Nekromanti [>Human] - Att skriva fästyteintensivt

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
vet ni vad? Jag har prestationsångest. På ett sätt jag aldrig hade med Evolutionens Barn eller Null State.

Varför?

Theresa Powers
- Vill skapa en genbank och en stor informationssamling gällande hur superhjältar fungerar etc. Den infon tänker hon sedan sälja vidare.
- Är i själva verket teknopat.

Frågan är: Tycker ni att min beskrivning av Power Industries och Theresa Power har vettiga fästytor? Förstår ni hur man kan bygga äventyr med hjälp av dem, vilka roller de kan spela?

Känner ni, allra viktigast, att ni skulle KUNNA och att ni kanske t.om VILL använda dem? Förutsatt att vi nu hypotetiskt tänker oss att det finna andra liknande organisationer, med mål och sånt?

Sapient

Swashbuckler
Ja, ja och ja.

Jag tror du överreagerar med skrivkrampen. Du måste verkligen inte överträffa alla, det räcker gott med att inte vara sämre än flertalet. :gremsmile:

Jag tycker "fästytorna" du beskriver lämpar sig väl för vad slags värld det verkar vara. De är lämpligt utformade för att också bidra med färg, när beskrivningen "kläs på".

Alla delar måste inte vara lika intensiva och koncentrerade som fästytor. I min erfarenhet fungerar rätt mycket som egentligen (åtminstone från början) mest är tänkt som färg, också som fästytor om man utvecklar det lite. Låt inte hindras av att du kanske idag saknar en färdig idé bakom att sprida ut coola namn, termer eller lite vad som helst. Det är sånt som i framtiden kan komma att gro och kan byggas ut till fästytor genom att kombineras med nya idéer.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Frågan är: Tycker ni att min beskrivning av Power Industries och Theresa Power har vettiga fästytor? Förstår ni hur man kan bygga äventyr med hjälp av dem, vilka roller de kan spela?
För mig är äventyr uppbyggda på konflikt, så ur mitt perspektiv så behöver fästytor generera konflikt. Nå, vad menar jag med konflikt?

En konflikt i den här betydelsen är när en spelar-roll vill två diametralt motsatta saker (för att ta ett extremt enkelt exempel, rollen kan antingen döda en spelledar-roll och få moraliska problem eller inte göra det och detta leder till andra rollers död, ergo en konflikt).

Med det så, ja, jag förstår hur man kan bygga äventyr med dina fästytor, men jag har svårt att se om de är bra eller dåliga i och med att de är så slutna.

krank

Sapient said:
Ja, ja och ja.
Bra =)

Sapient said:
Jag tror du överreagerar med skrivkrampen. Du måste verkligen inte överträffa alla, det räcker gott med att inte vara sämre än flertalet. :gremsmile:
Äh. Det här med att vara systematisk och veta hur man skriver bra spelvärldar är ju lite av grejen jag ser som det jag egentligen är bra på inom rollspel... Det är "min grej" eller vad man ska säga. Och nu: Upp till bevis =)

Sapient said:
Jag tycker "fästytorna" du beskriver lämpar sig väl för vad slags värld det verkar vara. De är lämpligt utformade för att också bidra med färg, när beskrivningen "kläs på".
Gott! Det är lite av min poäng, också. Att det finns olika syften en text kan ha hindrar ju på intet sätt att samma text kan tjäna flera av syftena - färg OCH regelinstruktion, regelinstruktion OCH fästytor. Eller, som det här blir, färg OCH fästytor.

Sapient said:
Alla delar måste inte vara lika intensiva och koncentrerade som fästytor. I min erfarenhet fungerar rätt mycket som egentligen (åtminstone från början) mest är tänkt som färg, också som fästytor om man utvecklar det lite. Låt inte hindras av att du kanske idag saknar en färdig idé bakom att sprida ut coola namn, termer eller lite vad som helst. Det är sånt som i framtiden kan komma att gro och kan byggas ut till fästytor genom att kombineras med nya idéer.
Min upplevelse är dock att spelmakare i alltför hög grad tänkjer just så: "det här kan säkert komma att bli nåt". För mig är det slarvigt tänkande. Jag har läst rätt många rollspel, och efter de flesta har jag ingen aning alls om hur mitt första äventyr ska se ut. Eller mitt andra. Jag vet inte hur det ska spelledas, eller vad för slags rollpersoner jag förväntas skapa. Spelskapare har sett sitt spel som nåtslags allmän geografiboksliknande grej plus regelsystem, istället för att fundera på vad läsaren behöver.

Men visst, varje mening måste inte vara en fästyta. Men jag vill att varje element jag beskriver (område, person, organisation) ska ha 2+ fästytor...

krank

Tony.M.Meijer said:
Med det så, ja, jag förstår hur man kan bygga äventyr med dina fästytor, men jag har svårt att se om de är bra eller dåliga i och med att de är så slutna.
Hur menar du, "slutna"?

