Nekromanti [Horisont] Kosmogation

Mogger

Hipsteranka
Re: Thaumaturgi

Cybot said:
Jag gissar att sylfiderna tröttas ut ganska snabbt, så att man fortfarande måste använda aethersegel för längre distanser?
Jag tänker mig att pneumantikska motorer mest ser till att aetherseglaren tar sig åt rätt håll, upp/ner/mot vinden. Som zeppelinare med motorer alltså. Och sylphiderna har givetvis begränsningar, och inte sällan körs tills de dör.

Cybot said:
(för jag gillar iden med flygballonger som har en mängd konstiga segel som spretar åt alla håll. Eller rättare sagt jag gillar idén med besättningsmän som drar i rep som är fästa i konstiga segel som spretar åt alla håll. Samtidigt som en pneumatisk styrmaskin som inte behöver alla de där seglena gör att besättningen kan frias upp till stora delar om det blir strid).
Precis så!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Måns said:
Så, vad hade ni byggt?
Jag blev då inte en thamaturg för att det var praktiskt, ha! Det var såklart för pengarna, kvinnorna och kändisskapet.

Det jag skulle ha gjort var flamboyanta saker. En golem som består av tegelsand som skapar en väg vart jag än går så att jag slipper söla ner mig, en salamander fast i en tändar-liknande apparat som tänder alla ljus i min närhet när jag sätter på den och slutligen en kapa upprätthållen av en sylphid som får den att fladdra dramatiskt vid intressanta ögonblick.

Men om jag skulle vara på ett mer praktiskt humör skulle nog den första saken jag gjorde vara att fjättra en sylphid vid en mekanisk apparat för att beräkna aetherströmar (och för de som nu tror att 1700-tals människor inte kunde göra sånt så rekommenderar jag följande länk)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Re: Oföränderligt klimat, effekter?

Måns said:
Öarna roterar horisontellt runt sin axel och solen befinner sig något över öarna, så att vinkeln blir ca30 grader eller så.
Okie. Jag skulle gissa på att det nog är rätt mycket grönska på sidan av öarna och att det nog inte är helt ovanligt med solros-liknande växter om öarna roterar snabbt (i.e. växter som vänder sig mot solen).

Mogger

Hipsteranka

Tony.M.Meijer said:
solros-liknande växter om öarna roterar snabbt (i.e. växter som vänder sig mot solen).
Bra idé!

Mogger

Hipsteranka

Tony.M.Meijer said:
Det jag skulle ha gjort var flamboyanta saker. En golem som består av tegelsand som skapar en väg vart jag än går så att jag slipper söla ner mig, en salamander fast i en tändar-liknande apparat som tänder alla ljus i min närhet när jag sätter på den och slutligen en kapa upprätthållen av en sylphid som får den att fladdra dramatiskt vid intressanta ögonblick.
Haha, självklart! :gremsmile:

Tony.M.Meijer said:
...fjättra en sylphid vid en mekanisk apparat för att beräkna aetherströmar (och för de som nu tror att 1700-tals människor inte kunde göra sånt så rekommenderar jag följande länk)
Coolt! Hela spelvärldskartan baserar sig på astrolabium. Den roterar och beräknar fluxer, tid, är en kalender m.m.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Måns said:
Tony.M.Meijer said:
solros-liknande växter om öarna roterar snabbt (i.e. växter som vänder sig mot solen).
Bra idé!
Nu har du fått igång mig, så jag har funderat lite runt hur ett "normalt" ekosystem i Horisont ser ut, och jag har gjort tre exempel, med det här som det första (om det smakar kan jag posta de andra också):

Djungel/skogs-ö: flygande ö som ligger på precis rätt avstånd och med rätt lutning mot solen för att dels få relativt mycket regn och dels få relativt mycket sol-ljus, i.e. de har ett tropiskt, subtropiskt och tempererat klimat.

Floran består av en brokig samling stora och små rankväxter (evolverade fram för att överleva även en svängning av hela ön, i.e. upp blir ner), vissa trädliknande medans andra är mindre. Alla med breda blad och blommor, konstant vända mot solen. Under våren så virvlar det runt massor av ludd-liknande sporer (inga frön). Även mycket mossor finns, och dessa har under lång tid vandrat ner längs sidan på öarna.

Den minsta faunan är insekter, många är flygande och larver samt sjö-stjärneliknande varelser som sakta äter upp mossan på sidan av öarna. Skalbagar är de primära insekterna och vissa har skapat samhällen under jord som sträcker sig 10-tals meter.

Nivån över detta är ö-levande fåglar, djur som varierar i storlek från hackspetar till kondorer. De föder som regel levande ungar vars första instinkt är antingen att flyga (ovanligt) eller att greppa tag i närmaste gren så hårt de kan och vänta på att föräldrarna matar dem.

