Nekromanti [Horisont] Kosmogation

Mogger

Hipsteranka
Aethermonster

Tony.M.Meijer said:
Måns, hur ser aether-bestarna ut? Och hur beter de sig?
De är vansinniga. Riktiga monster. Det finns massor av olika varianter, men de jag har skrivit ner i mitt spåndokument är manta och kraken. Så typ som flygande djuphavsvidunder, kanske.

I'm just making things up! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Cybot said:
När det gäller utvinningen av mörk aether, finns det aethervalar?

För om de absorberar mörk aether i en stabil valolja så skulle det säkert vara så att valolja var den ursprungliga källan, men att man har börjat skapa syntetisk aethertjära för att bestånden börjar bli allt mindre och svårare att hitta.
Å gud så coolt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: Aethermonster

Måns said:
De är vansinniga. Riktiga monster. Det finns massor av olika varianter, men de jag har skrivit ner i mitt spåndokument är manta och kraken. Så typ som flygande djuphavsvidunder, kanske.
Kan man tänka sig rykten om ett ofantligt monster, stort som en ö, en levithan, som ätit upp mindre nationer?

Eller stim av marulkar varls ljus brinner sjukligt grönt innefrån de svarta molnen? Kanske också att mörk aether-olja som bränns sägs locka till sig dem....

Mogger

Hipsteranka
Re: Utvinna och hantera gas?

Cybot said:

För om de absorberar mörk aether i en stabil valolja så skulle det säkert vara så att valolja var den ursprungliga källan, men att man har börjat skapa syntetisk aethertjära för att bestånden börjar bli allt mindre och svårare att hitta.
Nu klarnar bilden. Så här är det:
I Abyssos svävar väldiga valar fram, leviathaner. Dessa har i alla tider jagats för oljans skull, ur vilken mörk ather (Abyssos essens) kan utvinnas (genom finurlig kemisk process). men leviathanerna blir allt färre, och hela Kosmos luftfart (och ekonomi och allt) hotades varför det blev tvunget att börja tillverka syntetisk mörk aether.

Problemet är att den syntetiska mörka aethern inte alls är lika ren. Tvärtom är den giftig och lyckas läcka igenom den tätaste behållare. Det är den falska aethern som är orsaken till den obalans som råder i Kosmos, orsaken till att athermosnter allt oftare påträffas inom horisonterna, orsaken till att Abyssos närmar sig och att mörka aetherstormar då och då skär genom Kosmos.

Dessutom känner jag att leviathanerna inte har spelat ut sin roll. Det luktar metaplott!

Tack Cybot och Tony för alla idéer! Det här blir hur bra som helst!

Cybot

Mest spelbar
Måns said:
Cybot said:

Wow! Det är faktiskt så att alla flygmonster som finns i Abyssos (som består av mörk aether) absorberar gasen. När det då uppstår mörka aetherströmmar som skär genom kosmos, med monster som följer i dess spår, strömmar det dit monsterjägare på jakt efter bestarnas bokstavligt talat mörka blod (eller olja eller vad det nu är).

En given syssla för de tuffaste av rollpersoner!
Kanske är det så att de monster som hänger i utkanten av de mörka aetherströmmarna (i något lugnare virvlar) har depåer av tjockare aetherolja (så att de kan överleva "dykningar" in i blå aetherrymd) och är råvaran för det mesta av dem kommersiella handeln med naturligt aetherolja. Men djupare in i malströmmarna finns de riktigt stora monstrena som kan göra en kapten rikare än krösus, eller ta hans liv.

P.S: Med en relativt god andel Kapten Ahab-typer. Vanställda och ärrade kosmogatörer som har förlorat ett ben eller en hand i sin jakt på rikedom och hämnd.
Har i mer civilizerade delar av kosmos gett upphovet till idiomet "att vara några fingar kort" om de som tar vansinniga risker för att uppfylla sina ambitioner.

Mogger

Hipsteranka
Cybot said:
Kanske är det så att de monster som hänger i utkanten av de mörka aetherströmmarna (i något lugnare virvlar) har depåer av tjockare aetherolja (så att de kan överleva "dykningar" in i blå aetherrymd) och är råvaran för det mesta av dem kommersiella handeln med naturligt aetherolja. Men djupare in i malströmmarna finns de riktigt stora monstrena som kan göra en kapten rikare än krösus, eller ta hans liv.

P.S: Med en relativt god andel Kapten Ahab-typer. Vanställda och ärrade kosmogatörer som har förlorat ett ben eller en hand i sin jakt på rikedom och hämnd.
Har i mer civilizerade delar av kosmos gett upphovet till idiomet "att vara några fingar kort" om de som tar vansinniga risker för att uppfylla sina ambitioner.
Exakt så. Det finns alltid grader av galenskap! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Cybot said:
Som om att segla in i Abyssos på jakt efter inte vore farligt nog så absorberar även Kosmos släkten svart aether. Det börjar med små svarta tunna "ådror" på ögonvitan. Till slut är ögonvitan helt svart och personen är helt förlorad till Abyssos. Totalt vansinnig.

Mogger

Hipsteranka
Falsk aether

Eftersom aetheroljan blir allt dyrare och svårare att komma över (iom rovjakten på leviathaner) har man börjat framställa falsk aether, eller karbonium. Det är en smutsig och farlig process som sker i stora gasverk. Genom att hetta upp karbon (typ en fantasyvariant av kol) uppstår gasen.

