Nekromanti [Horisont] Kosmos

Mogger

Hipsteranka
Jag drömde om Horisont för någon natt sedan. Jag var inte riktigt bekant med termen tidigare, men tydligen var det någon form av klockpunk som det handlade om, med luftskepp och svävande öar. Jag kunde inte riktigt få det ur huvudet, och inatt vaknade jag och fick en idé. Den har inte riktigt landat än. Jag tror att det handlar om astronomi, alkemi, främmande substanser (som mörk aether) och fluxer som drar genom Kosmos som stormar.

Jag vet, det är inte något nytt i sig. Men planen är att jag ska ha en slags karta som består av tre sfärer - Yttre horisonten, Van Tauerbältet och Inre horisonten. Dessa sfärer är inte koncentriska utan roterar...ojämt? Eller vad det nu heter. Det innebär att avstånden i settingen förändras ganska drastiskt, men utöver det så är sfärerna indelade i fluxer (någon form av kosmiska element) och det innebär att det (på nuvarande skiss) blir 12*12*12 möjliga konstellationer. Kanske lite mycket, men tanken är att det ska innebära olika krafter i spelvärlden, som RP givetvis kan hjälpas eller stjälpas av, samt att de leder till oväntade händelser och t.o.m kataklysmer.

Jag slänger med en skiss så fär ni avgöra om det är galen idé, en dålig idé eller något annat. På nått sätt måste jag tydligen få det här ur mig... :gremsmile:

Edit: Det ska alltså till en tredje sfär utanför Van Tauerbältet, som också roterar. Osäker på om den ska vara koncentrisk eller inte.

Det hela började med att tittade på min gamla Lady Blackbird-kopia (jo, det finns en del av det över kartan med), så någonstans där finns en hel del av detta:

Krille

Super Moderator
Och nu kom papperspysslaren inom mig ut, inspirerad av den här grunkan och säger "awesome!" För vad jag ser är en möjlighet för hemmapularen, att skriva ut de där sfärerna, montera på stadig kartong i okoncentriska cirklar på så sätt att de kan roteras som en slags astrolab och man från det kan se exakt var fluxerna inträffar.

Och förutom att jag är allergisk mot att allt har suffixet "-punk" idag så tycker jag att det låter fantastiskt.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar't. Även om jag, likt Krille, inte är överförtjust i steampunk. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
För vad jag ser är en möjlighet för hemmapularen, att skriva ut de där sfärerna, montera på stadig kartong i okoncentriska cirklar på så sätt att de kan roteras som en slags astrolab och man från det kan se exakt var fluxerna inträffar.
Ja, det är poängen. Kartan blir ju lite av ett spelbräde. Jag tänker mig att man då och då vrider sfärerna lite (1T6 steg med/motsols) och helt enkelt läser av resultatet ("Aha ξ + β + ψ, det blir en fruktansvärd roststorm!", eller nått sånt)

Krille said:
Och förutom att jag är allergisk mot att allt har suffixet "-punk" idag så tycker jag att det låter fantastiskt.
Kul! -punk är absolut inget som ens finns med i designmålet. Jag snubblade bara över termen igår. Men om något så är det här någon slags high fantasy.

Dimfrost

Special Circumstances
Eterpunk! Jag vill spela! Och jag vill vrida på stora konstiga kartongmodeller. Regler som genererar händelser i spelvärlden är mumma!

Mogger

Hipsteranka
Snurra på snurran! Vad händer???

Ok, nu ser det ganska klart ut. Principen är att den yttre sfären är fixerad, medan mittersta och inre går att snurra på. Det innebär att mitt lilla kosmolabium kan generera 12*24 konstellationer.

Det finns alltså 12 fluxer i kosmos. En flux kan nog liknas vid ett kosmiskt element eller så. Men det viktiga här är vad det innebär för kosmos, i spelvärlden. Eller snarare vad det innebär för rollpersonerna.

Det ligger ju nära till hand att använda zodiaken/horoskop och sånt men det klickar inte riktigt när jag läser lite om det.

Så, vad händer när man snurrar på snurran? (se bifogad fil)

Attachments

Krille

Super Moderator
Re: Snurra på snurran! Vad händer???

Måns said:
Så fort jag kommer hem ska jag bygga en snurra. Sen jävlar ska här snurras och då ska jag se vad som händer!

Mogger

Hipsteranka
Re: Snurra på snurran! Vad händer???

Krille said:
Måns said:
Så fort jag kommer hem ska jag bygga en snurra. Sen jävlar ska här snurras och då ska jag se vad som händer!
Haha! Lysande! Jag vet vem jag ska ringa när det blir speltest! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Kosmos

• Världen består av ett ganska stort antal svävande öar. De varierar ganska kraftigt i storlek, där de minsta bara ett kal stenbumling medan de största är ca 8000km². De roterar inte, utan har en ovansida, där det växer gräs, träd och där djur kan beta o.s.v. Undersidan är sten (och perfekt tillhåll för smugglare och pirater!). Öarna svävar runt i aether, som går att andas utan problem.
  • Nästan all transport sker genom luften. Detta beror på att mörk aether har oerhört god lyftkraft och finns dessutom i överflöd. Problemet är att det tidigare rådde en balans här. Den mörka aethern höll sig utanför den yttre horisonten, men den mörka aethern som används i luftskeppen läcker ut i aethern och förorenar den. Nu är inte den mörka aethern jättegiftig (men långt ifrån nyttig), men däremot så innebär det att de stora flygmonster som förr höll sig bortandför horisonterna nu börjar röra sig så långt in som Van Tauerbältet!
  • Det politiska läget är att liknas vid tyska och/eller italienska stadsstater. Dock finns det några större riken som gör anspråk på någon form av ekonomisk/politisk/religiös/etc dominans då och då.
  • Det finns magi. Luftskeppen svävar på fluxerna, men de får god hjälp av astromanikern ombord, som ser till så att fluxerna är gynsamma.
  • Vissa skepp drivs av någon form av motorer. Tror jag.
  • Om settingen ska översättas till någon teknologisk nivå så ligger 1700-talet bäst till.
  • Thaumaturgerna har skapat ett slavfolk, golems. De har oerhört låg status, men har känslor precis som oss.
  • Det finns inte direkt några årstider, eftersom avståndet till solen Orion är ganska intakt (med mindre avvikelser). Det kan kanse snurran ändra på iofs.
  • Reglerna blir sannolikt de jag använder i Zonen (eftersom de är klara och har typ samma känsla som jag är ute efter här).

