Hot Springs Island

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Igår satte vi igång med Hot Springs Island, en systemagnostisk kampanjmodul från 2017 för fantasyrollspel. Att den viktigaste boken heter The Dark of Hot Springs Island beror på att det är spelledarens bok, med den mörka informationen. Spelarnas bok, som är full av spoilers och inte nödvändig för spel, heter i stället Field Guide to Hot Springs Island.

Fem av mina åtta spelare var med igår, och kämpade sig iland efter ett skeppsbrott i det tropiska innanhavet Ormsjön söder om Ereb. ("Jaså det är därför den heter Ormsjön!") Sällskapet fick klart för sig (med hjälp av magisk levitation) att de är på en djungelklädd vulkanö som mäter drygt två mil tvärs över – lika stor som Brac i Kroatien. De beväpnade sig med bambuspjut och jagade djungelgris: även detta med levitation, vilket jag tycker var kreativt. Det är svårt för grisen att kuta iväg när den svävar i höfthöjd på jägaren.

RP:na insåg att elementarkrafterna är ovanligt starka på ön: de stötte på flera grupper med beväpnade intelligenta eld-elementarer. Och när vi avbröt hade de just börjat utforska ett övergivet torn som verkar vara byggt av astronomiintresserade alver för längesen.

HSI är ett tärningsgenererat hex-kräl-äventyr. Allting styrs av 3T6 på tabeller där utfallen 9-10-11 är det normala för platsen. Det finns också en massa att läsa om öns historia och folkslag, men det verkar vara rätt svårt att delge spelarna det mesta av den informationen.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
459
Location
Stockholm
Blivit lite nyfiken på HSI (har nämnts av många som väldigt kul), är det direkt från förlaget man får tag på den lättast?
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Jag är lite överraskad av de många knarkreferenserna i modulen. Allmänt sett präglas den av ett slags fnittrig tramsighet som får mig att undra om de fyra författarna spånat fram materialet under inflytande av cannabis. Rent konkret börjar öns historia med att det urtida ormfolket råkar avla fram ett svampträd vars pollen oavsiktligt gör dem allihop så påtända att deras civilisation kollapsar.

Sedan invandrar alver till ön, och de blir beroende av bären från en buske som ormfolket skapat. Snart dör alla alver som äter knarkbär utan att kunna trolla. Långt senare sker en magisk katastrof som tar livet av samtliga alver, utom de som är påtända på bär i det ögonblicket. De senare förvandlas till orangefärgat kladd som kryper omkring och letar efter knarkbär. I boken finns två sidor med regler för hur rollpersonerna kan använda knarkbären och vilka dråpliga biverkningar det kan medföra.

Sedan alvernas tid finns också en utomvärldslig parasitspindel på ön som ger folk förmågan till astrala resor, men som också gör dem helt missbildade. Jag har kanske läst en tiondel av texten för att hitta de här exemplen.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag är lite överraskad av de många knarkreferenserna i modulen. Allmänt sett präglas den av ett slags fnittrig tramsighet som får mig att undra om de fyra författarna spånat fram materialet under inflytande av cannabis.
Amerikansk rollspelskultur har cannabis som en del av sig på ett vis som vi inte har. Sandy Petersen har berättat att han som duktig mormonsk yngling inte rökte på på Chaosiums arbets- och styrelsemöten, men att han nog blev passivt hög av alla de andras gräsrökande.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Amerikansk rollspelskultur har cannabis som en del av sig på ett vis som vi inte har. Sandy Petersen har berättat att han som duktig mormonsk yngling inte rökte på på Chaosiums arbets- och styrelsemöten, men att han nog blev passivt hög av alla de andras gräsrökande.
Ja, folk från Äventyrsspel berättade för mig kring 1990 om hur de besökt Chaosiums kontor och funnit lokalerna helt inrökta, och inte främst med tobak.

Jag läste vidare i öns historia igår och fann att hela den politiska situationen när RPna anländer hänger ihop med interdimensionell knarkhandel.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
För att ni skall förstå hur extremt knarkig Hot Springs Island är skall jag sammanfatta livscykeln hos Astralspinnarna, de parasitiska utomvärldsliga spindlarna som jag nämnde tidigare.

Vi kan börja i det ögonblick då en ny värd blir smittad. Det sker genom att en intelligent varelse dödar spindlar, plockar ut den färgglada självlysande bollen som finns i varje spindels kropp och dricker vätskan inuti bollen. Det gör han därför att vätskan smakar som godis och tar honom på en utomkroppslig resa, en s.k. astral projektion. Efter ungefär nio bollar är han fast.

