Nekromanti Hot! Hot! HOT!

Staffan

Myrmidon
Re: Egentligen inte OT om Buffy...

Och där faller hela serien platt till marken. Vem har någonsin hört talas om en rik rollspelare? Såna finns ju bara i sagorna.
Nja, alltså... snubben är rik datornörd med stort mjukvaruföretag - inte riktigt Bill Gates, fast nästan. Och i egenskap av nörd så spelar han även rollspel.

Apropå Joss Whedon och rollspel har det ofta påpekats hur likt Traveller hans sci-fi/western-serie Firefly var.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Hot! Hot! HOT!

Och hur skiljer sig det här ifrån en himla massa andra rollspel? Är inte egentligen ett rollspel som friast om det inte är baserat på en superkänd tv-serie eller bok?

Tja, det är där det där "egen karaktär och prägel" kommer in. Den egna karaktären och prägeln är minst lika viktigt som friheten för att ett rollspel ska vara intressant, och här hämtas ju prägeln på ett naturligt sätt från teveserien.

Och den kampanjstrukturen skulle vara unik för Buffy eller vad?

Det påstod jag väl egentligen aldrig, men, tja, "ja". Jag vet iallafall inget annat rollspel där man förutsätter att rollpersonerna ska vara tonåriga monsterjägare. Om det nu skulle finnas fler sådana rollspel så må väl det egentligen vara detsamma; snacket om den inbyggda kampanjstrukturen var ett exempel på att Buffy är användarvänligt, inte att det är originellt.

Dessutom låter det nästan som ett skäl att undvika rollspelet.

Hey, smaken är som baken.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Egentligen inte OT om Buffy...

I sammanhanget kan nämnas att rollspel (eller i alla fall rollspelslika företeelser) förekommer på minst två ställen i TV-serien, samt att en rik snubbe som betalar en massa pengar till Angel & Co. uppenbarligen är rollspelare

<blockquote><font class="small">Citat angel:</font><hr />
David: Are you familiar with Dungeons and Dragons?
Angel: Yeah. I've seen a few.
Wesley: You mean the - ah, role playing game.
Angel: Oh - game. Right. [/quote]

Minimoni

Homelander
Re: OT om Buffy

Nu har jag inte "bestämt" mig... Men det jag sett hittils, och det är ganska mycket. Är inte vidare bra. Och svaret på frågan varför jag sett så mycket om jag ändå inte tycker serien är bra är följande:
Många av mina vänner älskar serien och de får mig att se den gång på gång på gång...

[ironi] Hm? Varje avsnitt går ut på att en grupp på ungefär fyra människor med olika specialområden försöker lösa ett uppdrag som kräver bruk av våld, magi och list. Nej, jag kan inte heller se hur det skulle kunna fungera i ett rollspel. [/ironi]
Så Bewitched skulle med andra ord bli ett hejdundrans bra rollspel!

Med dessa ganska knapphändiga kriterier så är det en hel del tv serier som skulle bli riktigt bra rollspel. :gremtongue:

Tzimisce

DODswe4

Hero
Re: OT om Buffy

Rakt av skulle det kanske tien bli bra rollspel, men just 4 äventyrare mot monster är ganska vanligt i rollspel, vilket ajg tror han menade

Duddmannen

Hero
Re: OT om Buffy, Duddmannen förklarar

Så Bewitched skulle med andra ord bli ett hejdundrans bra rollspel!
Är inte Bewitched en popgrupp? :gremconfused:

Om du däremot menar Förhäxad (som ju heter Charmed i orginal) så måste jag dock hålla med om att det visst kan bli ett bra rollspel. Fast å andra sidan vore det kanske enklare att bara använda sig av WitchCraft som bas och skriva det hela som en tilläggsmodul. Det var så JAG gjorde i alla fall.

Med dessa ganska knapphändiga kriterier så är det en hel del tv serier som skulle bli riktigt bra rollspel.
Man behöver inte fler kriterier! :gremgrin:

1. Finns det folk som gillar serien?
2. Spelar några av dessa rollspel?

Om svaren på dessa två frågor är "Ja" så har man helt klart en målgrupp att skriva rollspelet för. Det är inte konstigare än så.

Ungdomsserier har oftare tittare som spelar rollspel. Självklart finns det rollspelare som tittar på Cityakuten eller M.A.S.H. också, men då rollspel ändå är ett relativt nytt och därmed "ungdomligt" fenomen, är det troligare att de yngre tittarna är de som i större utsträckning spelar rollspel.

