Re: Untermensch?
Alltså hur många sådana människor känner du då? Hur många är det som är så här? Jag tror att de flesta svenskarna inte är självfördummande. Jag tror bara att du drar alla över en kant för att du irriterar dig på en lite grupp människor. Alla som svarat i den här tråden håller ju med magoo. Tror du att det bara är ett sammanträffande? Att folk på det här forumet är smartare än genomsnittssvensken? Så är ju knappast fallet. Visst vi spelar rollspel vilket är kreativt och, kanske, kulturellt men jag tror knappast att det gör att vi söker andra sorts filmer än den vanlige svensken.
Rollspelare är faktiskt mer bildade och mer kulturellt intresserade än genomsnittssvensken. Jag tänker inte hänfalla till stereotyper genom att exemplifiera, men det finns vissa grupper/yrkeskategorier där man ibland undrar hur de över huvud taget kommer ihåg att andas.
Det här forumet har en högre standard än de flesta. Gå in på ett allmänt forum, i stil med de kommentarsmöjligheter som finns på vissa kvällstidningars siter så ser du vad genomsnittssvensken går för.
Verkligt exempel nyligen uppsnappat från frågesport på TV medan jag pysslade med att få TV-utgången på en dator att funka:
"I vilket europeiskt land är Jacques Chirac president?"
"Öh, ehm... Hm... Irak?"
Man kan ju inte låta bli att fundera på vad en sådan person vet om geografi, historia, språk (det låter ju inte direkt som ett arabiskt namn) och politik, eller hur mycket den personen måste aktivt undvika att komma i kontakt med några som helst nyheter. Tro mig, det är inte ovanligt med sådant.
Det är jävligt elitistiskt att säga att du är så mycket bättre än den vanlige, korkade, bedrövliga, svensken.
Jag har inte vid något tillfälle sagt att jag är bättre. Sluta påstå saker som jag inte sagt. Däremot är jag mer kulturellt bevandrad än genomsnittet, jag är mer allmänbildad än genomsnittet och jag är smartare än genomsnittet (åtminstone rörande logik och teknik). Det behöver inte betyda bättre.