Nekromanti Hur önskar du att 5ed ska se ut?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
  • Jag vill ha bilder på coola, kompetenta kvinnor som inte poserar.
  • Jag villa ha bilder på vackra, romantiserade män som poserar.
  • Jag vill ha bilder med sköna bakgrunder.
  • Jag vill ha skitigare bilder med mer sansade rustningar.
  • Jag vill ha bilder med hornförsedda hjälmar.
  • Jag vill ha bilder med lite humor.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Necross said:
Det där låter ju förjävla skittråkigt. En viss valfrihet behöver ju inte betyda munchkin-spel. Jag spelleder Pathfinder just nu med 4 spelare som inte minmaxar. Men de är ju iofs över 30 år allihopa :gremsmile:
Hur är spelgruppens medelålder relevant i sammanhanget?

Necross

Swashbuckler
anth said:
Eftersom du är så jämrans envis - härmed inbjuder jag dig till OSG hos oss i Stockholm.

Och den enda motprestation jag begär av dig är att du håller tyst om spel som du aldrig spelat, t.ex. OSG, ODnD och ADnD. När du väl spelat dem får du givetvis prata hur mycket skit du vill.
Tackar för inbjudan, men jag tror inte jag skulle trivas. Jag har all rätt i världen att ha uppfattningar om saker utan att genomlida dem - krig, surströmming, gamla rollspel etc. Det är inte upp till dig att avgöra vad jag får skriva här eller inte.

anth said:
Nu vet jag inte exakt ålder på alla dina spelare - men jag är ganska säker på att genomsnittsåldern i vår grupp är högre än i din grupp...
Och?

Eksem

Champion
Nåja, du var "trött på min-maxande och maskerat min-maxande" och du fick ett förslag på en spelstil som inte har detta. Detta avfärdade du med "förjävla skittråkigt" utan att egentligen veta vad du talar om, och blev därmed (vänligt men bestämt) inbjuden att testa för att se om det är något för dig, och så tackar du nej?

Jag ska inte vara sån, men det är att tacka nej till ett rätt hyggligt erbjudande. Att spela på nya sätt (eller i det här fallet, gamla sätt) med nya människor brukar vara väldigt upplysande.

Arfert

Facit
Tror att D&D, som vi snackade om på Bishop Arms, behöver gå bakåt för att gå framåt. Som du sa, de gick vilse nånstans vid Dragonlance.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Nåja, du var "trött på min-maxande och maskerat min-maxande" och du fick ett förslag på en spelstil som inte har detta. Detta avfärdade du med "förjävla skittråkigt" utan att egentligen veta vad du talar om, och blev därmed (vänligt men bestämt) inbjuden att testa för att se om det är något för dig, och så tackar du nej?

Jag ska inte vara sån, men det är att tacka nej till ett rätt hyggligt erbjudande. Att spela på nya sätt (eller i det här fallet, gamla sätt) med nya människor brukar vara väldigt upplysande.
Förlåt. Jag trodde tråden handlade om hur vi ville 5ed ska se ut, inte hur vi konkret ska hålla Necross sysselsatt på fritiden.

Ja, jag tycker det min-max-tänk 4E bygger på är trist, och samtidigt tycker jag OSG verkar trist. Två extremer kanske. Möjligen är det så att ett bra 5ed skulle förena dessa två. Kanske vore nån slags medelväg trevligast.

Och jag tycker absolut man har rätt att uttrycka åsikter om spel som man fått beskrivna för sig, men inte spelat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Necross said:
Och jag tycker absolut man har rätt att uttrycka åsikter om spel som man fått beskrivna för sig, men inte spelat.
Klart man får. Det är ingen som hindrar dig. Men om du ska propsa på den rätten så får du nog stå ut med att andra propsar på rätten att tycka att din åsikt är dåligt underbyggd.

Sapient

Swashbuckler
Necross said:
Det får man givetvis. Men om du kollar igenom vad du skrivit i tråden, så är det mesta negativt (och ibland tämligen aggressivt skrivet, "sjukt less", "förjävla skittråkigt" osv.). Det tycks som du har mycket åsikter om vad 5th ed INTE ska vara - och det omfattar det mesta som D&D varit, i alla dess varianter.

Det är säkerligen ingen tanke bakom detta, att bara säga "usch och fy", men det blir så det framstår.

Det mest positiva jag kan se att du sagt, är att du gillade skill challenges. (Och det mest som bisats till att du ogillar hur stridsfokuserat D&D är.)

Jag har inget problem generellt med att folk uttrycker negativa saker i en tråd som iofs. är uttalad att handla om önskemål - det är rimligt att visa varför man vill ha vissa saker, för att man ogillar annat. Men du HAR lyckats framstå som ganska ensidigt negativ, hittills.