Rollspel har i mycket stor utsträckning inslag av det övernaturliga. Därav följer att TV-serier som handlar om det övernaturliga (på något sätt) har betydligt större chans att bland sina tittare ha rollspelare. Dawson's Creek-rollspelet är kanske inte ett lika säkert kort som Charmed-rollspelet.

Ser man på det på detta sätt faller det sig fullständigt naturligt att man gör (och lyckas sälja) ett rollspel baserat på Buffy.

En annan TV-serie (eller snarare serier) som lyckats bra som rollspel är Star Trek (både gamla och nya generationen). Dessa har dock lyckats utgå från en betydligt större målgrupp då dessa serier under lång tid skaffat sig stora mängder fans. Att det bland dessa skulle finnas många rollspelare var inte så konstigt.

Hercules och Xena-rollspelet har dock inte gått något vidare. Kanske var problemet att serierna i sig inte blev så breda att det fanns en vettig bas att sälja rollspel till? Jag tyckte personligen om båda dessa serier och fann rollspelet underhållande.

Minimoni

Homelander
Re: OT om Buffy, Duddmannen förklarar

Är inte Bewitched en popgrupp?

Om du däremot menar Förhäxad (som ju heter Charmed i orginal) så måste jag dock hålla med om att det visst kan bli ett bra rollspel. Fast å andra sidan vore det kanske enklare att bara använda sig av WitchCraft som bas och skriva det hela som en tilläggsmodul. Det var så JAG gjorde i alla fall.
Hahaha... Det där lär jag få leva med ett tag. Det märks att jag är tröttare än vad jag själv tror :gremlaugh: ... Jo jag menar självklar Charmed... Jag blir verkligen trött på mig själv.

Jag vill dock påpeka att jag inte på något sätt vill kasta bajs på buffy rollspelet och dess fans. Det jag egentligen var ute efter var en upplysning om spelets bra sidor.

Jag får nog dock erkänna att spelet liksom serien inte tycks vara min typ av underhållning.

Men jag har haft fel förr. Jag har alltid avskytt Anime till för några dagar sedan då en vän övertalade mig att se "Sen to Chihiro no Kamikakushi"(Spirited Away) och jag verkligen älskade filmen.

Även jag kan ändra mig...

Tzimisce

Duddmannen

Hero
Duddmannen försöker sälja idén

Det jag egentligen var ute efter var en upplysning om spelets bra sidor.
Ok! Då ska vi se vad som kan tilltala herrn...

• Konsekevent handlingsresolution
Man använder T10+Färdighet+Grundegenskap till i stort sett allt. Endast i vissa, enskilda undantagsfall gör man på ett något annorlunda sätt.

• Effektgradsbaserade bonusar
Resultatet av det grundläggande slaget (se punkten ovan) jämförs mot svårighetsgraden 9. Denna svårighetsgrad varierar aldrig*, varpå man mycket snabbt kan säga hur väl man lyckats. Istället för att variera denna svårighetsgrad, kräver man ett visst antal steg** över graden för att jämföra effekten. Lätt och snabbt.

• Poängbaserad rollpersonsgenerering
Alla skapar sina rollpersoner med ett visst antal poäng. Dessa fördelas på Grundegenskaper, Färdigheter och Särskilda Förmågor. Man kan även skaffa sig Nackdelar för att få fler poäng. Detta ger spelarna mycket stor frihet i hur de formar sina rollpersoner samtidigt som det ger spelledaren en viss kontroll över hur pass tuffa rollpersonerna till sist blir.

• Icke tidsperiodspecifika färdigheter***
Det används endast 18 färdigheter som täcker in allt man kan göra. Dessa är allmänna och egentligen inte periodspecifika, vilket gör att man inte behöver ändra några beskrivningar bara för att man vill spela i exempelvis Kung Arthurs england eller Far Scapes avlägsna världar.

/Duddmannen

*(I många andra system varierar som bekant svårighetsgraden beroende på hur svårt eller lätt något anses vara.)
** (9-10 är 1 steg, 11-12 är 2 steg osv.)
*** (Färdigheternas namn förutsätter inte någon specifik tidsperiod.)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Duddmannen försöker sälja idén

*** (Färdigheternas namn förutsätter inte någon specifik tidsperiod.)
Eh...'Gun Fu' och 'Driving' gör det, vill jag hävda, och i viss mån 'Sports' med. Glömde jag någon nu? Jo, 'Kung Fu' låter rätt illa i en europeisk medeltidssetting, och 'Getting Mediaeval' likaså.