Karbon bryts i Yttre Horisonten. Karbonet har där absorberat svart aether under tusentals år.

I själva verket är karbonet ett skydd mot Abyssos, en slags fördämning, och genom att succesivt riva den tillåts svart aether spilla in i Kosmos.

Mogger

Hipsteranka
Oföränderligt klimat, effekter?

I Kosmos så roterar öarna horisontellt runt solarna. De har alltså ett upp och ner, och de är relativt små. Det innebär att klimatet inte påverkas nämnvärt annat än när den stora svarta himlakroppen Kronos skymmer solen under halva dygnet och natt uppstår. Temperaturerna håller sig alltså mellan (med högsta temperaturen närmast solen, och lägsta längst bort):

4:e sfären: +5 till -15
3:e sfären: +6 - +15
2:a sfären: +16 - +30

Vilka effekter har det på ekologin? Jag tänker mig att så länge tillgången på vatten är tillräckligt god så bör det innebära ett väldigt effektivt jordbruk? Eller finns det några vetenskapliga belägg för att det skulle förhålla sig på något annat sätt?

På samma sätt så antar jag att öar som håller sig under noll grader inte hyser så värst mycket liv.

Rätt eller fel?

Mogger

Hipsteranka
Re: Oföränderligt klimat, effekter?

Jag väljer att det är rätt. På så sätt får man en kornbod som kan förse resten av Kosmos med spannmål, vilket innebär handel, resor och möten med monster och allt sånt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Värmen en ö har kommer primärt att påverkas av inklinationsvinkeln mot solen, inte avståndet i det här fallet i och med att de är så nära.
Inklinationsvinkeln om de ligger i samma plan kommer att vara noll, i.e den bit som kommer att vara kallast är då ironiskt nog toppen och botten av ö'n. I det fallet kommer sidan riktad mot solen att vara den med mest grönska.

När det kommer till noll-gradiga öar så kommer det nog mest vara fåglar som är där när de är varma och extremo-filer (organismer, som regel björndjur och liknande, som överlever i extrema miljöer)

Mogger

Hipsteranka

Öarna roterar horisontellt runt sin axel och solen befinner sig något över öarna, så att vinkeln blir ca30 grader eller så.

Mogger

Hipsteranka
Thaumaturgi

Magi i Horisont funkar lite annorlunda mot hur det brukar funka i fantasyvärldar. Istället för att kasta besvärjelser så bygger thaumaturgen en maskin, en thaum. Det finns än så länge tre inriktningar:

Golemantik - att skapa (av döda ting) och kontrollera golem
Pyromantik - att fjättra och kontrollera salamandrar
Pneumantik - att fjättra och kontrollera sylphider.

Så, min fråga är vilka maskiner de kan tänas bygga? I prncip kan ju elementarandarna funka som energi för vilken typ av maskin som helst, men även sådana som är mer bundna till dess element. En pyromantiker kan till exempel skapa ett värmeelement, en eldkastare, en tändare m.m.

Så, vad hade ni byggt?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Thaumaturgi

Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
En stor golem, 3 meter sådär. Långsam, dum, stark när man styr den med muntliga kommandon. Betydligt rappare när jag kliver i den och har den som rustning!

Cybot

Mest spelbar

Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
En teknomagisk flygmotor. Lite för stor och klumpig för att sitta på en glidare, men perfekt för en kosmokaravel.

Mogger

Hipsteranka

Ok, det här är väl inte det första jag hade byggt, men en stor orgel, förstärkt av luftandar. Och givetvis ett mistlur-system som bygger på samma teknik.

Mogger

Hipsteranka

Cybot said:
Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
En teknomagisk flygmotor. Lite för stor och klumpig för att sitta på en glidare, men perfekt för en kosmokaravel.
Ja, Locusväldets aetherkaptener var först med pneumantiska styrmaskiner till sina seglare. Med deras hjälp kunde de färdas med aethetvindarna på ett helt nytt sätt. Idag är sylphidmotorn nästan standard på alla större skepp.

Mogger

Hipsteranka

DeBracy said:
Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
En stor golem, 3 meter sådär. Långsam, dum, stark när man styr den med muntliga kommandon. Betydligt rappare när jag kliver i den och har den som rustning!
Oj, ja, det krävs en modig golemantiker till det. Mer än en thaumaturg har krossats inne i sin egen skapelse...

RasmusL

Champion

Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
Någon form av motsvarighet till rymdhissar, slungor som använder roationen för att tjäna energi och skit.

Cybot

Mest spelbar

Måns said:
Cybot said:
Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
Ja, Locusväldets aetherkaptener var först med pneumantiska styrmaskiner till sina seglare. Med deras hjälp kunde de färdas med aethetvindarna på ett helt nytt sätt. Idag är sylphidmotorn nästan standard på alla större skepp.
Jag gissar att sylfiderna tröttas ut ganska snabbt, så att man fortfarande måste använda aethersegel för längre distanser?

(för jag gillar iden med flygballonger som har en mängd konstiga segel som spretar åt alla håll. Eller rättare sagt jag gillar idén med besättningsmän som drar i rep som är fästa i konstiga segel som spretar åt alla håll. Samtidigt som en pneumatisk styrmaskin som inte behöver alla de där seglena gör att besättningen kan frias upp till stora delar om det blir strid).