"under ett krogslagsmål förvandlade anden en moståndares huggsabel till en amerikansk fotboll och tacklade honom klädd som fotbollsspelare."
Stephen King använder lika fåniga saker - Flagg förvandlar en dolk som en av hjältarna försöker döda honom med till en banan i romanen Pestens Tid (vet inte om det förekommer i filmen). Så om det funkar i skräck, varför skulle det inte funka i fantasy?
I Star Trek VI: The Undiscovered Country så sparkar Kirk till en utomjording på knäskålarna, varvid denne stönande (och, tycker man då, tämligen omotiverat) faller till marken. Men när förklaringen "Not everyone has their genitals in the same place" kommer så kommer också vrålgarvet.
I Starship Troopers (filmen) ska Dizzy och Rico precis till att ha sex i tältet, då Raczak (eller hur fan han nu stavar namnet) stövlar in och kallar till stabsmöte om tio minuter, upptäcker Dizz och korrigerar sig. "Säg tjugo minuter" säger han och försvinner. "Vi hinner" säger Dizz och Rico och sätter igång - varvid hela salongen gapgarvar! De garvade ännu mer när en kompis - som är känd för att bestå av 99% hormoner - kläcker ur sig "precis så tänker jag!"
I Return of the Jedi svingar sig Chewbacca och två ewoker över till en AT-ST i en lian - med ett högt Johnny Weissmüller-vrål. I samma rulle säger sullusten Numb Ninx "det står tusen elefanter på min fot!" - på swahili. Lando svarar "Oroa dig inte - min kompis är där nere".
"Kan sådan humor, enligt min åsikt den ädlaste, användas i en seriöst rollspel? Den uppenbara anknytningen till vårt samhälle ligger i vägen för all fantasy-känsla man ibland försöker uppnå..."
Humor behövs. För det första är det roligt att ha humor (duh!), och för det andra så behövs det som kontrast till all depp, sorg, ångest, skräck, mörker etc som det är så inne att ha i rollspel.
Frågan är bara hur corny humor som ska vara med. Exemplet i Aladdin funkar eftersom det ingår i premisserna i Aladdin att anden kan göra lite vad han känner för. Det förstör inte stämningen där, utan höjer den tvärtom. Samma grej i vanlig standardfantasy hade med stor sannolikhet inte funkat, eftersom det inte ingår i standardfantasyns premisser.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"