Nekromanti hudfärg ochi sf/f

Nightowl

Champion
Grön hudfärg ochi sf/f (OT som fan)

Skalman har faktiskt visat tydliga tecken på förälskelse en gång - men det var Sagans Fé eller något dylikt (intressant, eftersom han själv är ett mönster av rationalitet).

Att Skalman inte har någon "bakgrund" eller familjehistoria ingår i "bibeln" för de som skriver Bamse-manus - det är också ett medvetet mysterium exakt hur gammal han är. Sköldpaddor blir ju rejält gamla i verkligheten.

Erik, som när han läste det senaste i nån artikel om Bamse kom att tänka på gamla Wolverine-serier där han är med om spanska inbördeskriget etc, och snarast ville se Skalman i en serie historiska vinjetter. Vem behöver en tidsmaskin?

Saxifrage

Hero
Re: Grön hudfärg ochi sf/f (OT som fan)

Bamse är fantasy, så helt OT är vi väl inte... :gremwink:

Jag tänker lite på Skalman som en munk eller präst. I Bamses värld härskar förnuftet och vetenskapstron, och där är Skalman lite av en prästfigur. Han representerar ju det förkroppsligade förnuftet, och håller huvudet kallt även när resten av djuren flippar ur och hänfaller till populism, spekulationer eller vidskepelse. Men såsom "upphöjd" får han också stå utanför kroppsliga begär och annat värdsligt.

Hjalle

Swashbuckler

Och han håller strikt på sina bestämmelser. Maken till självdisciplin tror jag inte vi hittar hos någon - det skulle väl vara en riktigt helig munk då. Alla människor borde ha en liten klocka som ringer då och då, och somna på fläcken. Och givetvis ett skal med alltifrån en två meter långt glasdildo till en flygande-propeller-sak-med-en-liten-surrande-sak-på-hjulet.

Skalman är skiten, liksom.

-Hjalle, Store A'tuins farfar är värd respekt.

Dilandau

Myrmidon
Ta en titt på Independence Day: världen räddas av en afroamerikan och en jude. Alla jordbor är väl "egentligen" hellylleamerikaner, oavsett hur de ser ut, när de otäcka xenomorferna kommer.
Ja i moderna sf-rullar har det dykt upp fler och fler färgadei betydande roller. Mace Windu i Star Wars, Book i Firefly/Sernity, hon kommadobryggetjejen i Battlestar Galactica, ... och nu kommer jag inte på några fler bara för det.

Fast det är väl som Pratchett skrev (prafraserat): "Svart och vit sluter fred och gaddar ihop sig mot grön". :gremsmile:

Dilandau

Myrmidon
Det ligger nog en hel del i det där. REHs Conan-noveller är ju jäkligt märkliga på så sätt att de dels är sjukt rasistiska i vissa fall, del väldigt open-minded i andra.

Men som en som växt upp med Eddings, Feist och Jordan är nog ändå det bestående intrycket att fantasy är vitt. Nog har det med Tolkien att göra, som du skriver, det går inte att förneka. Det är nog svårt att skriva europeisk riddarfantasy och få in en svart huvudperson på ett naturligt sätt. Eller kanske inte. Kanske är föfattarna bara lata och vana vid konventionerna.

Hm.

Förmodligen det sistnämnda.

Dilandau

Myrmidon

Men såsom "upphöjd" får han också stå utanför kroppsliga begär och annat värdsligt.
Stå utöver? Han är ju en slav under sina kroppsliga begär! Har et sjukligt behov att av att sova och äta på vissa tider -- och då kan ingenting stoppa honom.

Ymir

Liten kantbaron
Det ligger nog en hel del i det där. REHs Conan-noveller är ju jäkligt märkliga på så sätt att de dels är sjukt rasistiska i vissa fall, del väldigt open-minded i andra.
Jag har aldrig riktigt fattat när de är sjukt rasistiska såsom folk påstår. Kan du ge något exempel, månne?

- Ymir, undrar

PAX

Jordisk Äventyrare
och nu kommer jag inte på några fler bara för det.

Christopher Judge i Stargate SG-1

Will Smith i I Robot.

Jet Li i The One

Lawrence Fishburne i Event Horizon

Sanaa Lathan i Alien vs. Predator

Eddie Murphy i The Adventures of Pluto Nash

Danny (I'm to old for this...) Glover i Predator 2

Wesley Snipes i....

