Igår satte vi igång med Hot Springs Island, en systemagnostisk kampanjmodul från 2017 för fantasyrollspel. Att den viktigaste boken heter The Dark of Hot Springs Island beror på att det är spelledarens bok, med den mörka informationen. Spelarnas bok, som är full av spoilers och inte nödvändig för spel, heter i stället Field Guide to Hot Springs Island.
Fem av mina åtta spelare var med igår, och kämpade sig iland efter ett skeppsbrott i det tropiska innanhavet Ormsjön söder om Ereb. ("Jaså det är därför den heter Ormsjön!") Sällskapet fick klart för sig (med hjälp av magisk levitation) att de är på en djungelklädd vulkanö som mäter drygt två mil tvärs över – lika stor som Brac i Kroatien. De beväpnade sig med bambuspjut och jagade djungelgris: även detta med levitation, vilket jag tycker var kreativt. Det är svårt för grisen att kuta iväg när den svävar i höfthöjd på jägaren.
RP:na insåg att elementarkrafterna är ovanligt starka på ön: de stötte på flera grupper med beväpnade intelligenta eld-elementarer. Och när vi avbröt hade de just börjat utforska ett övergivet torn som verkar vara byggt av astronomiintresserade alver för längesen.
HSI är ett tärningsgenererat hex-kräl-äventyr. Allting styrs av 3T6 på tabeller där utfallen 9-10-11 är det normala för platsen. Det finns också en massa att läsa om öns historia och folkslag, men det verkar vara rätt svårt att delge spelarna det mesta av den informationen.
Fem av mina åtta spelare var med igår, och kämpade sig iland efter ett skeppsbrott i det tropiska innanhavet Ormsjön söder om Ereb. ("Jaså det är därför den heter Ormsjön!") Sällskapet fick klart för sig (med hjälp av magisk levitation) att de är på en djungelklädd vulkanö som mäter drygt två mil tvärs över – lika stor som Brac i Kroatien. De beväpnade sig med bambuspjut och jagade djungelgris: även detta med levitation, vilket jag tycker var kreativt. Det är svårt för grisen att kuta iväg när den svävar i höfthöjd på jägaren.
RP:na insåg att elementarkrafterna är ovanligt starka på ön: de stötte på flera grupper med beväpnade intelligenta eld-elementarer. Och när vi avbröt hade de just börjat utforska ett övergivet torn som verkar vara byggt av astronomiintresserade alver för längesen.
HSI är ett tärningsgenererat hex-kräl-äventyr. Allting styrs av 3T6 på tabeller där utfallen 9-10-11 är det normala för platsen. Det finns också en massa att läsa om öns historia och folkslag, men det verkar vara rätt svårt att delge spelarna det mesta av den informationen.