- Ymir, håller således inte med

Duddmannen

Hero

Eh...'Gun Fu' och 'Driving' gör det, vill jag hävda, och i viss mån 'Sports' med. Glömde jag någon nu? Jo, 'Kung Fu' låter rätt illa i en europeisk medeltidssetting, och 'Getting Mediaeval' likaså.
Driving och Sports är ju VÄLDIGT allmänna! Nog tusan kan man använda Driving i till exempel Medeltid/Western om vagnar och kärror? Och Sport täcker ju även in saker som Glima eller Sumo likaväl som Zero G Squash eller Hoverboard Surfing?

Däremot måsta jag nog erkänna att namnen på de tre stridsfärdigheterna kanske är LITE väl speciella. Men det kanske kompenseras av att de är så praktiska? Se bara: Gun Fu = alla krutvapen, Getting Medieval = alla medeltida implement (inklusive pilbågar, armborst och glavar), samt Kung Fu = alla obeväpnade metoder (inklusive tänder, horn, fötter eller lår).

Rising

Vila i frid

Och Sport täcker ju även in saker som Glima eller Sumo likaväl som Zero G Squash eller Hoverboard Surfing?
Erm... Påstår spelet verkligen att en sumobrottare automatiskt också är duktig på att kasta dart, simma fjärilssim och utöva konstskridskoåkning?

Det... låter som en sådan där sak som jag skulle försöka låta bli att nämna om jag gjorde reklam för ett spel.

Men det är kul att så många gillar Buffy-spelet. Jag kanske måste ge TV-serien en ny chans.

/Rising
som gissade att porrversionen borde heta "The Vampire Layer", gjorde en sökning, och fick massor av svar...

Yep, min porrintuition visade sig återigen stämma.

Duddmannen

Hero

Erm... Påstår spelet verkligen att en sumobrottare automatiskt också är duktig på att kasta dart, simma fjärilssim och utöva konstskridskoåkning?
Japp! Sport som sport. Samma - lika. :gremlaugh:

Det... låter som en sådan där sak som jag skulle försöka låta bli att nämna om jag gjorde reklam för ett spel.
Äsch, det är nog rätt många som liksom jag tycker att någonting så banalt som sport (i vad form det må komma) inte förtjänar mer än EN färdighet. :gremtongue:

För egentligen är det ju så att Sumobrottaren måste använda Getting Medieval för att kasta dart, normalt sett inte behöver slå alls för att simma, och helt enkelt slår ett Acrobatics-slag för att se bra ut på skridskor. Sport är väl egentligen mer en färdighet som mäter det allmänna intresset för sport. Oavsett om det är en unik sport eller sport i allmänhet.

Sorry, jag borde ha varit tydligare i min beskrivning. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Duddmannen försöker såga idén

Nog tusan kan man använda Driving i till exempel Medeltid/Western om vagnar och kärror?
Mm, men inte om ridning som torde vara det vanligaste färdsättet för rollpersoner i de tidsperioderna.

Och Sport täcker ju även in saker som Glima eller Sumo likaväl som Zero G Squash eller Hoverboard Surfing?
Måhända, men färdigheten 'Sport' är ändå tusen ggr bredare i nutiden än på medeltiden under de förutsättningarna. Jag kan tänka mig att 'lek' och 'sport' låg betydligt närmare varandra förr i tiden dessutom.

Getting Medieval = alla medeltida implement (inklusive pilbågar, armborst och glavar)
På bronsåldern?

Kung Fu = alla obeväpnade metoder (inklusive tänder, horn, fötter eller lår).
Kung Fu? I Europa anno 1050?

- Ymir, ifrågasätter

Duddmannen

Hero
Vafalls?!

Duddmannen försöker såga idén
Vafan menar du med detta?!

Jag kan tänka mig att 'lek' och 'sport' låg betydligt närmare varandra förr i tiden dessutom.
Ok? På vilket sätt har jag sagt annorlunda?

På bronsåldern?
Jaa...? Vad är det du inte förstår? Svärd, yxor, klubor, spjut, stenar, hammare, plankor med spik och brännbollsträ ingår också. Vapen/tillhyggen som inte är naturliga vapen (t. ex. nävar, tänder och naglar) eller krut/högteknologiska vapen (t. ex. revolver, hagelbössa eller laserpistol). Kastade vapen ingår (t. ex. dartpilar), primitiva skjutvapen (däribland blåsrör och armborst).

Absolut! Fast det kanske hette något annat då. Slagsmål kanske kan funka som en bättre översättning.

Nå, nu tillbaka till det viktigaste:
Duddmannen försöker såga idén
Så vad menar du egentligen med detta, Ymir? Nå?!

Rising

Vila i frid
Re: Vafalls?!