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
I förhållningssättet till pikterna ger de uttryck för en hel del idéer om "degenerade" raser som ligger nära diverse rasbiologiska idéer. Läs till exempel den "ariske" (det ord han själv använder för att beskriva sitt blonda, blåögda folk) berättarens jämförelse av sig själv och de underlägsna pikterna i "Valley of the Worm" (inte en Conannovell, men väl REH).

Mer om REHs syn på förhållandet mellan raser kan hittas på denna sida.

Rosen

Myrmidon
I förhållningssättet till pikterna ger de uttryck för en hel del idéer om "degenerade" raser som ligger nära diverse rasbiologiska idéer.

Och som på Howards tid var en vedertagen sanning, så allmänt accepterad att de flesta aldrig ens reflekterade över det.
Det är rätt orättvist att bedöma åsikterna hos en person som föddes för hundra år sedan (ganska prick) efter samma mallar som om han hade levt här och nu; både referensramar och kända fakta i ämnet har ändrats ganska rejält sedan dess. Liksom associationerna med termen "arisk".

--
Åke

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ayup. Men det är fortfarande inte det under av tolerans som Ymir hävdar. Därtill föreslår jag att du kollar in länken jag gav -- de citat som ges från Howards korrespondens visar rätt klart på en rasistisk hållning. Eller hur tolkar du “I know what would have happened to them in Texas. I don’t know whether an Oriental smells any different than a nigger when he’s roasting, but I’m willing to bet the aroma of scorching hide would have the same chastening effect on his surviving tribesman.”?

Krille

Super Moderator
Kvotneger

Jag vet inte om jag uppfann termen eller om det var någon annan, men idén att sätta in en färgad person i en viktigare roll bara för att han är färgad är något som jag kallar för "kvotneger". Jag vet faktiskt inte vad jag skulle tycka var mest förnedrande: att genren i stort saknar färgade, eller att man som icke-vit är instoppad på grund av antagandet att viktigare icke-vita roller säljer serien/filmen till liberal och icke-vit publik.

Så här skulle jag nog vilja ta upp Dödligt Vapen som ett exempel: till skillnad från rätt många andra filmer även av senare datum så känns Danny Glovers roll som helt naturlig. Det viktiga är att han är familjefar och polis, inte att han är svart.

Härolden

Warrior
Re: Kvotneger

Så här skulle jag nog vilja ta upp Dödligt Vapen som ett exempel: till skillnad från rätt många andra filmer även av senare datum så känns Danny Glovers roll som helt naturlig. Det viktiga är att han är familjefar och polis, inte att han är svart.

Japp. Jag har lite samma tanke om ID4 - jag hade inte ens tänkt på att det var kombon svart+jude som var ute och flög. Men jag kanske är en sån där äckelsvensk typ som inte ser sånt.

Dilandau

Myrmidon

Jag vet inte om jag uppfann termen eller om det var någon annan, men idén att sätta in en färgad person i en viktigare roll bara för att han är färgad är något som jag kallar för "kvotneger".
Fast det är ju inte riktigt vad det handlar om. inte att man ska kvota in färgade. Det handlar mer om att sf/f i mångt och mycket är en vit kulturyttring som inte har plats för andra etniciteter. Och jag skulle bli förvånad om någon tror att det går att lösa genom att kvota in färgade.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag har hört det analoga uttycket "ethnic buddy" i USA-sammanhang. Hill Street Blues var ett bra exempel, där den vite konstapel Renko hade en svart kollega i sin patrullbil. Likadant i LA Law där Harry Hamlin hade en chicano-kollega på advokatbyrån.

Amerikanska serier ska gärna rymma en klantskalle/driftkucku bland huvudrollsinnehavarna, och denne är främst en lång vit protestantisk man (helst tunnhårig): se Spin City, Hill Street Blues och LA Law. (Ja, jag vet att det är gamla serier, men sedan jag fick barn har jag knappt haft tid att titta på TV.)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När Olle Sahlin och jag redigerade en svensk Conan-utgåva på 1980-talet valde vi att stryka ett antal osmakliga Howard-utsagor om icke-vita folkslag, helt eneklt för att vi fann dem stötande. Tyvärr kan jag inte ge exakta citat 20 år senare, men vi kallade det för "stöveltrampsuttryck".

Saxifrage

Hero
Poliser

"Ebony and Ivory" har jag också hört konceptet kallas. Det var väl ett vanligt grepp i gamla polisserier?