SPOILER FÖREKOMMER FÖR SCENARIOT ARVET PÅ ST:MARYS
Ett intressant expriment som vi körde på GothCon i år var att se om man kunde få spelarna att misstänka varandra för ett mord.
Scenariot är rätt mycket ett slutet rum, där det bland annat förekommer ett mord. Men vi märkte att det mesta vi kunde göra i speltester så sökte spelarna en mördare utanför gruppen. Så när vi kommer fram till konventet har vi ett upplägg där oftast en av karaktärerna är mördare. Inte för att det hjälpet, tror att det knappt ens var en grupp på fem där spelarna misstänkte andra karaktärer (att karaktärerna gjorde det var däremot vanligare).
Jag tyckte det var jätteintressant som observation av hur rollspelare tänker och det är en kul metanivå att leka med.
Någon som har mer erfarenheter av det?
-Gunnar (som insett att jag borde skriva mer om konventskrivandet)
Ett intressant expriment som vi körde på GothCon i år var att se om man kunde få spelarna att misstänka varandra för ett mord.
Scenariot är rätt mycket ett slutet rum, där det bland annat förekommer ett mord. Men vi märkte att det mesta vi kunde göra i speltester så sökte spelarna en mördare utanför gruppen. Så när vi kommer fram till konventet har vi ett upplägg där oftast en av karaktärerna är mördare. Inte för att det hjälpet, tror att det knappt ens var en grupp på fem där spelarna misstänkte andra karaktärer (att karaktärerna gjorde det var däremot vanligare).
Jag tyckte det var jätteintressant som observation av hur rollspelare tänker och det är en kul metanivå att leka med.
Någon som har mer erfarenheter av det?
-Gunnar (som insett att jag borde skriva mer om konventskrivandet)