Det är svårt, det här med terminologi. Nånting ska man ju kalla personer med superförmågor. Just nu funderar jag över vad jag ska kalla dem i >Human. (Det lutar åt att bara bli en spelvärld i grund, f.ö)
- Superhjältar/superskurkar är lite för moraliskt svartvitt för min smak. Används i reklam och PR, tror jag.
- I Marvel har vi t.ex Mutanter, men... supervarelserna i >Humans defaultsetting är inte mutanter. Så det faller bort.
- Homo Superior är en annan Marvelgrej. Bra formellt namn, men känns väldigt Marvelknutet.
- Novas kallas de i Aberrant.
- Metahumans är de i DC Universe (och i rollspelet Superworld).
- Alphas är en ny TV-serie jag gillade första avsnittet på väldigt mycket. Men nog har väl "Alpha" använts tidigare?
- Posthumans är de i Wildstorm och i Marvel Ultimate-universat.
- Gestalter är de i spelet Gestalt.
- Capes kallas de här och var.
Sedan har vi olika varianter av Specials, Enhanced etc.
Det finns en hel jäkla massa olika namn. Men vilket eller vilka ska jag använda?
Det är en fördel om orden funkar på både svenska och engelska, någorlunda bra. Hittills har jag använt Gestalt, eftersom spelvärlden började som en amalgam av Aberrant och Gestalt. Men i tryck känns det kasst att bara sno saker sådär, särskilt eftersom jag snor stora delar av metaplotten från Gestalt också.
"Enhanced" - Förbättrade? Känns inte helt klockrent.
Jag funderar på att sno Alpha/Alfa, faktiskt. Alpha är ett förhållandevis värdeneutralt ord (jämfört med "superhjälte") och det har ungefär rätt känsla för spelvärlden.
For those just joining us, kort världsbeskrivning, inkl SPOILERS:
Idéer? Tankar?
- Superhjältar/superskurkar är lite för moraliskt svartvitt för min smak. Används i reklam och PR, tror jag.
- I Marvel har vi t.ex Mutanter, men... supervarelserna i >Humans defaultsetting är inte mutanter. Så det faller bort.
- Homo Superior är en annan Marvelgrej. Bra formellt namn, men känns väldigt Marvelknutet.
- Novas kallas de i Aberrant.
- Metahumans är de i DC Universe (och i rollspelet Superworld).
- Alphas är en ny TV-serie jag gillade första avsnittet på väldigt mycket. Men nog har väl "Alpha" använts tidigare?
- Posthumans är de i Wildstorm och i Marvel Ultimate-universat.
- Gestalter är de i spelet Gestalt.
- Capes kallas de här och var.
Sedan har vi olika varianter av Specials, Enhanced etc.
Det finns en hel jäkla massa olika namn. Men vilket eller vilka ska jag använda?
Det är en fördel om orden funkar på både svenska och engelska, någorlunda bra. Hittills har jag använt Gestalt, eftersom spelvärlden började som en amalgam av Aberrant och Gestalt. Men i tryck känns det kasst att bara sno saker sådär, särskilt eftersom jag snor stora delar av metaplotten från Gestalt också.
"Enhanced" - Förbättrade? Känns inte helt klockrent.
Jag funderar på att sno Alpha/Alfa, faktiskt. Alpha är ett förhållandevis värdeneutralt ord (jämfört med "superhjälte") och det har ungefär rätt känsla för spelvärlden.
For those just joining us, kort världsbeskrivning, inkl SPOILERS:
>Humans defaultvärld är ganska mörk, utspelar sig 1987, och fokuserar på vanliga människor som får superkrafter snarare än hela hjältar/skurkargrejen. Inget fyrfärgsgrejs här inte; inspiration från Watchmen, Ultimates, Authority och andra där moralen har lite mer gråskala.
Metaplotten är då att supervarelserna får sina krafter genom att "Gestalter", Jungs term, smiter ut ur det kollektiva undermedvetna och sätter ihop sig med människor; man blir Gestalt av något - Gestalt av stormen, av eld, av datorer, av jakten...
Metaplotten är då att supervarelserna får sina krafter genom att "Gestalter", Jungs term, smiter ut ur det kollektiva undermedvetna och sätter ihop sig med människor; man blir Gestalt av något - Gestalt av stormen, av eld, av datorer, av jakten...
Idéer? Tankar?