Tja, om de håller koll på klockan vet de ju när...Hur många tjejer skulle vilja ha en tekniknörd som plötsligt kan somna var som helst?
Ja i moderna sf-rullar har det dykt upp fler och fler färgadei betydande roller. Mace Windu i Star Wars, Book i Firefly/Sernity, hon kommadobryggetjejen i Battlestar Galactica, ... och nu kommer jag inte på några fler bara för det.Ta en titt på Independence Day: världen räddas av en afroamerikan och en jude. Alla jordbor är väl "egentligen" hellylleamerikaner, oavsett hur de ser ut, när de otäcka xenomorferna kommer.
Stå utöver? Han är ju en slav under sina kroppsliga begär! Har et sjukligt behov att av att sova och äta på vissa tider -- och då kan ingenting stoppa honom.Men såsom "upphöjd" får han också stå utanför kroppsliga begär och annat värdsligt.
Jag har aldrig riktigt fattat när de är sjukt rasistiska såsom folk påstår. Kan du ge något exempel, månne?Det ligger nog en hel del i det där. REHs Conan-noveller är ju jäkligt märkliga på så sätt att de dels är sjukt rasistiska i vissa fall, del väldigt open-minded i andra.
Och förstås Zoe i Firefly/Serenity. Och Jubal och The Operative i samma.Book i Firefly/Sernity,
Fast det är ju inte riktigt vad det handlar om. inte att man ska kvota in färgade. Det handlar mer om att sf/f i mångt och mycket är en vit kulturyttring som inte har plats för andra etniciteter. Och jag skulle bli förvånad om någon tror att det går att lösa genom att kvota in färgade.Jag vet inte om jag uppfann termen eller om det var någon annan, men idén att sätta in en färgad person i en viktigare roll bara för att han är färgad är något som jag kallar för "kvotneger".