Nekromanti [>Human] - Zeitgeistillustration

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, en av de saker jag tidigare inte riktigt fått till är illustrationer av typisk 1980-talsteknologi och annat. Därför får jag nu göra ett par själv. Mitt första experiment är en walkman:

Den är gjord i Illustrator efter en förlaga. Det tog mig ungefär tre timmars intensivt arbete.

Jag funderar på om jag ska göra ett VHS-band också, eller kanske en klassisk yuppienalle. Eller en jeansväst. Jag tror hursomhelst inte att jag kommer göra fler än kanske 1 eller max 2 till.

Attachments

Brynolf

Dum fan
Hähä, skitsnygg! :gremlaugh:

Dock: Vad ska illustrationerna fylla för funktion? Om de bara ska ge en känsla av "tidsandan" känns det kanske lite "skriva på näsan" att bara lägga in slumpmässiga bilder av walkmen och jeansvästar. Bilder på människor i jeansväst och walkman som gör något känns mer rätt i så fall. Men blir förstås ett sjuhelvetes mycket större projekt, och kanske går bort av den anledningen?

krank

Brynolf said:
Hähä, skitsnygg! :gremlaugh:

Dock: Vad ska illustrationerna fylla för funktion? Om de bara ska ge en känsla av "tidsandan" känns det kanske lite "skriva på näsan" att bara lägga in slumpmässiga bilder av walkmen och jeansvästar. Bilder på människor i jeansväst och walkman som gör något känns mer rätt i så fall. Men blir förstås ett sjuhelvetes mycket större projekt, och kanske går bort av den anledningen?
Ja, mest går det ju bort av den enklaste orsaken: för att jag inte kan rita. Alls. Det skulle kräva att jag hittade foton av folk som stog i rätt vinkel, med bra belysning så man såg detaljer etc...

Idealet vore ju två personer som typ sitter i ett "pojkrumm" anno 1987, med lämpliga posters och omgivna av lämpliga leksaker, en walkman, en video, en tjock-TV, etc etc... Men en sådan illustration hinner jag nog knappast få till. Får bli i andra utgåvan =)

Radioaktiv

Hero
Yuppienalle, bara gör't.

Snyggt förresten. Får mig att vilja leta fram min egen som ligger gömd i någon kartong nånstans.

Skall hela boken vara i svartvitt?

krank

Radioaktiv said:
Skall hela boken vara i svartvitt?
Det blir c:a 30 färgbilder, och c:a 20 eller så svartvita illustrationer.

Teoretiskt sett hade jag säkert kunnat göra den här bilden i färg, men jag tänkte att den funkade i svartvitt och att tre timmar fick räcka nu idag iaf... =)

Caligo

Swashbuckler
Snyggt! En liten linje har dock fallit bort på hörlurarnas högersida.

Det enda som kan bli lite bättre är väl perspektivet på texten stereo och SOMY-loggan. Kom ihåg att du kan slå på perspektivstödraster (från CS4 eller nåt).

(Sedan en liten grej som jag tror jag sagt förut (men är osäker på om du uppfattade): på den här tiden kallades "walkman" alltid för "frestyle" på svenska men eftersom spelet utspelar sig i USA så är det kanske hugget som stucket.)

w176

Förlorad dotter
Grymt snyggt. En enkel sak som skulle förbättra massor tror jag om du vågade göra linjer av olka tjocklekar.

Linjer i en lineart bild är där för att hjälpa oss förstå formen. Hj'rnan prioriterar i perceptionen vissa linjer som mer relevanta, och "tyligare" när vi tittatr på förmål för att förstå formen när vi det saker i verkligheten.

Till exempel, huvudlinjerna i som utgör grunden för frestylen block form uppfattas som viktigare linjer, för det säger mer om föremålens form än typ linjerna mellan små delsektioner.

Våga göra det viktigaste linjerna, de som är viktiga för att förestå förmålets form, tjockare än andra linjer.

Jag skulle testa tre linje tjocklekar.

Tjocka: För det viktigaste linjerna
Mellan: För de flesta linjer.
Små: För saker som delikata små detaljer.

krank

Sum Caligini said:
Snyggt! En liten linje har dock fallit bort på hörlurarnas högersida.
Danke!

Sum Caligini said:
Det enda som kan bli lite bättre är väl perspektivet på texten stereo och SOMY-loggan. Kom ihåg att du kan slå på perspektivstödraster (från CS4 eller nåt).
Ska se över det. Är nästan säker på att perspective tool/grid kommer först i CS5 dock, för jag hittar det inte här i CS4...

Sum Caligini said:
(Sedan en liten grej som jag tror jag sagt förut (men är osäker på om du uppfattade): på den här tiden kallades "walkman" alltid för "frestyle" på svenska men eftersom spelet utspelar sig i USA så är det kanske hugget som stucket.)
Mjo, jag tänker just på USA-perspektivet och väljer att ha det "riktiga" namnet...

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Sum Caligini said:

Ska se över det. Är nästan säker på att perspective tool/grid kommer först i CS5 dock, för jag hittar det inte här i CS4...
Jupp... det var i CS5 som det kom (efter en snabbkoll).

krank

Ny version med eventuellt fixat perspektiv, återställd linje, och så.

Attachments

Troberg

Sinister eater
Jag funderar på om jag ska göra ett VHS-band också, eller kanske en klassisk yuppienalle. Eller en jeansväst.
Vaför inte en hockeyfrilla? Vad kan vara mer 80-tal?

Radioaktiv

Hero
Problemet är väl mer hur man i all världen skall få det snyggt ens på bild? :gremwink:

(Även om man har en duktig illustratör som krank. It's just awful).

krank

Radioaktiv said:
Problemet är väl mer hur man i all världen skall få det snyggt ens på bild? :gremwink:

(Även om man har en duktig illustratör som krank. It's just awful).
Bah! Hockey är snyggt som fan.

Men jag är asdålig på människor. Hår ska vi inte ens tala om. Jag kan nätt och jämnt rita upp geometriska figurer... Så sannolikheten att jag lyckas rita en hockeyfrilla är typ noll.

Radioaktiv

Hero
Bah! Hockey är snyggt som fan.
Alla killar i min klass hade det. Ingen av dem passade i det. Jag väntar på att se någon som kan tänkas se snygg ut i det. Kan ni motbevisa, snälla gör det. Så det fanns någon mening med lidandet.

+

Införskaffa en illustrerad bok om människans anatomi? Det är en bibel när man ritar människor. Om man nu är intresserad av att göra det.

krank

Radioaktiv said:
Jag väntar på att se någon som kan tänkas se snygg ut i det.
Jag har hittills inte sett en enda person lyckas se ful ut i hockey utan att redan vara oattraktiv även i andra frisyrer. Hockey trumfar allt. Utom möjligen rakat, afro och dreads.

Radioaktiv said:
Införskaffa en illustrerad bok om människans anatomi? Det är en bibel när man ritar människor. Om man nu är intresserad av att göra det.
Jag är intresserad, men jag har inte riktigt tid att lära mig rita människor just nu =)

Brynolf

Dum fan
Radioaktiv said:
Kan ni motbevisa, snälla gör det. Så det fanns någon mening med lidandet.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Xv_3OVV3bHY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Xv_3OVV3bHY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ee9UpcUg79I"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ee9UpcUg79I" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>