Re: Vafalls?!
Att en färdighet skulle kallas 'mediaeval' 1000 år innan medeltiden existerar som begrepp.
Fast namnet i sig är ju inte relevant. Enligt den logiken så gör ju alla rollspel fel om de inte skriver egenskapsnamnen på samma språk som det pratas i rollspelsvärlden, till exempel.
För grejen är ju denna;
rollpersonerna vet inte vad som står på deras rollformulär, endast spelarna. Min rollperson säger inte "jag har fyra KroppsPoäng kvar" utan han säger "jag har ont som fan". Det viktiga (åtminstone det som Duddmannen pratat om) är vad egenskaperna de facto
gör, vad de sedan heter har enbart praktiska eller atmosfäriska betydelser.
Vad du föreslår är samma ytliga, sensationella och ihåliga förändring som när någon säger att hans rollspel ska ha "logik" som grundegenskap, istället för "intelligens" (även om denna "logik" kommer att fungera på exakt samma sätt som man är van vid med INT). Det är ingen relevant förändring; den skulle lika gärna kunnat hete "Grundegenskap nr. 4" - för namnet har enbart praktisk/atmosfärsik funktion.
Så, efter att ha konstaterat att du pratar om något helt annorlunda än Duddmannen, så kan man fråga sig om du ens har rätt enligt din egen syn på saken.
Det har du om du är simulationist. Om du som spelare vill ha samma atmosfär som din rollperson, då har du alldeles rätt i att det inte borde stå saker på rollformuläret som kraftigt kontrasterar mot de begrepp som din rollperson är van vid. Egenskaper borde inte få bära namn som inte skulle betyda något för din rollperson.
Om du däremot skulle ha ett annat perspektiv så skulle det kunna bli annorlunda. Precis som HKAT kallar vissa spelledarpersoner för "mooks" (en term som vi i "publiken" förstår, fastän inte rollpersonerna tänker i de termerna) så är "getting medieval" riktat till oss i publiken på samma sätt. Där passar termen utmärkt, eftersom Pulp Fiction hör till ungefär samma populärkulturella fack som Buffy, och därför har helt rätt atmosfär.
(Jag pratade för länge sedan om spelets logik och skådespelets logik - det är just den uppdelningen man ser här)
Slutligen kan man ha åsikter om det är praktiskt med en term som "getting medieval", eller om den är vilseledande. Det är en helt annan fråga. Jag vet inte, jag tycker bara att man ska ta saker för vad de är. Ett regelattribut är ett regelattribut, ett namn är ett namn. Det ena ger inte det andra.i