APM;n323560 said:
Jag skulle nog säga att det snarare är upp till varje spel! Spelar man tradd så är frågan "vad handlar spelet om" väldigt svår att svara på, för det kan handla om vad som helst.
Jag kör huvudsakligen tradspel och sandlådor. Vad gruppen är intresserad av, och vad de vill slippa, får man helt enkelt slå fast innan. Fantasysettingen jag nämnde ovan skapades efter en hel del online-kommunikation och två fysiska möten med spelgruppen, och det var inte ens fastslaget att vi skulle spela fantasy när diskussionen startade.
Jag upplever dock att spel, som inte specifikt handlar om förtryck, sällan blir bättre av att innehålla sådant. Om spelgruppen vill utforska vad exempelvis sexism eller machoideal gör med ett samhälle så riskerar det att bli ett osmakligt och exkluderande inslag helt i onödan.
Tja, det är din upplevelse.
Om jag vill spela med en person som inte vill att sexism ens skall finnas med som bakgrundselement, så skulle jag inte spela i Sandukar med den personen, inte spela i Sandukar men utan sexism. Vill jag spela med personen, så får vi hitta en annan setting. Vill jag spela i Sandukar får jag spela utan den personen.
Min upplevelse är att settings baserad på minsta gemensamma nämnare är så tråkiga att jag hellre skräddarsyr något om jag inte redan har något alternativ som passar, även om jag bara har en timme på mig att slänga ihop något. Hellre hundra olika alternativ, än en grådassig gröt som inte skall stöta sig med någon.
"men det var så på medeltiden!" funkar inte som argument när man spelar i en fantasivärld. Allt som verkar ologiskt är bara samhällets normer som sätter käppar i ens hjul. Så ser jag det iaf
De flesta som säger "men det var så på medeltiden" har ofta inte en aning om medeltiden, och baserar det på uppfattningen man hade på 1800-1950 talet.
Eftersom jag är extremt trött på "fantasy baserad på Västeuropa" i största allmänhet, så brukar det inte spela mig så stor roll hur folks faktiska kunskap om just medeltiden är.