illuzive
Veteran
- Joined
- 8 Aug 2018
- Messages
- 155
Hej på er,
Jag har rullat ut en grund till en egen värld, där rollpersonerna hastigt blivit inkastade i något stort som de inte riktigt sett magnituden av ännu. Tanken är att det skall vara en längre kampanj där världen växer fram dynamiskt i takt med att spelarna upptäcker den. Jag har hittat på en del grundläggande miljöer (och stulit delar av andra) men det jag skulle vilja kunna falla tillbaka på är att t.ex. använda ett färdigt, klassiskt äventyr till Drakar och Demoner de gånger jag har idétorka/dåligt med tid att förbereda nästa spelmöte.
Självklart går det bra att kasta in spelarna i en lämplig setting och bara köra - men det jag funderat lite på är hur man ska konvertera t.ex. monster och SLPs till Hjältarnas Tid på ett bra sätt. Man kan ju köra på magkänsla, men jag tänkte höra om någon av er har jobbat fram en enkel modell för detta?
Sen tycker jag i allmänhet att det är svårt att balansera strider i HT, då karaktärerna även som nyskapade är väldigt bra på att slåss och det räcker med ett eller två bra slag (vapenfärdigheter runt 90% och många exploderande tärningar) för att de skall vinna över ett monster som jag själv räknat med skall vara svårt att besegra innan ens alla spelare hunnit spela en runda. Har andra SL upplevt detta problem och hur har ni hanterat det?
Jag har rullat ut en grund till en egen värld, där rollpersonerna hastigt blivit inkastade i något stort som de inte riktigt sett magnituden av ännu. Tanken är att det skall vara en längre kampanj där världen växer fram dynamiskt i takt med att spelarna upptäcker den. Jag har hittat på en del grundläggande miljöer (och stulit delar av andra) men det jag skulle vilja kunna falla tillbaka på är att t.ex. använda ett färdigt, klassiskt äventyr till Drakar och Demoner de gånger jag har idétorka/dåligt med tid att förbereda nästa spelmöte.
Självklart går det bra att kasta in spelarna i en lämplig setting och bara köra - men det jag funderat lite på är hur man ska konvertera t.ex. monster och SLPs till Hjältarnas Tid på ett bra sätt. Man kan ju köra på magkänsla, men jag tänkte höra om någon av er har jobbat fram en enkel modell för detta?
Sen tycker jag i allmänhet att det är svårt att balansera strider i HT, då karaktärerna även som nyskapade är väldigt bra på att slåss och det räcker med ett eller två bra slag (vapenfärdigheter runt 90% och många exploderande tärningar) för att de skall vinna över ett monster som jag själv räknat med skall vara svårt att besegra innan ens alla spelare hunnit spela en runda. Har andra SL upplevt detta problem och hur har ni hanterat det?