Lupus Maximus said:
Rollpersonsmakande är inte direkt tidskritiskt. Men som spelledare, om jag är ny eller ringrostig på ett system, så kanske jag snabbt vill kunna se vilka färdigheter som finns då det kan ge inspiration till en SLP som jag improviserar fram. Samma sak gäller för andra förmågor och egenskaper som en karaktär består av.
Är de många så har jag ett behov av dem. Är de så få att man kan hålla dem i minnet tar de å andra sidan ingen direkt plats, så det ändå inte blir någon större uppoffring.
Okej, snabb överblick:
- Det finns tretton stycken egenskaper. De ersätter vanliga färdigheter och grundegenskaper. Alla tretton egenskaper, och deras kostnader, står på rollformuläret. De är alla
hyfsat självförklarande. De och deras gemensamma kostnadsskala kommer att stå med sidhänvisning och kostnad i sammanfattningen i slutet av rollpersonsskaparkapitlet.
- Sedan har vi bakgrunder. De definieras ganska fritt av spelaren, och köps efter samma skala som egenskaper.
- Det finns också Särdrag. Positiva och negativa. De kommer att stå, med kostnader och sidhänvisning, i sammanfattningen.
- Superkrafter bygger man av komponenter. De är ganska många, och kommer att stå med kostnader och sidhänvisning, i sammanfattningen.
- Man kan också ha Nackdelar, som är saker som gör ens superkrafter sämre. Till exempel att ens "telekinesi" bara funkar när man har tillgång till metall (magneto). De kommer också att stå med kostnad och sidhänvisning i sammanfattningen.
Allt ovan, utom listan med komponenter, ser ut att ligga i rollpersonsskapatkapitlet.
Ungefär så hade jag tänkt.