Nekromanti Hornblower/Sharpe, hur skulle du göra ?

Jag antar att de allra flesta är bekanta med antingen böckerna eller tv-serierna.

Min fråga lyder lite nyfiket.

Om du skulle spelleda en kampanj inspirerad av dessa verk, vart skulle du lägga fokus ?
Kriget som miljö och det interna som fokus eller vice versa eller skulle du blanda lite ?

Vilken setting skulle du välja, en existerande eller något annat?

Vilket regelsystem och varför just det regelsystemet?

Något annat att tänka på?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns ett spel för Hornbloweraktiga äventyr, det heter In harms way om jag inte minns fel.

--

Skulle jag själv spelleda det (och jag har tänkt tanken några gånger, och håller som bäst på att indoktrinera DeBracy med Hornblower), så hade jag nog valt SolarSystem eftersom det ger ett naturligt fokus på karaktärsutveckling. Själv tycker jag att det intressanta i både Hornblower och Sharpe är huvudpersonernas mognad/att de växer med uppgiften, så jag vill nog ha ett system som fokuserar på rollpersonens utveckling.

Kanske hade jag knyckt lite från Mouse Guard angående att uppnå mål och sånt.

Wilper said:
Själv tycker jag att det intressanta i både Hornblower och Sharpe är huvudpersonernas mognad/att de växer med uppgiften
Ja det är helt klart en av de mer intressanta bitarna. Men man får inte missa det äventyrligt romantiserade kriget heller tycker jag. Hur skulle du tackla det ?

wilper

I Solar System så deklarerar man ju vad som står på spel INNAN man slår tärningar. Så spelarna kan ju utan vidare undvika att gå in i konflikter där det står "fel" saker på spel.

Så kriget kan skildras i scener i berättelsen utan direkta slå-initiativ-strider.

Vet inte om Solar Sytem är något för mig dock. Men jag ska kolla in Simons Wiki för där står väl en del man kan tänkas fundera på kan jag tänka mig.

wilper

Tja, jag hade kunnat tänka mig att köra det med Höstdimmas regler också, eller någon annan regelmotor som faktiskt uppmuntrar till strider som inte nödvändigtvis är till sista blodsdroppen.

Ett klassiskt grottröjarsystem blir oerhört lätt att man slår initiativ och sedan blir det figurflyttande medan man mekaniskt nöter ner KP på motståndarna.

Det jag gillar i striderna i speciellt Sharpe är deras dynamik, folk står inte och nöter på varandra på ett fält. Det är som att de kör en eller två stridsrundor i ett sammanhang, och oavsett om det går bra eller dåligt så klipper de till nästa scen och fortsätter där. (Nu när jag tänker efter kanske man kan implementera något liknande i vilket random spel som hellst...)

Storuggla

Champion
"Om du skulle spelleda en kampanj inspirerad av dessa verk, vart skulle du lägga fokus ?"

Det här är... en svår fråga, eftersom jag aldrig läst eller sett något med Sharpe. Därmot har jag läst Hornblower, sett Hornblower och läst Harrington (Hornblower i rymden) så jag inriktar mig på den biten.

Jag skulle lägga fokus på karriärsklättrandet, krigets "ära" och konflikter skeppskamrater emellan. Inre bjäfs... bjäfs! :gremwink:

"Vilken setting skulle du välja, en existerande eller något annat?"

Antagligen vår värld under franska revolutionen och Napoleonkrigen (där alla envisas med att spela britter, när man kan vara så ball att kalla sin kapten "medborgare kapten"? Bah!). Eller om jag ville krydda det lite med folk som var allergiska mot stora hattar och träskepp - Traveller 1248. Traveller är redan Age of Sail i rymden så...

"Vilket regelsystem och varför just det regelsystemet?"

Om jag körde HornblowerTraveller... tja, Traveller, Mongoose utgåva. För det är ju Traveller och ingen kommer bli förvirrad. Om jag kör i nutid tar jag nog In Harm's Way - som är fult, ack så fult, men har en BRP-klon så jag slipper skriva själv. Annars antagligen BRP med en befodransmekanik snodd från IHW då. Ifall jag skulle våga mig på att emulera Sharpe - trots att jag inte vet ett jota om det - skulle jag nyttja Duty and Honour som trots allt har en ganska skoj system och ser fint ut.

Storuggla, har inga som vill spela sånt dock

Arfert

Facit
Skulle fokusera på samma saker som Storuggla ovan, och såklart använda Parallel Worlds.. det var ju exakt till sådana här historiska kampanjer jag främst skrev spelet!

/T

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
På 1980-talet fanns det faktiskt ett rollspel som handlade om just sjöofficerare under Napoelankrigen. Jag minns inte vad det hette, men jag tror att det var Fantasy Games Unlimited som publicerade det. (Den firman gjorde många konstiga spel.) Hursomhelst, fokus låg på att vara officer ombord och att lyckas i drabbningar.

Mekanurg

Jodå, Flashing Blades är utmärkt för sitt syfte. Massor av bra bakgrundsinfo om den erans Frankrike.