Han växer nu upp till 60 cm på längden, hans fingrar och tår blir minst 15 cm längre, och han tappar ögon, öron, näsa, naglar och tänder. Ett par nya rörformade huggtänder växer ut. Hans ögonhålor börjar alstra färgglada bollar som kliar extremt mycket och måste plockas ut med jämna mellanrum. Han lever nu på att suga kroppsvätskor med sina nya huggtänder ur djur som de vuxna spindlarna fångar i sina nät. Titt som sätt kräks han upp hundratals spindelbebisar.

Bebisspindlarna äter varandra och växer tills de blivit stora nog att fånga en av de ögonbollar som den irriterade värden plockar ut och släpper. Bollen fylls nu med astraldryck, och cykeln är redo att upprepa sig. Om det bara dyker upp någon knarkare som vill fånga nio spindlar och dricka vätskan i deras färgglada bollar.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,059
Location
The Culture
För att ni skall förstå hur extremt knarkig Hot Springs Island är skall jag sammanfatta livscykeln hos Astralspinnarna, de parasitiska utomvärldsliga spindlarna som jag nämnde tidigare.

Vi kan börja i det ögonblick då en ny värd blir smittad. Det sker genom att en intelligent varelse dödar spindlar, plockar ut den färgglada självlysande bollen som finns i varje spindels kropp och dricker vätskan inuti bollen. Det gör han därför att vätskan smakar som godis och tar honom på en utomkroppslig resa, en s.k. astral projektion. Efter ungefär nio bollar är han fast.

Han växer nu upp till 60 cm på längden, hans fingrar och tår blir minst 15 cm längre, och han tappar ögon, öron, näsa, naglar och tänder. Ett par nya rörformade huggtänder växer ut. Hans ögon ersätts av färgglada bollar som kliar extremt mycket och måste plockas ut med jämna mellanrum. Han lever nu på att suga kroppsvätskor med sina nya huggtänder ur djur som de vuxna spindlarna fångar i sina nät. Titt som sätt kräks han upp hundratals spindelbebisar.

Bebisspindlarna äter varandra och växer tills de blivit stora nog att fånga en av de ögonbollar som den irriterade värden plockar ut och släpper. Bollen fylls nu med astraldryck, och cykeln är redo att upprepa sig. Om det bara dyker upp någon knarkare som vill fånga nio spindlar och dricka vätskan i deras färgglada bollar.
Hur går den här livscykeln ihop? En person måste äta nio spindlar för att bli stor och få huggtänder. Sedan han hen ge upphov till två nya spindlar i och med att hen har två ögonglober som de kan plocka åt sig.

Låter som ett recept för att bli färre och färre.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Hur går den här livscykeln ihop? En person måste äta nio spindlar för att bli stor och få huggtänder. Sedan han hen ge upphov till två nya spindlar i och med att hen har två ögonglober som de kan plocka åt sig.

Låter som ett recept för att bli färre och färre.
Hans ögonhålor alstrar ständigt nya bollar. Det dräller av dem.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
En av öns hexagoner innehåller bara lite natur. Anledningen till att den är med är uppenbarligen att någon av modulens författare har skrivit en saga i poetisk stil om en kvinna som förvandlas till en jättekrabba. Omkring vart fjärde år kläcks hennes ungar i denna hexagon och bråkar runt på ön, men sannolikheten att det inträffar just under de veckor som vår kampanj pågår är förstås extremt liten. Något annat sätt att interagera med jättekrabban finns inte. Konstruktören ville bara få med sin saga i boken.
 

mrund

Veteran
Joined
12 Jul 2013
Messages
124
Location
Fisksätra
Har vi några arkitekter eller byggnadsingenjörer här? Mina RP befinner sig just nu i en byggnad som stått öde i minst 2000 år. Den har bjälklag som spänner över 100 meter utan några stöttepelare. De har fortfarande inte kollapsat. Magi, antar jag. Eller kanske snarare okunskap hos författaren.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
A Wizard Did It.

(I RuneQuest ska mina rollpersoner snart ge sig på ett åttiometerstorn som stått i 1400 år. Men det är magiskt. Att det enligt uppgifterna ska vara gjort av bly gör inte hållfasthetsberäkningen mindre tveksam. Fast det är inte faktiskt gjort av bly, bara klätt med tunga blyplåtar på utsidan - trollens heliga bly.)
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
669
Location
Uppsala
Vilket material? Det låter väldigt orimligt utan magi, men är det sten så kan man kanske komma undan med "suspension of disbelief"
 
Top