Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Helt och totalt medhållVitulv said:Egentligen tycker jag nog att hexagoner är det bästa, men jag har aldrig spelat med hexagoner så jag vet inteArvidos MC said:
Helt och totalt medhållVitulv said:Egentligen tycker jag nog att hexagoner är det bästa, men jag har aldrig spelat med hexagoner så jag vet inteArvidos MC said:
Hur är trean djupare?ThemVSyou said:Det lätta att plocka upp ifrån 4:an men ändå djupet ifrån 3:an sen skulle jag ocskå vilja se mer tyngd på rollspelandet
Syfta på alla fördjupningar osv en karaktär kunde göra men men aldrig riktigt varit ett fan av DnDJarl said:Hur är trean djupare?ThemVSyou said:Det lätta att plocka upp ifrån 4:an men ändå djupet ifrån 3:an sen skulle jag ocskå vilja se mer tyngd på rollspelandet
För att förtydliga Jarls fråga:ThemVSyou said:Syfta på alla fördjupningar osv en karaktär kunde göra men men aldrig riktigt varit ett fan av DnDJarl said:Hur är trean djupare?ThemVSyou said:Det lätta att plocka upp ifrån 4:an men ändå djupet ifrån 3:an sen skulle jag ocskå vilja se mer tyngd på rollspelandet
Jag kan hålla med till viss del om att trean är "djupare" vad det gäller valfriheten kopplad till rollpersoner. I fyran finns det visserligen en uppsjö av klasser och klassvarianter, men jag känner att man gör de viktiga valen på level ett, och att man sedan följer en ganska utstakad väg. Många val är väldigt självklara efter att du har valt klass och klassvariant.anth said:För att förtydliga Jarls fråga:ThemVSyou said:Syfta på alla fördjupningar osv en karaktär kunde göra men men aldrig riktigt varit ett fan av DnDJarl said:Hur är trean djupare?ThemVSyou said:Det lätta att plocka upp ifrån 4:an men ändå djupet ifrån 3:an sen skulle jag ocskå vilja se mer tyngd på rollspelandet
Och hur saknas det djupet i DnD4?
I DnD4 finns nästan två dussin olika classes.
Varje class har i snitt tre olika varianter.
Vid level 11 får man välja Paragon Paths, minst ett halvdussin för varje class.
Vid level 21 får man välja Epic Destiny, det finns minst ett dussin att välja på.
Jag kan inte se hur djupet minskat i 4:an så du får gärna utveckla vad du menar.
+1Eksem said:Appropå det kom jag på en grej jag vill se:
Lägre siffror.
En grej jag faktiskt uppskattar överraskande mycket med att spela äldre versioner är att det helt enkelt är kvickare när hit points kan ligga runt 20 även för ett level 4-monster, och att attacker gör typ 1-8 i skada. Det är helt enkelt lite behagligare att räkna än 4d8+2d4+12+5, dra ifrån från 173.
Det här är ju egentligen vad jag vill säga också. Är så sjukt less på min-maxande, "maskerat" min-maxande och allt sånt där jävla skit.Ond bråd död said:Bort från optimering och spelighet!Bort från detaljism och regler för allt! Ett enkelt, tillgängligt spel för folket!
Prova OSG.Necross said:Det här är ju egentligen vad jag vill säga också. Är så sjukt less på min-maxande, "maskerat" min-maxande och allt sånt där jävla skit.
Det där låter ju förjävla skittråkigt. En viss valfrihet behöver ju inte betyda munchkin-spel. Jag spelleder Pathfinder just nu med 4 spelare som inte minmaxar. Men de är ju iofs över 30 år allihopaanth said:Prova OSG.Necross said:Det här är ju egentligen vad jag vill säga också. Är så sjukt less på min-maxande, "maskerat" min-maxande och allt sånt där jävla skit.
Abilities slås fram med 3d6.
Minmaxning inom OSG betyder att du får sätta ut de 6 värderna hur du vill - men normalt slår man bara en rad och behåller den.
Inga skills, inga feats, inga powers, det man kan välja är utrustning.
Minmaxning inom OSG betyder att man väljer ett twohanded sword istället för longsword.
Eftersom du är så jämrans envis - härmed inbjuder jag dig till OSG hos oss i Stockholm.Necross said:Det där låter ju förjävla skittråkigt. En viss valfrihet behöver ju inte betyda munchkin-spel. Jag spelleder Pathfinder just nu med 4 spelare som inte minmaxar. Men de är ju iofs över 30 år allihopa
Vapen kan minmaxas om man bara ser på förhållandet mellan skada och pris. Spelar man Holmes ska man ju också komma ihåg att dolken får två attacker per runda, och tvåhandssvärdet bara en varannan runda (!).Eksem said:I riktig OSG gör alla vapen lika mycket i skada. Det enda man kan minmaxa är sina spells. Fast man spelar ju Holmes, så de slumpar man OCKSÅ fram
We are all grognards! Även "lill-pojkarna" i gruppen är väldigt gamla för sin ålder, så det så!anth said:Nu vet jag inte exakt ålder på alla dina spelare - men jag är ganska säker på att genomsnittsåldern i vår grupp är högre än i din grupp...