Och det är väl inte konstigare att folk reagerar negativt på DIG, när du skriver så, än att DU reagerar negativt på vad du upplever som tråkigt spelande, eller hur?

Necross

Swashbuckler
Sapient said:
Jag har inget problem generellt med att folk uttrycker negativa saker i en tråd som iofs. är uttalad att handla om önskemål - det är rimligt att visa varför man vill ha vissa saker, för att man ogillar annat. Men du HAR lyckats framstå som ganska ensidigt negativ, hittills.

Och det är väl inte konstigare att folk reagerar negativt på DIG, när du skriver så, än att DU reagerar negativt på vad du upplever som tråkigt spelande, eller hur?
Jo, jag tycker det är väldigt märkligt hur det hela tiden måste komma till personpåhopp varje gång argumenten tryter. Om jag har en negativ åsikt är det väl bara att kontra med en positiv åsikt i ämnet, om man har en sån? Typ kontra "Jag tycker spelet verkar trist" med "Nej, det är inte inte trist för att X, Y och Z". Nej, istället blir det "Du är dum, du har ingen erfarenhet, håll tyst". Eller är det för mycket begärt?

Eksem

Champion
Jag vill inte ta ifrån dig rätten att skriva vad du tycker, eller bidra till en taskig stämning och har jag gjort det så ber jag om ursäkt.

Jag tyckte bara att det var en kul idé att testspela en omgång och ha lite utbyte mellan spelare med olika preferenser.

Sapient

Swashbuckler
Necross said:
Jo, jag tycker det är väldigt märkligt hur det hela tiden måste komma till personpåhopp varje gång argumenten tryter. Om jag har en negativ åsikt är det väl bara att kontra med en positiv åsikt i ämnet, om man har en sån? Typ kontra "Jag tycker spelet verkar trist" med "Nej, det är inte inte trist för att X, Y och Z". Nej, istället blir det "Du är dum, du har ingen erfarenhet, håll tyst". Eller är det för mycket begärt?
Fast det är ju ingen här som sagt varken "du är dum" eller "håll tyst". Det är en helt felaktig beskriving av den här tråden.

Och vad gäller "du har ingen erfarenhet", så har du fått en (som Eksem kallade det) "vänlig men bestämd inbjudan" att vara med och spela.

Ärligt talat, jag tycker dina meningsmotståndare faktiskt uppfört sig precis så som du beskriver att de borde - argumenterat varför "X, Y och Z" är kul när du säger att det är trist - så var finns det "personpåhopp"? Jag ser inga sådana. Jag ser att dina ÅSIKTER angrips. Och att du då uppträder snarstucket och lägger ord i andras mun.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Jag vill ha skitigare bilder med mer sansade rustningar.
  • Jag vill ha bilder med hornförsedda hjälmar.

Ond bråd död

Swashbuckler
Ett första steg i att minska min-maxande kunde vara att göra egenskaperna mindre viktiga. Åtminstone trean och fyran krävde att man satsade på en eller två egenskaper för att hänga med.Om man kom med en gubbe som var lite lagom så gjorde man bort sig.

Det enda äldre d&d som jag testat på riktigt är röda boxen, och där kunde man rulla fram en gubbe med kassa stats utan att det spelade så stor roll.

Paxen

Veteran
Mina förhoppningar:

- Enklare. Bort med alla powers. Ge alla klasser en grundpower som senare blir bättre. Exempelvis, Fightern får typ en Power Attack. Clericen kan hela, Tjuven kan lönnmörda osv.
- Inga skills. Det kan man rollspela fram.
- Inga raser. Det är inbakat i klassen.
- Alla vapen gör lika mycket i skada. Kan eventuellt delas upp efter Lätta, Medeltunga och Tunga vapen.
- Något dödligare. Striderna ska gå ungefär lika snabbt genom alla levels. Jag tycker att exempelvis Pathfinder ligger på en bra nivå mellan level 4-6. Man tål ett par smällar men det kan vända fort vid en crit. Så tycker jag dödligheten ska vara från lvl 1-30 (eller vad nu lvl cap ska vara).

anth

Vetefan
wilper said:
Apocalypse World-formulär.

Ett för varje klass, förberett med kryssrutor för att välja inriktningar/varianter. Komplett med XP-skalan så man ser när man går upp, och vad som händer på den leveln.
Njä.
Jag säger enklare rollformulär, allt ska få plats på EN sida (och då menar jag en FRAMsida).
Framför allt ska det gå lätt att göra ett rollformulär för hand - man ska inte behöva någon character builder (som nästan är ett krav i DnD4).
Däremot är jag inte så förtjust i ett rollformulär för varje class - för det låter precis som något WotC skulle tjäna pengar på.
På sin höjd kan jag sträcka mig till 4 olika rollformulär: ett för fighter-klasser, ett för cleric-klasser, ett för wizard-klasser, ett för rogue-klasser.