Att en färdighet skulle kallas 'mediaeval' 1000 år innan medeltiden existerar som begrepp.
Fast namnet i sig är ju inte relevant. Enligt den logiken så gör ju alla rollspel fel om de inte skriver egenskapsnamnen på samma språk som det pratas i rollspelsvärlden, till exempel.

För grejen är ju denna; rollpersonerna vet inte vad som står på deras rollformulär, endast spelarna. Min rollperson säger inte "jag har fyra KroppsPoäng kvar" utan han säger "jag har ont som fan". Det viktiga (åtminstone det som Duddmannen pratat om) är vad egenskaperna de facto gör, vad de sedan heter har enbart praktiska eller atmosfäriska betydelser.

Vad du föreslår är samma ytliga, sensationella och ihåliga förändring som när någon säger att hans rollspel ska ha "logik" som grundegenskap, istället för "intelligens" (även om denna "logik" kommer att fungera på exakt samma sätt som man är van vid med INT). Det är ingen relevant förändring; den skulle lika gärna kunnat hete "Grundegenskap nr. 4" - för namnet har enbart praktisk/atmosfärsik funktion.

Så, efter att ha konstaterat att du pratar om något helt annorlunda än Duddmannen, så kan man fråga sig om du ens har rätt enligt din egen syn på saken.

Det har du om du är simulationist. Om du som spelare vill ha samma atmosfär som din rollperson, då har du alldeles rätt i att det inte borde stå saker på rollformuläret som kraftigt kontrasterar mot de begrepp som din rollperson är van vid. Egenskaper borde inte få bära namn som inte skulle betyda något för din rollperson.

Om du däremot skulle ha ett annat perspektiv så skulle det kunna bli annorlunda. Precis som HKAT kallar vissa spelledarpersoner för "mooks" (en term som vi i "publiken" förstår, fastän inte rollpersonerna tänker i de termerna) så är "getting medieval" riktat till oss i publiken på samma sätt. Där passar termen utmärkt, eftersom Pulp Fiction hör till ungefär samma populärkulturella fack som Buffy, och därför har helt rätt atmosfär.

(Jag pratade för länge sedan om spelets logik och skådespelets logik - det är just den uppdelningen man ser här)

Slutligen kan man ha åsikter om det är praktiskt med en term som "getting medieval", eller om den är vilseledande. Det är en helt annan fråga. Jag vet inte, jag tycker bara att man ska ta saker för vad de är. Ett regelattribut är ett regelattribut, ett namn är ett namn. Det ena ger inte det andra.i

Pendragon

Swashbuckler
Re: Duddmannen försöker såga idén

Öh? Missade du följande?

Däremot måsta jag nog erkänna att namnen på de tre stridsfärdigheterna kanske är LITE väl speciella.
Det känns lite märkligt att svara på ett "Visst, du har rätt." med ett "Nej! Du har fel!".

/Joel - finner debattekniken märklig.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mosterjakt?

"Det påstod jag väl egentligen aldrig, men, tja, "ja". Jag vet iallafall inget annat rollspel där man förutsätter att rollpersonerna ska vara tonåriga monsterjägare."

Kanske inte specifikt tonåriga monsterjägare, men fokus på monsterjakt och de godas kamp mot onda förekommer i fler rollspel än Buffy.

Att basera ett rollspel på en annan förlaga är både en styrka och en svaghet. Bäst blir det nog om man mest åker snålskjuts på andras mediers framställning snarare än följer dem slaviskt. Nu vet jag förstås inte hur det fungerar när det gäller själva Buffy-rollspelet och dess förhållande till tv-serien.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Mosterjakt?

Kanske inte specifikt tonåriga monsterjägare, men fokus på monsterjakt och de godas kamp mot onda förekommer i fler rollspel än Buffy.

Det är skillnad på "slåss med tre svärd" och "tresvärdsteknik".

Tonåringarna är ju vad som gör hela skillnaden. Givetvis finns det massor av rollspel där man slaktar monster, men det är ju när man kombinerar monsterslakten med allt vad en tillvaro som tonårig gymnasieelev i västvärlden innebär, som man får Buffy. Hur mycket relationsdrama finns det i D&D? Hur mycket kärleksbekymmer hittar man i Chock? Hur mycket tonårsangst återfinns i en normal session Mutant?

Buffy är inte i första hand en skräckserie, eller en actionserie, eller en humorserie. Den är en dramaserie.

Bäst blir det nog om man mest åker snålskjuts på andras mediers framställning snarare än följer dem slaviskt.

Nu vet jag inte vad du menar med "följa slaviskt", men nog sjutton tillåter Buffy spelledaren att ha kreativ frihet. Det är ju inte som att man måste spela the original scooby-gang.