Även större skalbaggar (i storlek med en katt) kommer i den här kategorin, normalt kallade skarabeer. Större spindlar (också i storlek med en katt) är också vanliga, oftast så är de dock svagt underjordiska och täcker sin håla med grön-brunt spindelnät som de pryder så att det ser ut som ofarlig mark och greppar sedan tag och äter upp djur som passerar över den. Ormar kommer i alla storlekar.

Nästa nivå är fauna som faktiskt utgör ett hot eller är nytto-djur. Där har vi ett antal, främst bland dessa är gonpuner, ett sävligt gorilla-liknande nytto-djur som främst används för att dra vagnar och liknande. De är goda klättrare och ett stamlevande djur.

Vi har ocksså de två stora rovdjuren, nämligen Diabolus Lupus ( vargliknande varelses som går på två ben, har en rudimentär intelligens och är ytterst rov-aktig) samt Diabolicus Attacus (en enorm mal-liknande varelse med sylvasa giftförsedda taggar på sin mage som faller ner på ett offer, förgiftar det och flyger iväg för att senare sakta äta upp djuret.)

Slutligen har vi as-ätarna, återigen mestadels skalbaggar och fåglar, samt även en del slingerväxter som sakta omsluter och absorberar döda djur som hamnar på dem.

Mogger

Hipsteranka

Många bra idéer här! Gillar speciellt att klättrande och sklingrande växter är vanliga. Låter både rimligt och coolt.

Temperaturen i Kosmos är konstant, från ca -15 längst från solen till ca +30 närmast solen. Nattetid blir det visserligen kallare, men det finns inga årstider. Däremot kan ju växter blomma ändå, det sker bara inte samtidigt (eller så gör det det, men av andra orsaker).

På min egen fauna-lista står det högst upp "apor!" :gremsmile:

Jag har också en tanke på att använda en del uttdöda djur. Exempelvis tänker jag mig att hästarna har zebraränder i olika färger. Andra djur är pantera, ibyx och mastodon. Men överlag är både flora och fauna hyfsat lik vår jord.

För en snabb bild av de olika sfärerna, klimatmässig:
Inre horisonten - Medelhavsklimat (+16 - +30)
Van Tauerbältet - Nordeuropa (+6 - +15)
Yttre horisonten - Norra skandinavien (+5 - -15)

Skitbra och kul med sådana här trådar!!

Cybot

Mest spelbar

Måns said:
För en snabb bild av de olika sfärerna, klimatmässig:
Inre horisonten - Medelhavsklimat (+16 - +30)
Van Tauerbältet - Nordeuropa (+6 - +15)
Yttre horisonten - Norra skandinavien (+5 - -15)

Skitbra och kul med sådana här trådar!!
När jag försökte sätta ihop en story om levithianjägarskepp så tänkte jag mig att det fanns ett bälte av kala och brända stenöar nära solen. Öarna var dock en gång i tiden levithiankyrkogårdar. Där gamla levithianer lade sig när de väntade in döden. På öarna bor Karthanerna, brunbrända och tatuerade (någonstans emellan tuareger och forntida egyptier i deras kultur). Karthianerna är en dödskult, men inte en för människor utan de dyrkar Levithianerna som halvt gudomliga varelser och anser att Karthianernas uppdrag på jorden är att vara Levithianernas själasörjare. Att vaka över deras död och att skydda levithianernas själar efter döden. Hela kroppen kan inte tas om han, så Karthianerna balsamerar hjärtat (enligt dem själens centrum) och begraver dem i någon av de stora nekropoler som de har byggt.

Det var Karthianerna som utvann den första aetheroljan, och i tusentals år så var de den enda källan till aetherolja (som de bytte mot andra varor och vinsterna använde de för att bygga nya nekropoler och försörja begravsningskulterna). De arbetade länge mot att man överhuvudtaget jagade levithianerna, men har numera fått ge upp den kampen. Ändå så finns det i varje levithianjägarflotta en karthiansk präst, vars syfte är att ta hand om hjärtat och skydda levithianens själ (de ser det som en större synd att en levithian skulle dö utan deras riter). Prästerna är fruktade och misstrodda, men trots att Män av Förnuft kallar dem kvacksalvare så är det inte många kaptener som vågar sig på att jaga levithianer utan en Karthiansk präst ombord.

Mogger

Hipsteranka

Ja, jag har funderat i liknande banor. Får se om det går att foga ihop det:

Abyssos tillbeds som en slags gud, eller snarare, Abyssos uppfattas som en gud, men det finns ingen kult uppbygd runt dyrkan. Leviathaner däremot, ansågs vara heliga. Vi pratar nu om tidig ålder, före aetherkrisen, före den arkadiska diasporan, t.o.m före det Zedoniska väldet.

