Nekromanti Hur önskar du att 5ed ska se ut?

ThemVSyou

Veteran
Skulle gärna se en blandning av 4:e edition och 3:e edition

Det lätta att plocka upp ifrån 4:an men ändå djupet ifrån 3:an sen skulle jag ocskå vilja se mer tyngd på rollspelandet

(ska väl också säga att jag inte har spelat 4:e edition så vet inte riktigt om det är lätt att spela men men korrigera gärna om så inte är fallet)

Jarl

Hero
ThemVSyou said:
Det lätta att plocka upp ifrån 4:an men ändå djupet ifrån 3:an sen skulle jag ocskå vilja se mer tyngd på rollspelandet
Hur är trean djupare?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tycker nog de bör backa tillbaka rejält och ta en annan väg. 4an känns som en återvändsgränd, och det började redan i 3an.

Bort från optimering och spelighet!Bort från detaljism och regler för allt! Ett enkelt, tillgängligt spel för folket!

ThemVSyou

Veteran
Jarl said:
ThemVSyou said:
Hur är trean djupare?
Syfta på alla fördjupningar osv en karaktär kunde göra men men aldrig riktigt varit ett fan av DnD

anth

Vetefan
ThemVSyou said:
Jarl said:
ThemVSyou said:
Hur är trean djupare?
Syfta på alla fördjupningar osv en karaktär kunde göra men men aldrig riktigt varit ett fan av DnD
För att förtydliga Jarls fråga:
Och hur saknas det djupet i DnD4?

I DnD4 finns nästan två dussin olika classes.
Varje class har i snitt tre olika varianter.
Vid level 11 får man välja Paragon Paths, minst ett halvdussin för varje class.
Vid level 21 får man välja Epic Destiny, det finns minst ett dussin att välja på.

Jag kan inte se hur djupet minskat i 4:an så du får gärna utveckla vad du menar. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth said:
ThemVSyou said:
Jarl said:
ThemVSyou said:
Hur är trean djupare?
För att förtydliga Jarls fråga:
Och hur saknas det djupet i DnD4?

I DnD4 finns nästan två dussin olika classes.
Varje class har i snitt tre olika varianter.
Vid level 11 får man välja Paragon Paths, minst ett halvdussin för varje class.
Vid level 21 får man välja Epic Destiny, det finns minst ett dussin att välja på.

Jag kan inte se hur djupet minskat i 4:an så du får gärna utveckla vad du menar. :gremsmile:
Jag kan hålla med till viss del om att trean är "djupare" vad det gäller valfriheten kopplad till rollpersoner. I fyran finns det visserligen en uppsjö av klasser och klassvarianter, men jag känner att man gör de viktiga valen på level ett, och att man sedan följer en ganska utstakad väg. Många val är väldigt självklara efter att du har valt klass och klassvariant.

I trean tycker jag att det funkar annorlunda. Där är ens level 1-rollperson en ganska grund historia, men varteftersom du går upp i level öppnar det upp för fler och fler val, den rollperson du började kampanjen med kan vid level fem se väldigt annorlunda ut, rent "tematiskt". Utöver feats och skills så kan du byta riktning genom val av spells och hur du utrustar din rollperson. I trean är rollpersonen till viss del vilka magiska föremål den har, på gott och ont.

Jag påstår inte att det är sanningen, eller ens att det är en definition av hur "djupt" ett rollspel är, men det är så här jag upplever det.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Förutom en massa kloka saker som redan sagt (snabbare, smidigare, enklare grund med avancerade tillval):

- Regler som bygger in lite mer av personlighet/drivkrafter/åsikter i systemet än bara "välj ett alignement". (Disclaimer: jag gillar alignements, i alla fall på den gamla goda tiden när de var nio. Men jag tror att det går att komma längre ...)

- Enkla regler för att spela spela low-magic settings (alltså i världar där både magi och magiska föremål är ovanliga och/eller nedtonade)

- Enkla regler för att ha kvar magi (trollkarlar, präster, bevärjelser), men utan en kazillion magiska pryttlar)

- Mindre inbygd metafysik i reglerna, mer makt till spelledaren

Anarchclown

Swashbuckler
Eksem said:
Appropå det kom jag på en grej jag vill se:

Lägre siffror.

En grej jag faktiskt uppskattar överraskande mycket med att spela äldre versioner är att det helt enkelt är kvickare när hit points kan ligga runt 20 även för ett level 4-monster, och att attacker gör typ 1-8 i skada. Det är helt enkelt lite behagligare att räkna än 4d8+2d4+12+5, dra ifrån från 173.
+1

Botulf

Hero
Att Feats, Skills och Powers ska vara helt alternativa regler man måste köpa en tilläggsbok för att använda så de inte tar upp onödig plats i grundboken/böckerna. Ett par grundläggande powers/feats/skills borde dock finnas integrerade i klasserna. Val av stats, ras,klass och utrustning räcker gott. D&D behöver inte fler tillval än så till en karaktär. Även ultradetaljerad taktisk strid kan plockas bort ur core och behandlas som optional i en annan bok.

