Nekromanti Hot! Hot! HOT!

Troberg

Sinister eater
Re: Mosterjakt?

Det är ju inte som att man måste spela the original scooby-gang.
Det här är nog vad jag anser vara den största svagheten i spelet:

Man fokuserar för mycket på vad som är officiellt "rätt" enligt TV-serien. De bränner på tok för mycket utrymme på Sunnydale och detaljer kring serien, utrymme som mycket hellre skulle lagts på att driva genom andan i serien, känslan.

Av någon anledning verkar detta vara en typisk amerikansk grej, inte bara då det gäller rollspel. Man ser det även i tex programmeringsböcker och liknande.

Personligen skulle jag aldrig köra en Buffykampanj i Sunnydale, det är för utforskat och låser mig för mycket. Den informationen är alltså rätt så bortkastad på mig. Jag skulle inte heller återanvända demoner och fiender från TV-serien (möjligen skulle jag låta Spike dyka upp någon gång bara för att han är så jävla ball), de är ju redan kända och därmed rätt ointressanta. Mer ointressant info mao.

Håller förresten just nu på att grovmappa min kommande Buffy-kampanj. Återkommer med mer info senare. Vi är antagligen några spelare kort, så om det finns några intresserade i Borlänges närhet så kan ni ju skicka ett PM (och låta bli att läsa eventuella framtida trådar om kampanjen...).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Anledningen till att de där Disclaimer-rutorna finns där också av ett annat skäl. De är tvungen att lägga dit dem för att visa p åvad som är officellt och vad det inte är det. Utan dessa rutor skulle FOX opponera högljutt. Tyvärr.

För jag håller med om att jag inte skulle vilja placera en kampanj i Sunnydale av ovannämnda anledning - möjligen med undantag för ett kort gästspel om man vill spela på någonting specifikt som fanns i teveserien. Sedan finns det ju vissa andra problem med att spela i Sunnydale tycker jag (efter den sjunde säsongens sista avsnitt :gremtongue: ).

Minimoni

Homelander
Re: Duddmannen försöker sälja idén

Ok... Uppenbarligen tycker du att reglerna är bra. Visst, kan väll hålla med om att vissa element tycks helt ok gällande reglerna.

Men hur är världen i rollspelet? Är den exakt som tv serien eller är rollspelet lite mer realistiskt. Jag gillar tex inte vampyererna i Tv serien. De känns väldigt ytliga och mer som kött att slå sönder än egentliga personligheter. Kan en människa i rollspelet döda 100 vampyrer endast beväpnad med ett spett?

Detta är jag nyfiken på.

Tzimisce

Troberg

Sinister eater

Anledningen till att de där Disclaimer-rutorna finns där också av ett annat skäl. De är tvungen att lägga dit dem för att visa p åvad som är officellt och vad det inte är det. Utan dessa rutor skulle FOX opponera högljutt. Tyvärr.
Det är inte bara rutorna, det är fokusen på sådant som redan utforskats i serien som är lite jobbig. Jag skulle vilja ha mer tips i stil med "Så här lägger du upp staden det ska utspela sig i" och mindre "Så här lade de upp staden i TV-serien".

Sedan finns det ju vissa andra problem med att spela i Sunnydale tycker jag (efter den sjunde säsongens sista avsnitt ).
Vad är det för problem med ett hål i marken?

Troberg

Sinister eater

Men hur är världen i rollspelet? Är den exakt som tv serien eller är rollspelet lite mer realistiskt.
Ungefär som i TV-serien.

Jag gillar tex inte vampyererna i Tv serien. De känns väldigt ytliga och mer som kött att slå sönder än egentliga personligheter.
Det är för att de normalt sett är ytliga. Det är en demonisk smitta, de blir blodfokuserade bestar (med några undantag (Spike, Angel, Drusilla, Harmony). Till skillnad från Vampire och Nightlife så är de rena motståndare, inte karaktärer. Vill man ha motståndare med mer personlighet är demoner bättre, vampyrerna motsvarar mer dussinorcherna.

Kan en människa i rollspelet döda 100 vampyrer endast beväpnad med ett spett?
Kanske en slayer, annars inte. En fight mellan en vampyr och en vanlig människa vinner vampyren. Är människan specialtränad är det en fair fight. Är det en slayer vinner slayern om det inte är en exceptionell vampyr.