Även om man utgår från en konfliktcentrerad modell, så tycker åtminstone jag att det finns gott om grund för sådant här. Även om bristen på andra element+fästytor från världen kanske i dagsläget inte gör att dessa konflikter manifesterar sig.

Theresa, t.ex, är ju en väldans stridbar person. Dels har vi potential till konflikt mellan henne och hennes företags styrelse, mellan henne och vem som helst som dyker upp som inte gillar typ girighet eller Ayn Randism eller teknologi, eller som anfaller hennes hemliga laboratorier, från vilka för all del saker kan slippa loss varpå det blir konflikter mellan hennes cleanup-crews eller vad man nu kan tänka sig...

Eller, det är fullt möjligt att det bara är jag som utifrån det jag skrev kan extrapolera ovanstående. Och det är inte ens sånt jag hittat på tidigare; nästan inget av det ovanstående har använts i spel tidigare eller så...

Det är här jag är osäker: JAG upplever de här fästytorna som ganska öppna och flexibla. Men är det bara jag?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ursäkta, jag var väldigt otydlig där. Det jag menar med slutet är att jag har svårt att se hur de fästytor där som du tar upp kan få mina spelares roller att växa. Ja, de kommer kanske att ogilla Ayn Rand tendenser, men hur får det dem att växa? Vilken intern konflikt kan det skapa?

Ergo, utan något som jag kan koppla till rollpersoner så har jag svårt att se hur jag kan använda fästytorna du presenterar. De är kanske jättebra eller kanske jättedåliga, jag har ingen aning.

Sapient

Swashbuckler
Även jag har lite svårt att förstå vad du menar Tony. De potentiella konflikter som dessa personer/organisationer kan ge upphov till, bör ju kunna engagera dina spelares rollpersoner, om de spelar i den världen?

Exakt hur, är ju upp till dem förstås. Men menar du att det vore omöjligt för någon av dem att t.ex. spela en karaktär som tar ställning FÖR något av de kontroversiella målen?

I så fall okej, men det är ju en premiss som i så fall inte handlar om att kranks fästytor är "slutna", utan om att dina spelares roller i så fall tycks vara det.

Smrtihara

Warrior
Jag har lite svårt att bedöma hurvida de "funkar" eller inte utan en färdig text. Jag måste se färgen tillsammans med fästytorna för att få rätt känsla.

Visst, den så kallade fästytan ser till att jag kan använda texten, men färgen avgör om jag vill använda den.

Men absolut att i punktform finns det ju saker att spinna vidare på för mig som både spelare och SL. En liten sak till är ju att inte bara spelledare har nytta av sådana texter för äventyr utan även spelare för bakgrund. Det missar man ofta tycker jag.

Sedan är det en fråga om upplägg också. För att få mer djup i det hela kan jag önska en beskrivning av en i styrelsen. Kanske en text om hur farsan trilla av pinn.

För mig kommer äventyrsuppslagen när man tar det ett steg längre. En till koppling does it for me.

krank

Sapient said:
I så fall okej, men det är ju en premiss som i så fall inte handlar om att kranks fästytor är "slutna", utan om att dina spelares roller i så fall tycks vara det.
Jag har funderat lite; kan det vara så att "slutenheten" beror på att rollpersonerna inte är givna? Alltså, just de här fästytorna i sig är ju inte så direkt kopplade till rollpersonerna. Man får isåfall se till att skapa rollpersoner med lämpliga fästytor som kan knytas ihop med t.ex någon eller några av Theresa Powers fästytor.

krank

Smrtihara said:
Visst, den så kallade fästytan ser till att jag kan använda texten, men färgen avgör om jag vill använda den.
Absolut. Och färgen kommer - nu när jag upplever att iaf ni som svarat hittills upplever att fästytorna, som sådana, fungerar hyfsat.

Smrtihara said:
Men absolut att i punktform finns det ju saker att spinna vidare på för mig som både spelare och SL. En liten sak till är ju att inte bara spelledare har nytta av sådana texter för äventyr utan även spelare för bakgrund. Det missar man ofta tycker jag.
Det kommer att finnas element som både har fästytor man kan ta tag i direkt när man skapar sin rollperson, och fästytor man får upptäcka. Power Industries t.ex dyker inte upp omedelbart när den tänkta kampanjen börjar. Just dessa är mao inte tänkt att användas av spelare. Men det kommer =)

Smrtihara said:
Sedan är det en fråga om upplägg också. För att få mer djup i det hela kan jag önska en beskrivning av en i styrelsen. Kanske en text om hur farsan trilla av pinn.
Absolut. Punktformen ska såklart utvecklas. Det gäller samtidigt att få en balans mellan att ge användbar information och att skriva SL på näsan. Bestämmer jag hur farsgubben dog så kommer ju spelledare därute att känna sig tvungna att använda min variant, även om de kanske kunnat bygga en mycket ballare som var mer kopplat till deras story om jag låtit bli.

