göra det eller? Vi fick det inte... :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell

Så gjorde vi också på mellanstadiet. Vi fick göra det, problemet var att alldeles för många ville vara med så vi han aldrig komma igång...

Det kanske hette roliga timmen eller nått då iofs :gremgrin:

chrull

Eksem

Champion

Eftersom jag var sjukt bra på matte i högstadiet (en förmåga som helt försvunnit nu, det var knappt att jag klarade Ma D överhuvudtaget på gymnasiet) så fick jag och en annan kompis som var lite haj på matte sitta i ett eget rum. Av någon anledning lyckades vi förhandla till det så att två-tre kompisar till kunde sitta där (som inte var särskilt bra på matte) och så satt vi och spelade rollspel med matteböckerna beredda utifall att läraren skulle komma in.

Mest minnesvärda tillfället var dock när en av killarna för första gången faktiskt pluggade när han satt där, och reflexmässigt STÄNGDE matteboken när läraren kom in :gremwink:

En annan höjdare var när en kille som aldrig spelat förut skulle prova. Han vägrade förstå konceptet och satt hela tiden och sa: "Men nu ser jag en stad, eller hur? Och nu ser jag en eld, eller hur?".

Johan K

Gammal & dryg
Va´trevligt !!

Sånt är ju bra !!
Så det inte bara förknippas med tråkigheter.

Ha, vi satt fyra stycken och spelade rollspel en gång. Meningen var att man skulle ta med sig sälskapsspel, så jag hade med mig Eon regelboken och karaktärer till några kompisar, sen spelade vi i några timamr :gremsmile:

G

Guest

Guest

En annan höjdare var när en kille som aldrig spelat förut skulle prova. Han vägrade förstå konceptet och satt hela tiden och sa: "Men nu ser jag en stad, eller hur? Och nu ser jag en eld, eller hur?".
Hehe :gremsmile: känner igen det där... jag tror det var när vi spelade enhörningshornet till DoD som en kompis skulle vara med och spela... han började köra sitt eget race... ungefär så här:

-Jo jag kommer fram till en stor kille och frågar honom (något) och då säger han (något) och sedan osv...

Det var ganska kul grej som man skrattade åt en hel del... Men jag tror att det var den enda gången som han var med och spelade... ja ja... Det var på den gamla goda tiden *suck*

Balderk

Swashbuckler

Jag har väl också spelat en del rollspel i skolan, dels på temaveckor då man suttit och spelat hela veckor (rätt populärt val faktiskt, bra ledare fanns för det också... Dessutom fanns Junta och massa andra trevliga brädspel)... Men också på "elevensval", även där lagligt. Fast skollokaler är inte så bra att spela i, särskillt inte när man varken har musik eller möjlighet att släcka ner rummet. Men på elevensval hade vi ingen lärare som hade uppsikt över oss så ganska snart började vi fara hem istället. Temaveckorna var däremot hur roliga som helst.

/Balderk

Krille

Super Moderator
Konvent i skolor

"Fast skollokaler är inte så bra att spela i, särskillt inte när man varken har musik eller möjlighet att släcka ner rummet."

...du har aldrig varit på konvent, eller hur?

G

Guest

Guest
Programledaren lyckades till och med uttala "Cthulhu" på ett godkänt sätt
Oj då... då säger jag nog det på ett icke godkänt sätt... Förbannelse! Nu ska jag nog gå och banka mitt huvud i en vägg...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: jo (OT)

Hehe, själv höll jag under mellanstadiet långa friformade Chronopia-sessioner under syslöjden med ungefär 5-10 deltagare... rejält kul var det.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hopp för medelålders intellektuella kvinnor?

Mamma visade mig en insändare till tidningen Amelia där det stod om en kvinna som spelade rollspel och en massa bra saker om det.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Hopp för medelålders intellektuella kvinnor?

Amelia. Sveriges mesta porrblaska utan någon porrstatus.

Ighf.
Det låter läskigt.

Å andra sidan skulle det behövas lite morsor på konventen, som städade och sa åt folk att gå och lägga sig i tid osv osv :gremgrin:

chrull

Troberg

Sinister eater

Å andra sidan skulle det behövas lite morsor på konventen, som städade och sa åt folk att gå och lägga sig i tid osv osv
Tja, vi har ju ett par här på forumet. Du får väl se till att få iväg dem på konvent.

Balderk

Swashbuckler
Re: Konvent i skolor

Jo, fast på ett universitet. Dels var det mindre lokaler och dels så gick det (den gången vi inte hade ljus) att släcka ner rätt så mycket ändå. Men menar du att man aldrig släcker ner, aldrig har ljus och aldrig har musik på konvent som till exempel GothCon så är nog inte heller det något för mig. Hur som helst var det i ovanstående faktorer min kritik låg... Inte i själva skollokalen... Om ni nu inte förstod det.

/Balderk, orolig att det verkligen inte finns musik, levandeljus, elller ens nersläckta rum på GothCon...

Krille

Super Moderator
Re: Konvent i skolor

"Men menar du att man aldrig släcker ner, aldrig har ljus och aldrig har musik på konvent som till exempel GothCon så är nog inte heller det något för mig."

Ljus tillåts normalt inte, pga brandrisk. Det är liksom inte ens eget hem, utan en kommunal byggnad, och kommunen uppskattar att deras byggnad står kvar efter påskhelgen.

Nersläckning är därmed oftast opraktiskt, emedan det är svårt att se medspelarna, rollformulär och tärningar i mörker. Eftersom det normalt bara finns en sorts belysning i skolor (lysrör i taket för att ge adekvat arbetsbelysning åt eleverna) så innebär det massor med ljus samtidigt. Du kan om du vill ta med dig en myslampa, men du får släpa på den själv.

Musik är tillåtet, men du får släpa med dig en egen musikanläggning och musik själv över halva landet. De flesta låter bli.

Dessutom, en riktig rollspelare kommer i stämning även i en skollokal med kräkande lysrörsbelysning sittande på de där obekväma härkena till stolar, och en riktig spelledare får spelarna i stämning utan extern parafernalia som musik, levande ljus och mysbelysning.

Kitzune

Swashbuckler

Tja, vi har ju ett par här på forumet. Du får väl se till att få iväg dem på konvent.

Har vi? Vilka då?

/Alexander Gyhlesten

Kan påpeka att våran standardlokal är en gammal avdelning i en skola, brevid fäktnings/kampsportslokalen, som inte används av eleverna längre.
Vi har fått tag på ett mindre rum som fungerar alldeles utmärkt till rollspel.

Eksem

Champion

Jag kan ha fel, men jag tror Magoo är mamma?