Robert Jonsson

Jag skulle vilja ha mer tips i stil med "Så här lägger du upp staden det ska utspela sig i" och mindre "Så här lade de upp staden i TV-serien".
Jo, det är ju iofs en poäng. Men jag tycker t.ex. the Slayer's Handbok (fortfarande ettu selt namn IMHO) har gott om uppslag på den fronten om hur man kan bygga upp miljöerna. De exempel som finns där visar rätt bra på hur miljöer kan se ut.

Men visst, det är ju inte regelrätta beskrivningar hur man byggerm iljöer.

Vad är det för problem med ett hål i marken?
Umm... Inte mycket till stad att spela i? :gremconfused:

Duddmannen

Hero
Långrandiga amerikaner [OT]

Av någon anledning verkar detta vara en typisk amerikansk grej, inte bara då det gäller rollspel. Man ser det även i tex programmeringsböcker och liknande.
Mycket text är vanligt i amerikanska böcker eftersom man oftast får betalt per ord.

Har jag fått för mig i all fall...

Troberg

Sinister eater
Re: Långrandiga amerikaner [OT]

Mycket text är vanligt i amerikanska böcker eftersom man oftast får betalt per ord.

Har jag fått för mig i all fall...
Njä, som jag har hört det får man betalt för ett visst antal sidor (man börjar nämligen med att bestämma hur bred bokryggen ska vara och hur den ska se ut, eftersom det är den kunderna ser i handeln). Hur man sedan fyller dem är mindre viktigt, vilket leder till massor av tomt babbel.

Troberg

Sinister eater

Men jag tycker t.ex. the Slayer's Handbok (fortfarande ettu selt namn IMHO) har gott om uppslag på den fronten om hur man kan bygga upp miljöerna.
Äger den, men har inte läst den än, så jag håller mig tyst där.

"Vad är det för problem med ett hål i marken?"

Umm... Inte mycket till stad att spela i?
Men som crossover då? Buffys and Burrows?

Ymir

Liten kantbaron
Vampyrer med karaktär

Det är för att de normalt sett är ytliga. Det är en demonisk smitta, de blir blodfokuserade bestar (med några undantag (Spike, Angel, Drusilla, Harmony). Till skillnad från Vampire och Nightlife så är de rena motståndare, inte karaktärer.
Äsch, det där stämmer inte. Det finns åtskilliga hyfsat slumpmässiga vampyrer i Buffy som uppvisar en klar och distinkt personlighet. Mest uppenbara är väl Sunday och hennes posse i avsnitt 4x01 och Harmony och hennes posse i 5x02 (och Dracula förstås) - utöver Spike, Angel, Drusilla, The Master och Darla då. Sedan har vi vampyrmanagern i Angel 1x01, och Angels gamle 'vän' i Angel 1x11, psykiatrikervampyren Buffy snackar med genom hela 7x07, Spike och Drusillas nörd-henchman som blir uppkäkad av The Judge, och för att inte tala om Kakistos och den underbara IT-vampen Mr Trick i säsong 3 - den senare är ju den mest underutnyttjade karaktären i hela Buffy. Sedan har vi torteraren i Angel 1x03, och den där killen Colin eller vad han hette som var The Masters protegé i Buffy säsong 1 och början av säsong 2, etc, etc, etc. Visst, liksom, väldigt många vampyrer i Buffy reduceras till dussinskurkar, men det gäller för demonerna med, och det finns en hel uppsjö av vampyrer med karaktär - inkluderat en hög som 'bara' var monster of the week.

- Ymir, påpekar (långt)

Staffan

Myrmidon

Kanske en slayer, annars inte. En fight mellan en vampyr och en vanlig människa vinner vampyren. Är människan specialtränad är det en fair fight. Är det en slayer vinner slayern om det inte är en exceptionell vampyr.
Till saken hör att rollspelet använder samma grepp som Ars Magica när det gäller rollpersoner - alla figurer är inte skapade jämlika. I Buffy finns tre "klasser" av rollpersoner: White Hat, Hero, och Experienced Hero. I TV-serien skulle Buffy, Riley, och Angel vara Heroes, medan Willow, Xander, Cordelia och Giles är White Hats (i alla fall från början - de stats de har efter fem års XP, som är de som står i boken, är bättre än start-hjältar.

