Så på GothCon spelades en jäkla massa Huldran, mitt allmogedramaspel som ännu är under utveckling. Det funkade i allmänhet bra, men det finns vissa grejer jag behöver slipa på. En av dessa är ett tydliggörande av de två resurser som finns i spelet, som i dagsläget går under namnen Skam och Lidelse. Jag är nöjd med termen Skam, som tydligt signalerar vad det handlar om. En rollperson får Skam när hen skäms över någonting. Den andra sortens markör, som idag heter Lidelse, är jag inte lika säker på. Det är inte helt tydligt vad den representerar i spel. Tanken är att man får den när man är emotionellt frustrerad, när man inte får utlopp för sina känslor och drifter, när man knyter handen i fickan och undantrycker sina begär. Men det är också bara att man känner de här lustarna och begären överhuvudtaget. Det är liksom drivkraften som när den blir alltför stark drar en till handling. Speltekniskt så innebär ett poäng Lidelse att Huldran kan besöka dig i dina drömmar, två poäng så kan du tappa kontrollen när du är full, och tre poäng så kan du tappa kontrollen när du är nykter.
Egentligen är kanske "frustration" en bättre term, men det är ett alltför nytt ord. Jag skriver ju spelet på 1800-talssvenska, och ordet "frustration" finns bara belagt i svenskan sedan 1960. "Otillfredsställelse" finns i alla fall belagt sedan 1873, men är ganska långt och klumpigt. "Lidelse" är ett fantastiskt ord, men jag vet inte om det kommunicerar väl vad det handlar om. Någon som har förslag?
Egentligen är kanske "frustration" en bättre term, men det är ett alltför nytt ord. Jag skriver ju spelet på 1800-talssvenska, och ordet "frustration" finns bara belagt i svenskan sedan 1960. "Otillfredsställelse" finns i alla fall belagt sedan 1873, men är ganska långt och klumpigt. "Lidelse" är ett fantastiskt ord, men jag vet inte om det kommunicerar väl vad det handlar om. Någon som har förslag?