Nekromanti Hopp för dagens ungdom?

Rising

Vila i frid
Re: Konvent i skolor

"Men du använder väl i alla fall annan parafernalia eller? Jag vet ju att du brukar använda alkohol ibland vid partyrollspel."

Njaajooo... Alkohol och vissa handouts (som kartor) är roliga att blanda in i vissa typer av rollspel. Det sker dock rätt sällan. Mest som gimmicks. (fast groggar har blivit standard på sista tiden)

"hur bra klarar du dig utan sådan parafernalia du är van vid?"

Det går bra. Jag får dock en massa problem så fort som det blandas in musik och sånt. Ju mindre tjafs, desto bättre blir det för mig.

/Riz

magoo

Hero
Synd för dig...

...att jag genomskådade din ändring :gremlaugh:

Mogen - javisst! Bara klimakteriet och graven att se fram emot, samt en hel massa rollspelande däremellan.

Vacker vill jag inte vara, det är förgängligt, det tar tid och det ger folk förutfattade meningar om en. Det är väl ingen slump att många rollspelare gör rollpersoner med låg karisma, elller SNY som jag brukar kalla det.

/Mogna Magoo med SNY 11.

Nightowl

Champion
Re: Hopp för medelålders intellektuella kvinnor?

[Än så länge går det bra, men när han förstår vad vi säger måste man nog vänta med spelandet till efter sovdags.
:gremgrin:
Du har inte funderat på den möjliga subliminala effekten av Kult på en 9-kilos klots?

Erik

Nightowl

Champion
Re: Synd för dig...

Det är väl ingen slump att många rollspelare gör rollpersoner med låg karisma, elller SNY som jag brukar kalla det.
Om de fick lika många nackdelar av det som i verkliga livet, precis som man får i rollspel av låg BUT*, skulle det vara annorlunda!

Erik, hög SNY, låg JÄV**

*Butighet.
**Jävlaranamma.

Insignia

Swashbuckler

Jag förmodar att "butighet" har med "beauty" att göra. Det är i alla fall min tolkning, och den står jag för tills motsatsen bevisats (dvs tills Erik förklarar sig) :gremgrin:

*läser Eriks inlägg igen* Eller troligen inte.

Balderk

Swashbuckler

Det går bra. Jag får dock en massa problem så fort som det blandas in musik och sånt. Ju mindre tjafs, desto bättre blir det för mig.
Måste vara jobbigt. Eftersom de flesta gillar det menar jag... blir det aldrig konflikt om att ha det eller inte ha det när ni spelar? Eller spelar du bara med liktänkande?

Njaajooo... Alkohol och vissa handouts (som kartor) är roliga att blanda in i vissa typer av rollspel. Det sker dock rätt sällan. Mest som gimmicks. (fast groggar har blivit standard på sista tiden)
Aha... då vet jag!

/Balderk

Rising

Vila i frid

"blir det aldrig konflikt om att ha det eller inte ha det när ni spelar? Eller spelar du bara med liktänkande?"

De jag spelar med idag är de som jag introducerat rollspelshobbyn för, och det skedde för typ 16 år sedan. Allt vi kan om rollspel har vi lärt varandra.

(jag tror inte någon utomstående skulle vilja spela med ett gäng som lirade något så nipprigt som partyrollspel)

Så ingen av oss begriper det där med bakgrundsmusik, och ingen förstår något om brytvärdesregler...

/Riz

Balderk

Swashbuckler

De jag spelar med idag är de som jag introducerat rollspelshobbyn för, och det skedde för typ 16 år sedan. Allt vi kan om rollspel har vi lärt varandra.

(jag tror inte någon utomstående skulle vilja spela med ett gäng som lirade något så nipprigt som partyrollspel)

Så ingen av oss begriper det där med bakgrundsmusik, och ingen förstår något om brytvärdesregler...
Aha... det lät ju trevligt att spela med en sådan sammansvettsad grupp. Vi är ju det också iofs, men med några undantag. De som jag spelat med i olika perioder (och som alla känner varandra och är kompisar) är så många att man nästan kan göra tre grupper och vi har lite olika spel där olika spelar osv. Det finns tre grupper faktiskt, men flera är med i två grupper.
Brytvärdesregler förstår inte heller jag vitsen med :gremwink:
Bakgrundsmusik är dock något som är insvettsat i hjärnan på oss alla...

Staffan

Myrmidon

Biffig, stark, tuff. Som i "Trygg-Torkel är ovanligt butig till och med för en barbar."

Oldtimer

Slava Ukraini!

Bakgrundsmusik är dock något som är insvettsat i hjärnan på oss alla...

Då är ni nog lite ovanliga. De flesta jag känner (eller har känt genom åren) spelar helt utan bakgrundsmusik. Mig skulle det då störa något oerhört.

Jag misstänker dessutom att de flesta spelledare inte klarar av att musiksätta ett scenario på ett vettigt sätt. Jag kan då det inte. Vi är spelledare, inte kompositörer.

/Mikael

Rising

Vila i frid

"De flesta jag känner (eller har känt genom åren) spelar helt utan bakgrundsmusik. Mig skulle det då störa något oerhört."