Och ja, jag vet att man "alltid kan slänga och hitta på själv", men vad man kan göra skiter jag fullständigt i. Det enda jag bryr mig om är vad folk gör.

Men tack för dina kommentarer; jag hoppas du får mer ut av mina senare texter, när jag börjar sätta fläsk på benen...

krank

Tony.M.Meijer said:
hur får det dem att växa? Vilken intern konflikt kan det skapa?
Ah.

Ja, den vinkeln har jag faktiskt inte tänkt på så mycket. Antagligen för att jag inte riktigt har det fokuset i mitt spelledande.

Nabu

Warrior
Okej, jag har efter hand insett att vad jag föredrar att spela nog är Story Now! (Även om jag som alltid är luddig på definitionerna) Jag har visserligen spelat mycket trad, men det är möjligt att jag inte gjort det på riktigt "samma sätt," just därför.

Nå, utifrån mitt perspektiv så är det där bra fästytor, men de är inte uttryckta på ett sätt som fångar mig. Jag är medveten om att det inte är den färdiga produkten du visar här, men vad jag menar är att när jag läser dina fästytor så är det ingenting som går igång i mig; ingenting som får mig att utbrista "Ja, det vill jag använda!" När jag tänker igenom dina fästytor efteråt så kommer jag fram till att jo, de där är ju användbara, men jag tror att det skulle kunna göras mycket mer av dem.

Som sagt så är det ju inte den färdiga produkten du har här, och du säger ju att färg kommer att komma, men jag är inte säker på att det är färg som saknas för mig. Nej, vad jag skulle vilja se är mer öppenhet. Alltså inte att du tummar på vem hon är eller så, men de flesta av fästytorna skulle kunna uttryckas på ett mindre slutet sätt; eller uttryckas mer generellt, kanske man kan säga.

Jag är nog inte en ur målgruppen, men min åsikt kanske ändå kan komma till nytta.

solvebring

Superhero
Jag säger som Sapient: Ja, ja och ja.

Det finns inga problem med ditt sätt att arbeta. Faktum är att jag tycker det är en mycket bra idé, att planera kommande stycken och verkligen rada en en bunt fästytor för att försäkra sig om att det bara inte blir "tom" text.

Sedan antar att vi får se kapitlet Fästytor i det här rollspelet som talar om allt nödvändigt vi behöver veta om det? ... Om inte så varför inte?!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det beror på: Är texten färdig? Som den är skriven nu ger den mig ingenting alls. Skriver du ihop det där i ett stycke med lite fluff? Ja, då kommer den troligen ge mig massor.

Med andra ord, presentationen betyder mycket för mig.

krank

Nabu said:
de flesta av fästytorna skulle kunna uttryckas på ett mindre slutet sätt; eller uttryckas mer generellt, kanske man kan säga.
Exempel?

krank

Robert Jonsson said:
Det beror på: Är texten färdig
Definitivt inte. Just nu är jag bara ute efter den rena, råa funktionen så att säga.

krank

solvebring said:
Sedan antar att vi får se kapitlet Fästytor i det här rollspelet som talar om allt nödvändigt vi behöver veta om det? ... Om inte så varför inte?!
Jag har inte tänkt alls på det; men nu när du säger det så är det nog bra att snacka om fästytor åtminstone översiktligt när man pratar om att skapa SLP:er och rollpersoner... Och spelvärldar, eftersom jag ju faktiskt tänkte komplettera regler+spelvärld(ar) med ett kapitel om just att skapa såna. Bra tänkt!

solvebring

Superhero
Ja, jag menar om du nu ändå sliter med att bygga in en massa fästytor i ditt spel så tycker jag också att du bör göra läsaren medveten om att det finns där och hur man kan använda det - vad man letar efter. Därav tycker jag att det är en självklart del av kapitlet som behandlar scenarion och kampanjer. Det gör det om inte annat mycket enklare för spelare att skapa scenarion om de har en idé kring hur man söker upp byggstenar och hur man använder dem. Därav kan du just bli snäppet bättre än alla de spel som saknar fästytor eller för den delen de som har det men inte uppmuntrar folk att leta efter dem.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Bra. För jag tror punkterna är nog för att skapa det, men fästytorna som hookar mig är inte de enskilda komponenterna utan hur de vävs samman i text. Det är utformning där som utgör en riktigt bra fästyta för mig.

Vimes

Sillkung
This is good shit, no need to worry.

Nä, men det är väl ett utmärkt sätt att angripa spelvärlden på. Börja i fästytorna. Det är bara att lista så många personer/organsiationer/platser/företeelser/konflikter och deras fästytor som möjligt. Bara skita ur sig en enorm hög av det, och sedan börja sovra i den. Vad passar ihop med vad i spelvärlden?

Sen börja designa texten. Tänka på färgen. OCH: tänka på hur du ska accentuera fästytorna i texten. För det tror jag är viktigt, att du i din textdesign också tänker på att läsaren faktiskt ska fastna på de fästytor du har.* Men det är ett senare problem.