Jag tänkte leverera >Human med en ordentlig spelvärld fylld av saker det är lätt att bygga äventyr av, plus en serie korta, översiktliga äventyrskoncept, plus ett ordentligt introäventyr. Tanken är så att man börjar med introäventyret och blir lite varm i kläderna, sedan går över till de lite mer översiktligt, skissartat beskrivna äventyren, och när man kört dem är man förhoppningsvis redo att hitta på egna grejer utifrån spelvärlden.
Så; det jag har kvar att skriva till just nu är småäventyren och introäventyret. Det senare kommer vi till.
I en del Palladiumprodukter används strukturen "hook, line, sinker" för att beskriva äventyr. Hook är vad som krokar in rollpersonerna, ingången s a s. Line är vad rollpersonerna "gör" i äventyret. Sinker är twistern, vad som "egentligen pågår".
Jag gillar det här sättet att formalisera den minimala mängd information som egentligen behövs för att ett äventyr ska kunna fungera. Scener och platser och kartor och sådant kan man ju alltid fixa.
Jag har funderat på ungefär den här strukturen:
ÄVENTYRETS NAMN
Funktion i kampanjen: (T.ex introducera en viktig SLP, visa på en konflikt, ge rollpersonerna tillgång till teknologi som kan behövas, avslöja en kampanjhemlighet etc.)
Bakgrund: (Förutsättningarna; varför saker händer, ungefär vad som behöver ha hänt innan.)
Inblandade: (Lista på organisationer och personer som är direkt inblande, inklusive sidhänvisningar)
Trigger: (Behöver bättre ord; motsvarar "kroken" i Hook-Line-Sinker. Lite som en Bomb, faktiskt - något händer som rollpersonerna måste reagera på, och där saker händer oavsett vad de väljer)
Undersökningar och interaktioner: (Vad rollpersonerna "gör". >Human är ett undersökande spel med - små - actioninslag; vad är det man undersöker? Vem pratar man med? Hur ser intressena ut, vad är det som skapar friktionen, som gör att äventyret inte bara är över på en kvart?)
Upplösning: (Dåligt namn; men ungefär twisten, "endgame". Kan vara flexibelt beroende på vad rollpersonerna gör, kan ha olika alternativ eller bara lista lite olika konsekvenser av val rollpersonerna kan göra.)
Jag tänker mig att varje kort äventyrsbeskrivning kanske hamnar på nånstans mellan ett halvt och ett helt A4 eller så.
Vad tror ni? Är den här strukturen nåt som kan funka? Eller känns den bara stel och grötig?
Så; det jag har kvar att skriva till just nu är småäventyren och introäventyret. Det senare kommer vi till.
I en del Palladiumprodukter används strukturen "hook, line, sinker" för att beskriva äventyr. Hook är vad som krokar in rollpersonerna, ingången s a s. Line är vad rollpersonerna "gör" i äventyret. Sinker är twistern, vad som "egentligen pågår".
Jag gillar det här sättet att formalisera den minimala mängd information som egentligen behövs för att ett äventyr ska kunna fungera. Scener och platser och kartor och sådant kan man ju alltid fixa.
Jag har funderat på ungefär den här strukturen:
ÄVENTYRETS NAMN
Funktion i kampanjen: (T.ex introducera en viktig SLP, visa på en konflikt, ge rollpersonerna tillgång till teknologi som kan behövas, avslöja en kampanjhemlighet etc.)
Bakgrund: (Förutsättningarna; varför saker händer, ungefär vad som behöver ha hänt innan.)
Inblandade: (Lista på organisationer och personer som är direkt inblande, inklusive sidhänvisningar)
Trigger: (Behöver bättre ord; motsvarar "kroken" i Hook-Line-Sinker. Lite som en Bomb, faktiskt - något händer som rollpersonerna måste reagera på, och där saker händer oavsett vad de väljer)
Undersökningar och interaktioner: (Vad rollpersonerna "gör". >Human är ett undersökande spel med - små - actioninslag; vad är det man undersöker? Vem pratar man med? Hur ser intressena ut, vad är det som skapar friktionen, som gör att äventyret inte bara är över på en kvart?)
Upplösning: (Dåligt namn; men ungefär twisten, "endgame". Kan vara flexibelt beroende på vad rollpersonerna gör, kan ha olika alternativ eller bara lista lite olika konsekvenser av val rollpersonerna kan göra.)
Jag tänker mig att varje kort äventyrsbeskrivning kanske hamnar på nånstans mellan ett halvt och ett helt A4 eller så.
Vad tror ni? Är den här strukturen nåt som kan funka? Eller känns den bara stel och grötig?