Nekromanti [>Human] Var rollpersonsskaparexempel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Givetvis ska jag ha med exempel i regeltexten, både på rollpersonsskapande och annat. Frågan är vad som blir bäst:

1) Hela rollpersonsskaparexemplet i slutet av rollpersonsskaparkapitlet. Det blir enhetligt och bryter inte upp texten.

2) Exemplet delas upp i sina beståndsdelar - vid Egenskaper ser vi hur exemplets egenskaper köps, vid Särdrag ser vi hur dess särdrag köps, under Krafter ser vi hur... ja, ni fattar säkert.

Eller nåt helt annat?

Lupus Maximus

Tekniker
Samma svar här som i "[>Human] - Långa listor i rollpersonskapitlet?"

Jag finner det enklare första gången jag läser igenom materialet om det är uppdelat och införlivat bland reglerna. Men det hamnar i vägen och gör det svårare att använda som referensmaterial under spelandet.

krank

Lupus Maximus said:
Jag finner det enklare första gången jag läser igenom materialet om det är uppdelat och införlivat bland reglerna. Men det hamnar i vägen och gör det svårare att använda som referensmaterial under spelandet.
Bra poäng, precis som där... Frågan är då om man först och främst ska vända sig till förstagångsläsarna eller de som använder spelet som referensverk.

Idealet är ju att man inte ska behöva hitta i spelet medan man spelar (förhoppningsvis ska reglerna vara enkla nog för att man ska kunna spela utan regelbok) men medan man skapar rollperson vore det ju roligt att enkelt kunna hitta grejer...

hakanlo

Hero
Vad sägs om exempel uppdelat i texten, en referens-sammanfattning i slutet?

Tror ett långt exempel i slutet är mindre bra, det är bättre att exemplet stöttar just det man läser. Jag upplever att det ofta är genom exemplen man fattar. Då bör det komma direkt. Samtidigt är det bra med en sammanhållen, komplett snabbreferens.

Jag vill säga både och: korta, specifika exempel vid varje regel som behöver förklaras, sedan ett sammanhållet, komplett exempel i slutet (helst på en annan rollperson).

Hur helheten fungerar framgår inte alltid ur korta exempel, men att jaga förklaringen på en enstaka regel i ett långt exempel kan vara tidsödande.

krank

AndersG said:
Jag vill säga både och: korta, specifika exempel vid varje regel som behöver förklaras, sedan ett sammanhållet, komplett exempel i slutet (helst på en annan rollperson).
Det här var inte alls dumt. Jag funderade faktiskt på att ha två exempel av andra skäl (en av vardera kön eller så) och det här passar ju bra då. Tack! =)

Lupus Maximus

Tekniker
krank said:
Det här var inte alls dumt. Jag funderade faktiskt på att ha två exempel av andra skäl (en av vardera kön eller så) och det här passar ju bra då. Tack! =)
Låter som en bra idé. Sedan kan det kompletteras med referenslistor längst fram, längst bak, eller på annat ställe som är lätt att hitta som snabbt beskriver reglerna i så minimal form som möjligt. Om systemet är så pass enkelt att det inte borde behövas betyder det att det borde få plats på en sida eller mindre.

En lista över t.ex. färdigheter kan inkludera sidhänvisningar om man vill läsa brödtexten och eventuella exempel.

krank

Lupus Maximus said:
En lista över t.ex. färdigheter kan inkludera sidhänvisningar om man vill läsa brödtexten och eventuella exempel.
De enskilda färdigheterna (egenskaperna) kommer nog inte att ha så mycket brödtext eller exempel; jag upplever generellt inte att de långa listor en del spel har är så värst användbara. Liksom, "ja, jag kan nog räkna ut vad man gör med Styrka/Närstrid/Smidighet"...

Däremot kommer rollpersonsmakarkapitlet att avslutas med en översikt över allt du kan köpa för poäng under sagda skapande. Med kostnader och sidhänvisningar.

solvebring

Superhero
krank said:
AndersG said:
+1 ... Precis min mening.

Lupus Maximus

Tekniker
Rollpersonsmakande är inte direkt tidskritiskt. Men som spelledare, om jag är ny eller ringrostig på ett system, så kanske jag snabbt vill kunna se vilka färdigheter som finns då det kan ge inspiration till en SLP som jag improviserar fram. Samma sak gäller för andra förmågor och egenskaper som en karaktär består av.

Är de många så har jag ett behov av dem. Är de så få att man kan hålla dem i minnet tar de å andra sidan ingen direkt plats, så det ändå inte blir någon större uppoffring.

Å andra sidan så kan jag välja att höfta helt och hållet. Men då behöver jag inte reglerna heller, och bara är ute efter miljön och eventuella scenarion.

Så behovet av dem beror lite på vilken spelstil som du riktar dig mot. :gremsmile:

krank

Lupus Maximus said:
Rollpersonsmakande är inte direkt tidskritiskt. Men som spelledare, om jag är ny eller ringrostig på ett system, så kanske jag snabbt vill kunna se vilka färdigheter som finns då det kan ge inspiration till en SLP som jag improviserar fram. Samma sak gäller för andra förmågor och egenskaper som en karaktär består av.

Är de många så har jag ett behov av dem. Är de så få att man kan hålla dem i minnet tar de å andra sidan ingen direkt plats, så det ändå inte blir någon större uppoffring.

Okej, snabb överblick:
- Det finns tretton stycken egenskaper. De ersätter vanliga färdigheter och grundegenskaper. Alla tretton egenskaper, och deras kostnader, står på rollformuläret. De är alla hyfsat självförklarande. De och deras gemensamma kostnadsskala kommer att stå med sidhänvisning och kostnad i sammanfattningen i slutet av rollpersonsskaparkapitlet.
- Sedan har vi bakgrunder. De definieras ganska fritt av spelaren, och köps efter samma skala som egenskaper.
- Det finns också Särdrag. Positiva och negativa. De kommer att stå, med kostnader och sidhänvisning, i sammanfattningen.
- Superkrafter bygger man av komponenter. De är ganska många, och kommer att stå med kostnader och sidhänvisning, i sammanfattningen.
- Man kan också ha Nackdelar, som är saker som gör ens superkrafter sämre. Till exempel att ens "telekinesi" bara funkar när man har tillgång till metall (magneto). De kommer också att stå med kostnad och sidhänvisning i sammanfattningen.

Allt ovan, utom listan med komponenter, ser ut att ligga i rollpersonsskapatkapitlet.

Ungefär så hade jag tänkt.

Lupus Maximus

Tekniker
Låter som om det är det är "särdrag", "komponenter" och "nackdelar" som jag skulle vilja ha riktigt lätt att slå upp. Så då blir frågan hur lätt blir det att hitta sammanfattningen?

Kan vara värt att fundera på att ha sammanfattningen först eller sist (eller i mitten om det finns en tydlig mitt); alternativt om sammanfattningen också finns tillgänglig i PDF format så man enkelt kan skriva ut den. :gremsmile:

krank

Lupus Maximus said:
alternativt om sammanfattningen också finns tillgänglig i PDF format så man enkelt kan skriva ut den. :gremsmile:
Hela spelet kommer att finnas tillgängligt som PDF; bara att skriva ut vilken sida du vill =)

Jag hade tänkt att lägga den längst bak i kapitlet "Rollpersonen". Rollpersonen är... det andra kapitlet i regelhalvan av boken, där en exempelkampanjvärld ligger som första del.