Nekromanti Hur översätta Rogue?

zonk

muterad
Rymdhamster;n158442 said:
Jag börjar verkligen falla för "bandit" som översättning. Det används idag om alla möjliga typer, och dessutom rätt ofta lite mer skämtsamt för att beskriva någon som förvisso är hederlig men på ett lömskt sätt. Det kan användas om allt från monetära frågor, spel till kärlek.

Jag tycker inte riktigt att det passar ihop med sci fi än (mer typ för hundra år sedan och bakåt, plus fantasy), men jag tror att det är en ren vanefråga. Låt mig suga på det i en vecka eller så, sen tror jag att jag kommer vara helt för banditer även i sci fi och allt anant.
Bandit är bra nära, ja. Jag vill mest ge lite vägledning för spelarna redan med namnet, dock. Dvs att bara för att man spelar bandit eller tjuv så kan man inte förvänta sig en kampanj som är en rån- och stöldturné. Det är faktiskt lite för att mota sådana asociala tendenser lite i grind som jag funderar på ett nytt namn! Därför är det ju frestande att kalla klassen något som inte omedelbart låter som "hej, jag lever på att sticka ner folk och ta deras saker".

zonk

muterad
Robert;n158449 said:
Jag gillar niding, men det är en missdådare och då ingen klockren översättning av Rouge. Trixare ( av eng trixster) eller fixare?
Trixare eller trickster (faktiskt ett svenskt ord sedan 70-talet) är faktiskt inte alls dumma! Now we're talking!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n158450 said:
Bandit är bra nära, ja. Jag vill mest ge lite vägledning för spelarna redan med namnet, dock. Dvs att bara för att man spelar bandit eller tjuv så kan man inte förvänta sig en kampanj som är en rån- och stöldturné. Det är faktiskt lite för att mota sådana asociala tendenser lite i grind som jag funderar på ett nytt namn! Därför är det ju frestande att kalla klassen något som inte omedelbart låter som "hej, jag lever på att sticka ner folk och ta deras saker".
I så fall tycker jag kanske att Kananlje till och med är ännu bättre. Men jag står nog mellan de två själv. Nått att grunna vidare på!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rogue är väldigt svåröversatt, kanske särskilt som vi efter en massa år av rollspel och fantasyklyschor tillskrivit det engelska ordet värden och betydelser det egentligen inte har.

Men jag tror ändå att vi har en gemensam bild av roguen som en sorts äventyrlig gentlemannatjuv som förlitar sig på list och smidighet, yada yada. Direktöversättningar (förvisso korrekta sådana) som skurk och bandit passar med andra ord inte våra associationer, då dessa uttrycker någon form av förhållningssätt inför lagen som inte nödvändigtvis är roguens mest framträdande drag. Vi har nästan lyckats få ordet tjuv att åtminstone i rollspelssammanhang vara synonymt (det får vi tacka Äventyrsspel för, antar jag), även om detta inte är helt spot-on, då det faktiskt används i dagligt tal om... tja, tjuvar.

Diskussionen har varit uppe många gånger tidigare, och jag lutar nog åt att man inte kommer hitta en perfekt översättning. Bättre i så fall att hitta på ett helt nytt ord, eller välja ett som är så ålderdomligt att associationerna inte ställer till det. Typ som Drakar och Demoners sprätthök (jag menar inte just det ordet, men ni fattar).

Å andra sidan är ju det här inlägget helt meningslöst om jag inte kommer med någon form av förslag, så jag kommer med ett halvdåligt sådant: våghals.

Bolongo

Herr Doktor
Våghals och Äventyrare är bra bokstavliga beskrivningar av det vi söker, men tyvärr är de kanske för generella. I synnerhet Äventyrare har ju redan en annan användning.

Fribrytare, kanske?

gizmo

temporary sunshine

Bolongo

Herr Doktor
Jag har ibland funderat över en mer radikal förändring.

Så här: det jag helst skulle vilja kalla klassen är något i stil med Listig. Alltså ett adjektiv som beskriver hur den är, inte vad den gör.
Men då skulle man i konsekvensens namn behöva döpa om alla andra klasser till sådant som Stark, Lärd, Helig o.s.v.

Bolongo

Herr Doktor
Smygare. Om det inte varit för att man gärna vill kalla en färdighet Smyga, och man vill inte blanda samman de två.

Smusslare.

Glidare, Lirare. Men det låter lite väl modernt.

.113

Swashbuckler
Problemet är ju egentligen att om man ser på de andra yrkena, tex wizard. Visst olika skolor men same shit.

Krigare, jo lite mer skillnad där man kan va bandit, legoknekt och riddare typ.

Ranger? Antingen gillar du djur eller så gör du det inte. Du kan också vara bågskytt, dualwielder eller lite blandat. Som variation kan du spåra människor som prisjägare.

Barbar... Olika grad av ilska.

Rogue då. Tjuvar, banditer, lönnmördare, vigilantes, duelister osv. Variationerna på roguen är inte samma tema.

Numenera gör det ju bra med en Jack som är baserat på Jack of all trades. Men det är ju engelska

Rogue.Någon som oftast lever i lagens utkanter, livnär sig på att ofta orsaka andra lidande och smärta. eller roffa åt sig andras surt förvärvade penningar. oftast med tvivelaktig moral. Tycker svaret är uppenbart. Advokat

.113;n158499 said:
Du glömmer att advokater är odöda blodsugare, alltså vampyrer. Annars stämde det

Nääää nu ska vi inte haka upp os på detaljer. Min ide är perfekt och inga argument emot den är valida

Men för att hålla mig till ämnet. Ofta uppfattar jag Rogue som mer en samlings klass. och att man sedan kan välja att ge sin karaktär en underklass som mer beskriver honom/henne. Typ Rogue/thief om det skulle passa. eller Rogue/assassin

På svenska skulle man kanske kunna kalla det för skurk eller vad som helst men sedan välja ett namn som passar karaktären typ Skurk/Tjuv. eller Skurk/Duellist. Skurk/lönnmördare.

Mundo

Myrmidon
Bolongo;n158465 said:
Jag har ibland funderat över en mer radikal förändring.

Så här: det jag helst skulle vilja kalla klassen är något i stil med Listig. Alltså ett adjektiv som beskriver hur den är, inte vad den gör.
Men då skulle man i konsekvensens namn behöva döpa om alla andra klasser till sådant som Stark, Lärd, Helig o.s.v.
Fan vad nice att multi-classa då.
"Listig och Helig"
"Stark och Lärd"

etc

Bolongo

Herr Doktor
Reddokk Fheg;n158505 said:
Nääää nu ska vi inte haka upp os på detaljer. Min ide är perfekt och inga argument emot den är valida

Men för att hålla mig till ämnet. Ofta uppfattar jag Rogue som mer en samlings klass. och att man sedan kan välja att ge sin karaktär en underklass som mer beskriver honom/henne. Typ Rogue/thief om det skulle passa. eller Rogue/assassin

På svenska skulle man kanske kunna kalla det för skurk eller vad som helst men sedan välja ett namn som passar karaktären typ Skurk/Tjuv. eller Skurk/Duellist. Skurk/lönnmördare.
Du menar... som man redan gör för alla klasser? Det löser tyvärr inte trådens fråga.

Bolongo

Herr Doktor
Mundo;n158514 said:
Fan vad nice att multi-classa då.
"Listig och Helig"
"Stark och Lärd"

etc
Enda kruxet blir att hitta på tillräckligt olika men ändå beskrivande adjektiv för alla klasserna. De grundläggande 4 är inte så svåra, men sedan blir det krångligare.