Jag brukar förorda skitlånga kampanjer, men idiotiskt nog har jag aldrig lyckats nå slutet på en sådan. Nu har jag på begäran börjat skissa på en "endgame"-modul till More than Human, som fokuserar just på slutet...
Det jag funderar över är hur man bäst designar just ett "slutspel". Det enklaste är såklart också det tråkigaste; en stor slutstrid mot en "boss". Gäsp.
Så vad kan man annars göra? Har ni avslutat stora kampanjer, och hur har ni gjort då för att det ska bli lagom dramatiskt och ballt?
Det här är min tanke:
Alltså på Leviatanerna, slutavslöjandet om vad alfor egentligen är, och så.
Det jag funderar över är hur man bäst designar just ett "slutspel". Det enklaste är såklart också det tråkigaste; en stor slutstrid mot en "boss". Gäsp.
Så vad kan man annars göra? Har ni avslutat stora kampanjer, och hur har ni gjort då för att det ska bli lagom dramatiskt och ballt?
Det här är min tanke:
Jag tänker att jag vill nå en punkt där rollpersonerna behöver göra ett val; antingen låter man muren mellan det kollektiva undermedvetna och den fysiska verkligheten rämna, vilket är en osäker och kaotisk men potentiellt utopisk och intressant framtid, eller så bekämpar de och stoppar det hela - vilket leder till att alla alfor slutar vara alfor, och världen återgår till att vara lika tråkig och människorna lika maktlösa som förut.
Modulen jag planerar tänkte jag ska fokusera rätt mycket på Leviathanerna och deras ankomst. Sedan ett antal grupper som agerar på global nivå, och ett gäng "nedslagsplatser" där det händer grejer som rollpersonerna kan undersöka. Dessutom några olika grupperingar och hemligheter kring Leviatanerna.
Eftersom jag inte vill göra stridsspel av >Human så tänker jag att Leviatanernas invasion inte i första hand handlar om att bomba skiten ur storstäder... Eller ja, sånt förekommer också, men jag tänker att ganska lite regelrätta strider förekommer.
Jag tror att Leviatanerna vill placera ut och aktivera någon form av apparater som försvagar gränsen mellan undermedvetet och fysiskt ytterligare. Men att de inte vill att alforna eller människorna ska få reda på vad de håller på med. Det mesta blir alltså rökridå. En del leviatanska skepp verkar gå mer den diplomatiska vägen, andra är mer aggro. Tanken är att de ska gå att interagera med, på något sätt iaf. Och så får rollpersonerna saker att undersöka.
Men hur själva "klimaxen" ska se ut vetefan, framför allt just utan "slutstrid". Rollpersonerna motarbetar Leviatanerna under några månader och stänger av den sista apparaten? Eller antalet apparater når ett visst kritiskt antal? Känns så.... Meh. Saker och ting behöver drivas till sin spets. Utan strid, helst.
Modulen jag planerar tänkte jag ska fokusera rätt mycket på Leviathanerna och deras ankomst. Sedan ett antal grupper som agerar på global nivå, och ett gäng "nedslagsplatser" där det händer grejer som rollpersonerna kan undersöka. Dessutom några olika grupperingar och hemligheter kring Leviatanerna.
Eftersom jag inte vill göra stridsspel av >Human så tänker jag att Leviatanernas invasion inte i första hand handlar om att bomba skiten ur storstäder... Eller ja, sånt förekommer också, men jag tänker att ganska lite regelrätta strider förekommer.
Jag tror att Leviatanerna vill placera ut och aktivera någon form av apparater som försvagar gränsen mellan undermedvetet och fysiskt ytterligare. Men att de inte vill att alforna eller människorna ska få reda på vad de håller på med. Det mesta blir alltså rökridå. En del leviatanska skepp verkar gå mer den diplomatiska vägen, andra är mer aggro. Tanken är att de ska gå att interagera med, på något sätt iaf. Och så får rollpersonerna saker att undersöka.
Men hur själva "klimaxen" ska se ut vetefan, framför allt just utan "slutstrid". Rollpersonerna motarbetar Leviatanerna under några månader och stänger av den sista apparaten? Eller antalet apparater når ett visst kritiskt antal? Känns så.... Meh. Saker och ting behöver drivas till sin spets. Utan strid, helst.