Nekromanti [>Human] - Beslut om namn på spelvärld

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och har lite kalla fötter. Jag har en kampanjvärld som utspelar sig i ett alternativt 1987 där det finns människor med superkrafter. Jag skulle behöva ha ett namn till den.

Just nu heter den helt enkelt 87. Det är inte speciellt snyggt. Smaka på meningar som "Så här bygger man äventyr till 87". Det känns knäppt.

Så jag skulle behöva alternativ. Ett sätt att lösa det hela vore att skriva ut det: "Åttiosju". Lite Nittonhundraåttiofyra-vibbar kanske.

En annan lösning är att använda namnet kampanjen haft när jag och min spelgrupp kört: "End of the world as we know it". Å ena sidan är det lite töntigt med engelska namn på svenska spel, å andra sidan FUCK YOU han heter Wolverine och inte Järven, Spider-man och inte spindelmannen, och X-men inte X:en. Så det finns gott om engelska namn och titlar i "branschen". Frågan är då om man får använda låttitlar på det viset...

Lukas

Mannen i Gult
"alphornas drömstad"
"Alphornas Chicago"
"Aplpha"
"Slutet på allt vi vet"
"Steven Blake finns inte med på bild"
"Chicago 2,0"
"Det regnar rymdskrot i Chicago"

Troberg

Sinister eater
krank said:
En annan lösning är att använda namnet kampanjen haft när jag och min spelgrupp kört: "End of the world as we know it". Å ena sidan är det lite töntigt med engelska namn på svenska spel, å andra sidan FUCK YOU han heter Wolverine och inte Järven, Spider-man och inte spindelmannen, och X-men inte X:en. Så det finns gott om engelska namn och titlar i "branschen". Frågan är då om man får använda låttitlar på det viset...
Fast "The end of the world as we know it" är ett vedertaget begrepp även i svenskan, speciellt som förkortningen TEOTWAWKI.

krank

Troberg said:
speciellt som förkortningen TEOTWAWKI.
...har jag i och för sig nog aldrig hört... Så det är nog vedertaget i andra kretsar än de jag befunnit mig i =)

Men säger du det, så.

krank

Nackdelen med The end of the world as we know it är att det är lite väl... otympligt. Svårt att göra uttalbar kortform av, så att säga.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Nackdelen med The end of the world as we know it är att det är lite väl... otympligt. Svårt att göra uttalbar kortform av, så att säga.
Varför inte ta en obskyr synonym för världens undergång? Gochihr, Pahana, Nahui Ollin, Messianiska eran eller eschaton tillexempel.

krank

Troberg said:
Det är en allvarligare version av SHTF (Shit hits the fan).
...som också är en förkortning jag nog aldrig hört förut. Men som sagt, vi rör oss kanske i olika cirklar...

Vimes

Sillkung
Men vafan. Har du inte bara nojat ur nu. Känns som du haft den här diskussionen på forumet förut och kommit fram till 87. Eller hur? Vilka var argumenten då?

Jag gillar 87. Som du säger skaver det till lite, vilket jag tycker är fördel.

Ska du dock byta till något tråkigt föreslår jag "Andra vågen" eller något sådant.

krank

Vimes said:
Har du inte bara nojat ur nu. Känns som du haft den här diskussionen på forumet förut och kommit fram till 87. Eller hur? Vilka var argumenten då?
Jo, det är väl klart jag nojat ur...

Och den tråden hade jag glömt: LÄNK.

Jag blir iofs inte säkrare av att läsa den. Kanske kan lyfta lite idéer därifrån...

//Krank, minnet är dåligt. Och kort.

God45

#PrayersForBahakan
När jag hör 87 kan jag dock bara tänka på en enda grej:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nHO4wGZsVI8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nHO4wGZsVI8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Cybot said:
Alpha-87/Alfa-87?
Bästa förslaget hittills. Vad du än väljer tycker jag att namnet, liksom detta förslag, ska tala om att settingen är:
1. En semipostapokalyptisk (post-semiapokalyptisk?) värld där övermänskliga förmågor förekommer.
2. Året är 1987.
Inte bara ett av dem.