zonk
muterad
Rymdhamster;n158442 said:Jag börjar verkligen falla för "bandit" som översättning. Det används idag om alla möjliga typer, och dessutom rätt ofta lite mer skämtsamt för att beskriva någon som förvisso är hederlig men på ett lömskt sätt. Det kan användas om allt från monetära frågor, spel till kärlek.
Jag tycker inte riktigt att det passar ihop med sci fi än (mer typ för hundra år sedan och bakåt, plus fantasy), men jag tror att det är en ren vanefråga. Låt mig suga på det i en vecka eller så, sen tror jag att jag kommer vara helt för banditer även i sci fi och allt anant.
Bandit är bra nära, ja. Jag vill mest ge lite vägledning för spelarna redan med namnet, dock. Dvs att bara för att man spelar bandit eller tjuv så kan man inte förvänta sig en kampanj som är en rån- och stöldturné. Det är faktiskt lite för att mota sådana asociala tendenser lite i grind som jag funderar på ett nytt namn! Därför är det ju frestande att kalla klassen något som inte omedelbart låter som "hej, jag lever på att sticka ner folk och ta deras saker".