Vill inte vara den som klagar på andras förslag, men Kanalje är ganska negativt laddat. Även om folk ofta ser ner på en rouge tycker jag inte de förtjänar en sån benämning. Något i stil med engelskans rapscallion, alltså en buse eller skurkaktig typ.
Tror inte heller att man behöver sortera bort Fredlös, eftersom skaparen av spelvärlden sätter lagarna i världen och således inte behöver förhålla sig över huvud taget till vårat begrepp att vara i "fred" eller att vara "fredlös". Om skaparen vill kan han eller hon absolut slänga in ett stycke i texten om klassen fredlösa där man beskriver kort vad det innebär att vara fredlös. Kanske bara innebär att rollpersonen inte får komma in i kyrkan, for all I know.
Nu till mina egna förslag (som jag inte sett bland de tidigare förslagen åtminstone):
Jag tänkte av någon anledning också på Aragorn först, trots att han är mer av en Ranger. Sen kom jag att tänka på hans engelska nickname "Strider", vilket osökt ledde mig till ordet "Drifter". En Dagdrivare, eller bara Drivare. Blir kanske lite western-aktigt, men jag tycker det funkar även i fantasysetting, och jag kommer troligtvis ha med det i mitt bakgrundskapitel i Halean. En annan översättning av "Drifter" hade varit Luffare, men det ordet känns för nära att ha med hemlösa att göra än något annat, vilket Dagdrivaren ligger lite längre bort från (i min mening).
Annars kan man ju ta ord som Vettvillig eller Ligist (där det senare dock egentligen syftar på någon som är med i en liga, om man ska vara petig.).
Fast jag gillar också "Vagabond" starkt. Blir samma betydelse som för dagdrivare dock med fokus på vandring, så om man vill få bort vibbarna av hemlöshet och lufferi och så kanske man ska ta något annat (fast jag tycker ändå att det hör ihop med att vara en Rouge).
Jag kommer säkert på flera snart.