Jag tror att det är en fråga om ålder. De flesta yngre spelare (under 20) idag verkar vilja ha musik i bakgrunden, medan det beteendet blir allt ovanligare ju högre upp i åldern man kommer.

Det borde man sätta upp en poll om.

/Rising

Balderk

Swashbuckler

Ja, en poll vore ingen dum idé! Jag kan ta tag i det där... Hur som helst. Jag tror också att här i norrland är det fler som vill ha musik. Så gott som alla faktiskt. En kompis(XertaiX) samtalade med en kille på snökon i år som hade spelat rollspel på koknvent och andra ställen runt om i landet och enligt honom så var det flest som ville ha musik och sådant här än söderut. På snökon spelade jag med en 27åring som tyvärr inte hunnit fixa musik, men hade haft det om tid finns. De andra jag spelade med hade både musik och ljus... De flesta jag har talat med här vill ha det så. Men på t ex gothcon värkar det inte vara mycket sådant alls, och tydligen är det inte heller det när folk i stockholm och göteborg spelar privat heller... Kan ju bero på andra saker också förståss. Och jag har ju inte talat med alla umeås eller norrlands rollspelare... har nog inte han heller. Men generellt verkar det iaf vara en tendens.

/Balderk, vet inte riktigt vad han ska tro...

Eksem

Champion

"Jag tror att det är en fråga om ålder."

Mer exakt, är det en fråga om ålder, eller en fråga om när man började spela?

/Jonas, lyssnar på musik 18 timmar om dygnet, inklusive när han spelar rollspel

Bombu

Hero

jag tror inte det handlar om ålder när det gäller musik till rollspelande.

vad det handlar om är nog spelledarens musikintresse, och om det acceptearas av alla i spelgruppen.

vi har olika signaturmelodier till olika kampanjer, olika musik till olika situationer. Olika städer med olika teman på musiken.

Men så är ju min brorsa väldigt intresserad av musik också, jag använder lite mindre musik, men lite slagsmålsmusik och lung musik mellan brukar få upp stämningen.

Det gäller ju inte att bara använda den musik man tycker om rent allmänt, utan att ta fram musik man tror passar för en viss situation.

Inte behöver man musik till rollspel, men det kan höja stämningen oerhört, sorglig musik vid sorgliga tillfällen, det kan bli oerhört starkt, om det kommer rätt. Nästan så man börjar tjura :gremsmile:

Fortsätt som ni tycker är kul men om ni är nyfikna så tycker jag ni skall försöka lägga till nån liten musiksnutt vid nått tillfälle i kampanjen, det kan bli överaskande positivt.

Bombu

Krille

Super Moderator

"De andra jag spelade med hade både musik och ljus... De flesta jag har talat med här vill ha det så. Men på t ex gothcon värkar det inte vara mycket sådant alls, och tydligen är det inte heller det när folk i stockholm och göteborg spelar privat heller... Kan ju bero på andra saker också förståss."

En stor bidragande orsak tror jag är att skolorna är större och därmed också ansvaret på konventsarrangörerna. Skolorna tillåter inte levande ljus, och därmed tillåter konventsarrangörerna inte det heller.

Sen tror jag att det är publika transportmedel som bromsar musikandet. En hel del (jag, till exempel) föredrar musik när vi spelar (men jag klarar mig ypperligt utan det). Huruvida det förekommer fler bergsprängare norr om Hjo än "riktiga" musikanläggningar vågar jag dock inte uttala mig om, men jag har fått intrycket att så är fallet, och jag har inte särskilt stor lust att rycka ut och släpa på fem komma en högtalare, två datorer, en förstärkare och ett par kilometer kabel bara för att spela musik på konvent.

Troberg

Sinister eater

Sen tror jag att det är publika transportmedel som bromsar musikandet. En hel del (jag, till exempel) föredrar musik när vi spelar (men jag klarar mig ypperligt utan det). Huruvida det förekommer fler bergsprängare norr om Hjo än "riktiga" musikanläggningar vågar jag dock inte uttala mig om, men jag har fått intrycket att så är fallet, och jag har inte särskilt stor lust att rycka ut och släpa på fem komma en högtalare, två datorer, en förstärkare och ett par kilometer kabel bara för att spela musik på konvent.
Du har inte förstått det. Det är inte en fråga om att kunna spela rätt stämningsmusik, det är en fråga om att kunna spela högst (eller var det copy-partyn?).

Varför inte slänga upp en poll, det var länge sedan. Vill du ha bakgrundsmusik när du spelar? Alternativen 'Ja', 'Nej' och 'Likgiltigt'.

LaserLasse

Veteran
Re: Hopp för medelålders intellektuella kvinnor?

"Städa? Lägga sig i tid? Vilket århundrade är du född i?"

Du missade nog den ironiska generationen!

magoo

Hero
Ööööööhhhhh???

Jag är den ironiska generationen!

Men du kanske inte noterade min smiley?

Kitzune

Swashbuckler

Mogen - javisst!

Prima, då förstår vi varandra :gremwink:

/Alexander Gyhlesten