Krille

Super Moderator
Re: Kosmos

Kan man tämja flygmonster?

Finns det folk med vingar som kan färdas genom aether på egen hand (om än kanske begränsat)?

Mogger

Hipsteranka

Krille said:
Kan man tämja flygmonster?
Oj, jaa!!

Krille said:
Finns det folk med vingar som kan färdas genom aether på egen hand (om än kanske begränsat)?
Det ryktas om det. Men jag har inte sett dem själv :gremsmile:

Vimes

Sillkung

Måns said:
De roterar inte, utan har en ovansida, där det växer gräs, träd och där djur kan beta o.s.v. Undersidan är sten (och perfekt tillhåll för smugglare och pirater!)
Är det alltid dag?

Xyas

Swashbuckler

• Världen består av ett ganska stort antal svävande öar. De varierar ganska kraftigt i storlek, där de minsta bara ett kal stenbumling medan de största är ca 8000km². De roterar inte, utan har en ovansida, där det växer gräs, träd och där djur kan beta o.s.v. Undersidan är sten (och perfekt tillhåll för smugglare och pirater!). Öarna svävar runt i aether, som går att andas utan problem.
  • Nästan all transport sker genom luften. Detta beror på att mörk aether har oerhört god lyftkraft och finns dessutom i överflöd. Problemet är att det tidigare rådde en balans här. Den mörka aethern höll sig utanför den yttre horisonten, men den mörka aethern som används i luftskeppen läcker ut i aethern och förorenar den. Nu är inte den mörka aethern jättegiftig (men långt ifrån nyttig), men däremot så innebär det att de stora flygmonster som förr höll sig bortandför horisonterna nu börjar röra sig så långt in som Van Tauerbältet!
  • Det politiska läget är att liknas vid tyska och/eller italienska stadsstater. Dock finns det några större riken som gör anspråk på någon form av ekonomisk/politisk/religiös/etc dominans då och då.
  • Det finns magi. Luftskeppen svävar på fluxerna, men de får god hjälp av astromanikern ombord, som ser till så att fluxerna är gynsamma.
  • Om settingen ska översättas till någon teknologisk nivå så ligger 1700-talet bäst till.
  • Thaumaturgerna har skapat ett slavfolk, golems. De har oerhört låg status, men har känslor precis som oss.
  • Det finns inte direkt några årstider, eftersom avståndet till solen Orion är ganska intakt (med mindre avvikelser). Det kan kanse snurran ändra på iofs.
  • Reglerna blir sannolikt de jag använder i Zonen (eftersom de är klara och har typ samma känsla som jag är ute efter här).

sodapop

Veteran

Mogger

Hipsteranka

Vimes said:
Måns said:
De roterar inte, utan har en ovansida, där det växer gräs, träd och där djur kan beta o.s.v. Undersidan är sten (och perfekt tillhåll för smugglare och pirater!)
Är det alltid dag?
Hmm...Nä, så kan vi ju inte ha det. Men en stor måne kretsar runt solen Orion och lägger horisonterna bakom sig i mörker! :gremsmile:

Vimes

Sillkung

Måns said:
Vimes said:
Måns said:
Är det alltid dag?
Hmm...Nä, så kan vi ju inte ha det. Men en stor måne kretsar runt solen Orion och lägger horisonterna bakom sig i mörker! :gremsmile:
En stor måne... eller en gigantisk urverksmaskin så uråldrig att ingen vet vem som skapade den, bara att den är en förutsättning för att öarna inte ska vara sterila, brännheta öknar? Mmh?

Mogger

Hipsteranka

sodapop said:
Går jag in på för mycket detaljer? Det är för att det är en cool idé och jag börjar fundera. :)
Absolut inte! Jag hade tänkt skapa en tråd för det sen, men det är bara kul att jag inte ens hinner! :gremsmile: Jag vill gärna ha en spelvärldslogik.

sodapop said:
Är världen en form av skiva alltså? Var kommer gravitationen ifrån? Nerifrån? Från Orion? Både och? Om nedifrån: vad finns där nere om man faller av?

Snurrar öarna runt sin egen horisontella axel, eller har de alltid samma sida mot Orion?
Världen är en skiva, ja, även om inta alla öar ligger på exakt samma nivå. Dels är de inte fixerade gentemot varandra, och dels så svävar de upp och ner och hit och dit, om än väldigt långsamt. Och så snurrar de. Kanske kan de även tilta lite, men inte mer än så.

Gravitationen kommer nerifrån. Vad det är för himlakropp eller annat som orsakar det vet ingen (åtminstone inte jag, än). :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka

Vimes said:
En stor måne... eller en gigantisk urverksmaskin så uråldrig att ingen vet vem som skapade den, bara att den är en förutsättning för att öarna inte ska vara sterila, brännheta öknar? Mmh?
Ja, eller en stor måne, som är en uråldrig maskin.