Heroes får fler poäng att lägga på grundegenskaper, på fördelar, och på skills. White Hats enda fördel i sammanhanget är att de startar med fler Drama Points, samt har lättare att få dem under spelets gång. Det finns en hel del tips i spelet om hur man ser till att White Hatsen inte känner sig förfördelade och så, så jag tror det kan funka rätt bra (har inte haft tillfälle att köra spelet än så länge).

(Ja, Troberg, jag vet att du har spelet och med 99% sannolikhet känner till det redan, men jag tyckte att din post var ett lämpligt ställe att lägga in kommentaren på.)

Staffan

Myrmidon

Sedan finns det ju vissa andra problem med att spela i Sunnydale tycker jag (efter den sjunde säsongens sista avsnitt ).
Även om säsong 7 gör det lite svårare att spela i Sunnydale så gör den det samtidigt lite lättare att motivera andra Slayers än Buffy och Faith. Så det ser jag på det hela taget som en fördel.

Troberg

Sinister eater

Även om säsong 7 gör det lite svårare att spela i Sunnydale så gör den det samtidigt lite lättare att motivera andra Slayers än Buffy och Faith. Så det ser jag på det hela taget som en fördel.
Jag ser inte det som ett jätteproblem. Ta hela slayermytologin, men dumpa Buffy och Faith och stoppa in en spelarslayer istället. Problem solved.

Troberg

Sinister eater

Ja, Troberg, jag vet att du har spelet och med 99% sannolikhet känner till det redan, men jag tyckte att din post var ett lämpligt ställe att lägga in kommentaren på.
Det är lugnt. Det var därför jag klassade olika sorters karaktärer mot vampyrer.

Troberg

Sinister eater
Re: Vampyrer med karaktär

Äsch, det där stämmer inte. Det finns åtskilliga hyfsat slumpmässiga vampyrer i Buffy som uppvisar en klar och distinkt personlighet.
Jodå, visst finns det vampyrer med personlighet, men när det kommer till blodtörst, blodlust och allmän killerinstinkt så är de flesta ganska lika (med vissa undantag). De kan inte lägga band på sig och vampyrismen GÖR dem onda. Se tex på Harmonys första uppdykande i Angel, där hon försöker lägga band på sig men i längden misslyckas.

De kan ha en personlighet, men det är bara en fasad på monstret.

Demonerna har lite större variation, framför allt i Angel, där goda demoner tycks vara nästan lika vanliga som onda.

Robert Jonsson

Jo, jag håller helt klart med. Ur en rollspelsynpunkt så är det helt klar en fördel. Särskilt eftersom man vanligen inte direkt vill spelleda en hel kampanj i Sunnydale.

I min nuvarande kampanj har jag en SiT (Slayer in Training) som jag tänkt spelleda förvandlingen igenom på ett lagom dramatiskt ställe. De flesta i gruppen är inte direkt inbitna Buffy-fanatiker så de känner inte till hur säsong sju slutar, så jag bygger mot ett fint klimax där :gremgrin:

Robert Jonsson

Äger den, men har inte läst den än, så jag håller mig tyst där.
vi får väl se om du har samma åsikt då du tagit dig igenom dne som mig. Jag är fortfarande mest purken att det inte fanns mer information om själva Slayers och allt runt dem. Det är mer en Storytellers Handbook :gremfrown:

Men som crossover då? Buffys and Burrows?
Det förstås. Eller ett äventyr där man får gräva ut de raserade byggnaderna och monstren i bästa Indiana Jones/Tomb raider-stämning :gremtongue:

Robert Jonsson

Huu... Helgerån! :gremooo:

Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att göra så, eftersom jag utgår ifrån mottot "vad kan jag tillföra Slayeruniversat", istället för att försöka förändra det. Men det är ju bara jag det... :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
"Layer" är även "värphöna" [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skyltar med något han lärde sig när han såg The Letterman Show och som även ville ge "The vampire layer" en liten annan innebörd

Troberg

Sinister eater
Re: "Layer" är även "värphöna"

Han som skyltar med något han lärde sig när han såg The Letterman Show och som även ville ge "The vampire layer" en liten annan innebörd
Och med översättningen värphöna, vad blir då innebörden av filmen?!?!?