Vid den här tiden svävade de äldsta leviathaner mot Orion för att dö. De strandade på den ö som kom att kallas Nekropolis och under Orions skoningslösa hetta dog de. Det här var en anmärkningsvärd händelse för de tidiga civilisatinerna och en kult växte upp kring de döda leviathanerna, och nekropoler byggdes till deras ära. Länge var dessa abyssiner de som kontrollerade aetheroljan. Jakt på leviathaner var tabubelagd.

Med tiden stod det klart att abyssinerna inte kunde tillgodose aetherbehovet, och viss jakt började tillåtas. Andra öar hade då redan börjat jaga dem, och abyssinerna såg det det enda sättet att behålla sin makt. Men snart var en fullskalig rovjakt igång, och efter 100 år var leviathanerna så gott som utrotade, och abyssinernas kult närmast bortglömd. Trots det är det kutym i hela Kosmos att hjärtat från nedlagda tas om hand och begravs på fast mark.

Något sådant, typ

Cybot

Mest spelbar

Måns said:
Vid den här tiden svävade de äldsta leviathaner mot Orion för att dö. De strandade på den ö som kom att kallas Nekropolis och under Orions skoningslösa hetta dog de.
I like it, förutom den där delen med "skoningslös hetta".
Abyssinierna (underbart namn) har någon mer mystisk förklaring. Att Levithianer är Abyssos budbärare och att de när de känner sig gamla lägger sig för att dö på Nekropolis, Orions Altare, för att släcka Orions törst efter liv. Och att utan deras offer så skulle Orions vrede och brinnande hat utrota allt liv i Kosmos. Samtidigt så bär de med sig Aetheroljan som en gåva från Abyssos till hans barn så att mänskligheten kan frodas. Typ.

Om det är 1700-talet så har de en mer vetenskaplig förklaring.

1. Typ att Levithianer med åldern växer så stora att deras hjärtan inte orkar med till slut. När blodet inte längre kan värma deras extremiteter så söker de sig närmare Orion och sedan lägger sig på Nekropolis varma stenar, där de till slut dör. De vet att Nekropolis är en bekväm och behaglig plats att dö för en sådan varelse, och detta är ett tecken på att de är intelligenta varelser. Vi måste därför använda Karbon så att vi inte längre våldför oss på dessa majestätiska bestar.
2. Andra säger att Levithianer helt enkelt är dumma djur. Deras syn och andra navigationsorgan blir skumma och de förlitar sig helt på deras kosmomagnetiska kompass. Det är den magnetiska fluxen runt Nekropolis som lockar till sig Levithianerna, och dumma som de är så blir platsen en oemotståndlig dödsfälla när de inte längre kan förlita sig på mer pålitliga organ som synen.
Människan är de enda som är intelligenta nog att lära sig ifrån sina erfarenheter och existera som en livskraftig varelse även när ens syn, hörsel och kropp ger upp. Levithianerna kommer snart att vara borta, så korkade som de är. Så det är bäst att vi börjar bli bättre på Karbonbrytning!
Eller inte. Bäst skulle ju vara att fånga in Levithianer i Aetherfabriker så att vi kan på ett effektivare sätt utvinna Aetherolja!

Mogger

Hipsteranka

Cybot said:
I like it, förutom den där delen med "skoningslös hetta".
Abyssinierna (underbart namn) har någon mer mystisk förklaring. Att Levithianer är Abyssos budbärare och att de när de känner sig gamla lägger sig för att dö på Nekropolis, Orions Altare, för att släcka Orions törst efter liv. Och att utan deras offer så skulle Orions vrede och brinnande hat utrota allt liv i Kosmos. Samtidigt så bär de med sig Aetheroljan som en gåva från Abyssos till hans barn så att mänskligheten kan frodas. Typ.

Om det är 1700-talet så har de en mer vetenskaplig förklaring.