Storuggla

Champion
"Hursomhelst, fokus låg på att vara officer ombord"

Här är ett stort problem i mina ögon, det görs spel om den perioden men de lider alla av startreksyndromet (nej inte att kaptenen får ligga med alla fransyskor!) utan att det är samma befäl som åker på alla uppdrag och om någon annan är med så är det han som ska dö. Det finns en viss absurditet i att man på en okänd planet skickar nr hela jäkla befälskedjan. Händer något så basar en kocklärling över Enterprise.
Samma sak sker i Hornblowerspel ofast. Där har In Harm's Way löst det fint, med att alla spelar en officer, en warrant officer och en sjöman. När kaptenen säger åt unge midshipman Carruthers att gå iland för att leta efter färskvatten så travar maninte roddbåten full med befäl utan just Carruthers som för befäl, några warrant offers och sjömän som spelas av de andra spelarna. Förmodligen roterar kaptenen mellan vilka midshipmen han skickar ut också så alla får vara befäl ibland. Eller så skickar han ut fler befäl på en och samma gång, det beror på kaptenen. Men alla får spela och skeppet står inte befälslöst om de slemma fransoserna dyker upp och tillfångatar de man skickat ut.
Det är väl som Ars Magica, antar jag.

Storuggla, naturligt portvin

Mekanurg

Här är ett stort problem i mina ögon, det görs spel om den perioden men de lider alla av startreksyndromet (nej inte att kaptenen får ligga med alla fransyskor!) utan att det är samma befäl som åker på alla uppdrag och om någon annan är med så är det han som ska dö. Det finns en viss absurditet i att man på en okänd planet skickar nr hela jäkla befälskedjan. Händer något så basar en kocklärling över Enterprise.
Samma sak sker i Hornblowerspel ofast. Där har In Harm's Way löst det fint, med att alla spelar en officer, en warrant officer och en sjöman.
En riktigt smart lösning i militära sammanhang. Konceptet dubble rollpersoner -- boss plus underhuggare -- bör gå att flytta över i andra spelmiljöer. Det där ska jag grunna vidare på.

Stpruggla said:
Ifall jag skulle våga mig på att emulera Sharpe - trots att jag inte vet ett jota om det - skulle jag nyttja Duty and Honour som trots allt har en ganska skoj system och ser fint ut.
Det verkar vara ett intressant spel, det ska nog inhandlas tillsammans med In Harms Way.

Det har kommit en hel del svar men väldigt lite svar på den faktiska trådstartaren.

Den är inte första gången en tråd bryter ut i löst töl om div spel och annat (Jag var ute efter lite mer än en massa tips om div spel). Jag är besviken.

Kan vi försöka igen ?

Tack

Draugen said:
Om du skulle spelleda en kampanj inspirerad av dessa verk, vart skulle du lägga fokus ?
Kriget som miljö och det interna som fokus eller vice versa eller skulle du blanda lite ?
Jag skulle använda kriget som en miljö och fokusera på att berätta en historia om människors öden, kamratskap och äventyr i ett romantiserat Europa.

Draugen said:
Vilken setting skulle du välja, en existerande eller något annat?
Jag skulle nog spela i ett alternativhistoriskt Europa där Utgången av kriget kan gå lite hur som helst.
Jag skulle nog blanda in rollpersonerna vid ett antal avgörande punkter då jag väl väljer att fokusera några kvällar på mer äventyrsaction.

Draugen said:
Vilket regelsystem och varför just det regelsystemet?
Av någon anledning så skulle jag nog använda Noir fast jag skulle nog inte köra med reglerna för Välmående på samma sätt, det passar inte in helt enkelt.

Draugen said:
Något annat att tänka på?
Jag skulle äta Hornblower och Sharpe till både frukost, middag och kvällsmat i några månader framöver inför en sådan kampanj.
Desutom skulle jag vilja ha tillgång till en mängd faktaböcker om krigen med snygga stämningsskapande bilder på uniformer, vapen och miljöer.

Det var nog allt.

Drostan

Veteran
Intressant fråga! Jag skulle förövrigt gärna testa att spela något liknande.

Jag har läst Sharpe-böckerna av Cornwell samt Hornblower av CS Forester liksom sett TV-serierna och med det som bakgrund vill jag nog ge svaret att om det är i samma andra som det du vill ha spelet är det nog fokus på äventyr som gäller. Visst är det väldigt gritty och blod och inälvor till och från men karaktärsutveckling är ju inte riktigt på tapeten förutom i klassisk power-gaming-tappning (dvs hornblower går från att vara liten och finnig till stark och modig) men han är ju fortfarande en fjant vad gäller precis allt annat. Relationer till kvinnor klarar han inte av överhuvudtaget exempelvis.

Nej, en träffande balans mellan cinematiska stormningar, mycket inälvor och grape-shots men hela tiden med karaktärerna i centrum och vind i seglen. En kombination mellan swashbuckling-känsla med lite mer mörker i alltså.

Det vore en helt annan sak om du ville skapa något utifrån napoleonkrigen som helhet än de här två romanserierna med krigsromantiserande äventyrsböcker för spänningshungriga killar. Försök inte göra det för mycket av det alltså. Den här typen av äventyr är vad de är :gremsmile: Cinematiska och hjältemodiga med en del taktiskt stridande men stor möjlighet för att låta heroiska försök lyckas (smyga fram till hamnbatteriet och kasta in någon primitiv granat!).

Det absolut viktigaste är att hela upplägget stinker av krutrök.

Det är rent stämnings/fokus-mässigt. Ser om jag kan svara något mer senare :gremsmile:

Edit: Efter att ha läst igenom tråden ordentligt vill jag bara förtydliga vad jag menar med avsaknaden av karaktärsutveckling i förlagorna. Precis som flera säger så utvecklas karaktärernas kompetens vad gäller att genomföra sina uppgifter men utöver det upplever jag det alltså som att det händer ytterst lite med dem. På gott och ont. Mer lämpat för naiva matinéäventyr än för djuplodade undersökningar i det mänskliga psyket alltså. De växer med uppgiften men är också enbart inriktade på uppgiften.