Nekromanti [>Human] Korta äventyrsbeskrivningar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Jag tänkte leverera >Human med en ordentlig spelvärld fylld av saker det är lätt att bygga äventyr av, plus en serie korta, översiktliga äventyrskoncept, plus ett ordentligt introäventyr. Tanken är så att man börjar med introäventyret och blir lite varm i kläderna, sedan går över till de lite mer översiktligt, skissartat beskrivna äventyren, och när man kört dem är man förhoppningsvis redo att hitta på egna grejer utifrån spelvärlden.

Så; det jag har kvar att skriva till just nu är småäventyren och introäventyret. Det senare kommer vi till.

I en del Palladiumprodukter används strukturen "hook, line, sinker" för att beskriva äventyr. Hook är vad som krokar in rollpersonerna, ingången s a s. Line är vad rollpersonerna "gör" i äventyret. Sinker är twistern, vad som "egentligen pågår".

Jag gillar det här sättet att formalisera den minimala mängd information som egentligen behövs för att ett äventyr ska kunna fungera. Scener och platser och kartor och sådant kan man ju alltid fixa.

Jag har funderat på ungefär den här strukturen:

ÄVENTYRETS NAMN

Funktion i kampanjen: (T.ex introducera en viktig SLP, visa på en konflikt, ge rollpersonerna tillgång till teknologi som kan behövas, avslöja en kampanjhemlighet etc.)

Bakgrund: (Förutsättningarna; varför saker händer, ungefär vad som behöver ha hänt innan.)

Inblandade: (Lista på organisationer och personer som är direkt inblande, inklusive sidhänvisningar)

Trigger: (Behöver bättre ord; motsvarar "kroken" i Hook-Line-Sinker. Lite som en Bomb, faktiskt - något händer som rollpersonerna måste reagera på, och där saker händer oavsett vad de väljer)

Undersökningar och interaktioner: (Vad rollpersonerna "gör". >Human är ett undersökande spel med - små - actioninslag; vad är det man undersöker? Vem pratar man med? Hur ser intressena ut, vad är det som skapar friktionen, som gör att äventyret inte bara är över på en kvart?)

Upplösning: (Dåligt namn; men ungefär twisten, "endgame". Kan vara flexibelt beroende på vad rollpersonerna gör, kan ha olika alternativ eller bara lista lite olika konsekvenser av val rollpersonerna kan göra.)



Jag tänker mig att varje kort äventyrsbeskrivning kanske hamnar på nånstans mellan ett halvt och ett helt A4 eller så.



Vad tror ni? Är den här strukturen nåt som kan funka? Eller känns den bara stel och grötig?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Jag tror att det är en mycket bra idé att ha en tydlig struktur. Det behöver inte alls vara stelt och grötigt, utan bör tvärtom vara klargörande för spelledaren och vara ett stort stöd i att improvisera under äventyrets gång.

Pendragon använder en snarlik struktur för sina kortäventyr, som ofta är så korta som en halv trycksida. Om du inte redan känner till det så kan jag berätta att strukturen består av följande standardrubriker: Time (används inte alltid, anger år där det är relevant), Setting, Problem, Characters / Creatures, Secrets, Solution(s), Glory.

Täcker inte ditt system och Pendragons system in samma saker? Din tycks mig vara mer fokuserad på äventyrets flöde än Pendragons (med trigger - undersökning - upplösning), vilket jag tror är en bra sak, då det antyder en sekvens av händelser för spelldedaren - och ett eller flera tänkta slututfall.

Pendragons "hemlighet" skulle kunna läggas till, om den nu inte rdan täcks in av "undersökningar och interaktioner".
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Skarpskytten said:
Pendragons "hemlighet" skulle kunna läggas till, om den nu inte rdan täcks in av "undersökningar och interaktioner".
Antingen det eller av Bakgrund eller Upplösning... Lite beroende på vad det är för slags hemlighet/twist... Eller blir det otydligt? Behövs en konkret rubrik för hemligheter av olika slag; eller är det mest bara äventyrets twist som står där i Pendragon?
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
krank said:
Antingen det eller av Bakgrund eller Upplösning... Lite beroende på vad det är för slags hemlighet/twist... Eller blir det otydligt? Behövs en konkret rubrik för hemligheter av olika slag; eller är det mest bara äventyrets twist som står där i Pendragon?
Jo, du har rätt. Det handlar oftast om "twisten", i den mån det finns något - eller bara det som inte är helt uppenbart när rollpersonerna först konfronteras med problemet (ofta saker som att jungfrun som ska räddas egentligen är en elak trollpacka eller att det finns ett speciellt vapen som gör det lättare att besegra draken eller något snarlikt).

Jag tror faktiskt att det bara skulle röra till saker i ditt system.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Skarpskytten said:
Jo, du har rätt. Det handlar oftast om "twisten", i den mån det finns något - eller bara det som inte är helt uppenbart när rollpersonerna först konfronteras med problemet (ofta saker som att jungfrun som ska räddas egentligen är en elak trollpacka eller att det finns ett speciellt vapen som gör det lättare att besegra draken eller något snarlikt).
Yes, då är jag med. Brukar ofta försöka ha med några olika sådana i mina äventyr; men helst sånt som inte avslöjas förrän 2-3 äventyr senare, när det visar sig att i det där äventyret man hade för ett tag sedan så var sen snälle prinsen man räddade i själva verket förvriden av demoner; han har nu dödat sin far och format om sitt rike till ett förtryckarsamhälle... =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Nu har jag skrivit mitt första kortäventyr. Man får gärna tycka saker om det, för ungefär sådär kommer nog jag att skriva dem alla om ingen säger att jag gör fel.
 
Top