1. Typ att Levithianer med åldern växer så stora att deras hjärtan inte orkar med till slut. När blodet inte längre kan värma deras extremiteter så söker de sig närmare Orion och sedan lägger sig på Nekropolis varma stenar, där de till slut dör. De vet att Nekropolis är en bekväm och behaglig plats att dö för en sådan varelse, och detta är ett tecken på att de är intelligenta varelser. Vi måste därför använda Karbon så att vi inte längre våldför oss på dessa majestätiska bestar.
2. Andra säger att Levithianer helt enkelt är dumma djur. Deras syn och andra navigationsorgan blir skumma och de förlitar sig helt på deras kosmomagnetiska kompass. Det är den magnetiska fluxen runt Nekropolis som lockar till sig Levithianerna, och dumma som de är så blir platsen en oemotståndlig dödsfälla när de inte längre kan förlita sig på mer pålitliga organ som synen.
Människan är de enda som är intelligenta nog att lära sig ifrån sina erfarenheter och existera som en livskraftig varelse även när ens syn, hörsel och kropp ger upp. Levithianerna kommer snart att vara borta, så korkade som de är. Så det är bäst att vi börjar bli bättre på Karbonbrytning!
Eller inte. Bäst skulle ju vara att fånga in Levithianer i Aetherfabriker så att vi kan på ett effektivare sätt utvinna Aetherolja!
Fem tummar upp!!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Öken-ö: De varmaste och kallaste av öar, ofta med väldigt lite vatten. Som varmast är det när Orion står högt på himlen, men under nätter faller temperaturen och kylan kryper in snabbt.

Floran är till största delen växter med hårda skall som sakta rör sig över landskapet i jakt på vatten. Vissa rullar fram sakta och slumpmässigt genom att de konstant faller framåt och greppar sanden med sina rötter, andra "går". De rör sig dock väldigt, väldigt sakta, ett tio-tal meter per dag.

Insekter och ormar lever i stora bestånd och äter som oftast as eller varandra. Även här har grupper av skalbaggar format samhällen där de bygger stora samhällen. Även ormar och skorpioner är vanliga.

På nivån över dessa lever skarabeer och galtarer, vilket är en insekt som går in i en symbios-relation med växter, de smälter samman med växen och tar på det sättet viss karakterestik från den (man har exempelvis hittat stora galtarer som har smält samman med kaktusliknande växter). Galtarer slutar aldrig växa men de flesta blir aldrig större än små hundar.

Det finns även många olika fåglar, både rovfåglar och asätare som driver på luften och aether-strömmarna i jakt på mat och vatten. På vissa ställen är fladdermöss också vanliga.

När det kommer till nyttodjur så finns det inte så mycket, många håller sig dock med Nartarer som dragbestar, vilket är en stor alligator-liknande best men utan dess aggressiva lynne.

Det största rovdjuret är Diabolus Dalgus, en ormliknande varelse som "simmar" genom sand. Den har två mindre armar men inga ben och en enorm käft med långa rader av tänder.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker

Flytande skogar: Ibland så dör levithaner i en aether-vind. Ibland så fastnar de helt enkelt i strömmen. Då växer det sakta upp små samhällen på dessa micro-öar.

Faunan på dessa flytande djur är minst sagt underlig, från levithanens kropp snirklar taggiga eller klistriga utbuktningar av träd som har absorberat lite av den mörka aethern och är lätt svävande. Dessa taggiga utbuktningar snärjer lätt förbiflygande ting.

Djupare in så är växterna ännu underligare, där det finns växter som är kött-ätande och tämligen aggressiva, med slemiga snår och blad som kletar sig fast i gående djur och håller fast dem, för att sedermera smälta och absorbera dem. Andra har käftar som de biter tag med för att öppna blödande sår som de sedermera 'dricker' ur.

Bland mindre fauna finns det svarta flyttande manet-liknande saker med långa hulling och giftförsedda tentakler som väntar på att någon skall komma i närheten och som därefter slår klorna i offret. Även tentakel-försedda köttätande maskar i storleken av katter är vanliga.

Utöver detta så är de största djuren Marulder, en ap-liknande varelse som verkar ha en viss medfödd förmåga att hantera thamaturgi och kan skapa enklare magiska konstrukter. Dessa är också kött-ätare.

Sodivra

Champion

En interkosmisk kanon som skjuter bombkapslar fulladdade med vansinniga salamandrar - När kapseln träffar mark så sprider sig salamandrarna ursinnigt och tänder eld på allt i deras väg.

När konstellationen är rätt och två fiendenationer kommer för nära varandra så avlossar de interkosmiska brandbomber mot varandra likt bredsidor på stridsskepp, kanske med invasionsflottor i anknytning. En nation har till och med forskat fram golemstormtrupper som reser sig ur kapslarna.

Mogger

Hipsteranka

Arvidos MC said:
En interkosmisk kanon som skjuter bombkapslar fulladdade med vansinniga salamandrar - När kapseln träffar mark så sprider sig salamandrarna ursinnigt och tänder eld på allt i deras väg.

När konstellationen är rätt och två fiendenationer kommer för nära varandra så avlossar de interkosmiska brandbomber mot varandra likt bredsidor på stridsskepp, kanske med invasionsflottor i anknytning. En nation har till och med forskat fram golemstormtrupper som reser sig ur kapslarna.
Det där är ren galenskap! Jag utgår ifrån att thaumaturgerna i Salacus sätter ett stopp för det här! :gremsmile: