Intressant fråga! Jag skulle förövrigt gärna testa att spela något liknande.
Jag har läst Sharpe-böckerna av Cornwell samt Hornblower av CS Forester liksom sett TV-serierna och med det som bakgrund vill jag nog ge svaret att om det är i samma andra som det du vill ha spelet är det nog fokus på äventyr som gäller. Visst är det väldigt gritty och blod och inälvor till och från men karaktärsutveckling är ju inte riktigt på tapeten förutom i klassisk power-gaming-tappning (dvs hornblower går från att vara liten och finnig till stark och modig) men han är ju fortfarande en fjant vad gäller precis allt annat. Relationer till kvinnor klarar han inte av överhuvudtaget exempelvis.
Nej, en träffande balans mellan cinematiska stormningar, mycket inälvor och grape-shots men hela tiden med karaktärerna i centrum och vind i seglen. En kombination mellan swashbuckling-känsla med lite mer mörker i alltså.
Det vore en helt annan sak om du ville skapa något utifrån napoleonkrigen som helhet än de här två romanserierna med krigsromantiserande äventyrsböcker för spänningshungriga killar. Försök inte göra det för mycket av det alltså. Den här typen av äventyr är vad de är
Cinematiska och hjältemodiga med en del taktiskt stridande men stor möjlighet för att låta heroiska försök lyckas (smyga fram till hamnbatteriet och kasta in någon primitiv granat!).
Det absolut viktigaste är att hela upplägget stinker av krutrök.
Det är rent stämnings/fokus-mässigt. Ser om jag kan svara något mer senare
Edit: Efter att ha läst igenom tråden ordentligt vill jag bara förtydliga vad jag menar med avsaknaden av karaktärsutveckling i förlagorna. Precis som flera säger så utvecklas karaktärernas kompetens vad gäller att genomföra sina uppgifter men utöver det upplever jag det alltså som att det händer ytterst lite med dem. På gott och ont. Mer lämpat för naiva matinéäventyr än för djuplodade undersökningar i det mänskliga psyket alltså. De växer med uppgiften men är också enbart inriktade på uppgiften.