Slimma den slimmade 4e motorn ännu mer. Behåll Rituals och Powers gällande magi så man slipper vanciansk magi som jag ändå husreglar bort med magipoängsystem.

Lägg till ett alternativt poängsystem för att hantera de få powers som får finnas kvar som alternativt till AEDU.

Se till att ras- och klassutbudet i core är lika brett som i 3,5 PHB+MM minst.

Så där har vi en grund som går mer tillbaka till äldre D&D och AD&D men med ansiktslyft. Lägg sedan till två splatbooks. Den ena för 3.X stil och en för 4e stil(kanske göra denna bok som en nyversionen av D&D miniatures)

Necross

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Bort från optimering och spelighet!Bort från detaljism och regler för allt! Ett enkelt, tillgängligt spel för folket!
Det här är ju egentligen vad jag vill säga också. Är så sjukt less på min-maxande, "maskerat" min-maxande och allt sånt där jävla skit.

anth

Vetefan
Necross said:
Det här är ju egentligen vad jag vill säga också. Är så sjukt less på min-maxande, "maskerat" min-maxande och allt sånt där jävla skit.
Prova OSG. :gremsmile:

Abilities slås fram med 3d6.
Minmaxning inom OSG betyder att du får sätta ut de 6 värderna hur du vill - men normalt slår man bara en rad och behåller den.

Inga skills, inga feats, inga powers, det man kan välja är utrustning.
Minmaxning inom OSG betyder att man väljer ett twohanded sword istället för longsword.

Eksem

Champion
I riktig OSG gör alla vapen lika mycket i skada. Det enda man kan minmaxa är sina spells. Fast man spelar ju Holmes, så de slumpar man OCKSÅ fram :gremlaugh:

Necross

Swashbuckler
anth said:
Necross said:
Prova OSG. :gremsmile:

Abilities slås fram med 3d6.
Minmaxning inom OSG betyder att du får sätta ut de 6 värderna hur du vill - men normalt slår man bara en rad och behåller den.

Inga skills, inga feats, inga powers, det man kan välja är utrustning.
Minmaxning inom OSG betyder att man väljer ett twohanded sword istället för longsword.
Det där låter ju förjävla skittråkigt. En viss valfrihet behöver ju inte betyda munchkin-spel. Jag spelleder Pathfinder just nu med 4 spelare som inte minmaxar. Men de är ju iofs över 30 år allihopa :gremsmile:

anth

Vetefan
Necross said:
Det där låter ju förjävla skittråkigt. En viss valfrihet behöver ju inte betyda munchkin-spel. Jag spelleder Pathfinder just nu med 4 spelare som inte minmaxar. Men de är ju iofs över 30 år allihopa :gremsmile:
Eftersom du är så jämrans envis - härmed inbjuder jag dig till OSG hos oss i Stockholm.

Och den enda motprestation jag begär av dig är att du håller tyst om spel som du aldrig spelat, t.ex. OSG, ODnD och ADnD.
När du väl spelat dem får du givetvis prata hur mycket skit du vill.

Nu vet jag inte exakt ålder på alla dina spelare - men jag är ganska säker på att genomsnittsåldern i vår grupp är högre än i din grupp...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eksem said:
I riktig OSG gör alla vapen lika mycket i skada. Det enda man kan minmaxa är sina spells. Fast man spelar ju Holmes, så de slumpar man OCKSÅ fram :gremlaugh:
Vapen kan minmaxas om man bara ser på förhållandet mellan skada och pris. Spelar man Holmes ska man ju också komma ihåg att dolken får två attacker per runda, och tvåhandssvärdet bara en varannan runda (!). :gremwink:

Jag har nog slumpat fram spells för alla casters i mina Labyrinth Lord-omgångar också. Tror inte jag hade läst biten om att man får välja förrän i natt när jag skrev upp pre-gens inför söndag. :gremlaugh:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Jag vill ha bilder på coola, kompetenta kvinnor som inte poserar.
  • Jag villa ha bilder på vackra, romantiserade män som poserar.
  • Jag vill ha bilder med sköna bakgrunder.
  • Jag vill ha skitigare bilder med mer sansade rustningar.
  • Jag vill ha bilder med hornförsedda hjälmar.
  • Jag vill ha bilder med lite humor.

Sapient

Swashbuckler
  • Jag vill ha skitigare bilder med mer sansade rustningar.
  • Jag vill ha bilder med hornförsedda hjälmar.

Sapient

Swashbuckler
anth said:
Nu vet jag inte exakt ålder på alla dina spelare - men jag är ganska säker på att genomsnittsåldern i vår grupp är högre än i din grupp...
We are all grognards! Även "lill-pojkarna" i gruppen är väldigt gamla för sin ålder, så det så! :gremsmile:

I vår grupp är vi så gamla att vi inte pratar om Holmes och Mentzer, vi pratar om Hammurabi och Nebuchadnessar!

I vår grupp är vi så gamla att OD&D utgavs i kilskrift!

I vår grupp är vi så gamla att vapen av järn kommer först i Companion rules!

I vår grupp är vi så gamla att det bara finns en spell: "Varde ljus"!

I vår grupp är vi så gamla att monstren utgörs av "dire trilobites" och "giant orthocera"!