Nekromanti Hur önskar du att 5ed ska se ut?

Jarl

Hero
Giladi said:
- Enklare. Bort med alla powers. Ge alla klasser en grundpower som senare blir bättre. Exempelvis, Fightern får typ en Power Attack. Clericen kan hela, Tjuven kan lönnmörda osv.
Det var ju exakt så de gjorde i Essentials. Med resultatet att ens karaktär kändes trist och begränsad och striderna otaktiska efter 3-4 encounters då man gjorde samma sak om och om igen. Är det verkligen en förbättring?

Personligen ser inte riktigt vad som är knepigt med att ha powers. Man borde absolut reducera antalet (och kanske öka grundflexibiliteten), men göra exakt samma sak 30 levels, det låter marginellt spännande...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jarl said:
Det var ju exakt så de gjorde i Essentials. Med resultatet att ens karaktär kändes trist och begränsad och striderna otaktiska efter 3-4 encounters då man gjorde samma sak om och om igen. Är det verkligen en förbättring?
Jag gillade den grejen med Essentials. Det fick de olika klasserna att kännas mer … tja, olika. Innan funkade i stort sett alla klasser precis likadant ur ett gelémässigt perspektiv.

Och man kunde sätta en fighter i händerna på en nybörjarspelare för att den var lättare att spela än, säg, en wizard.

Jarl

Hero
Dante said:
Jag gillade den grejen med Essentials. Det fick de olika klasserna att kännas mer … tja, olika. Innan funkade i stort sett alla klasser precis likadant ur ett gelémässigt perspektiv.
Jag tycker snarare att det var splat-böckernas otroliga mängd powers som till slut gjorde varje klass likadan. Det finns ju bara så mycket design space att leka med, så till slut kommer alla ha en power som daze:ar och heal:ar.

Spelar man med PHB1 bara t.ex. så känns klasserna rätt unika (med något undantag möjligtvis) trots många olika powers. Essentials tog i princip bort Roguens behov av flankning och stöd från resten av partyt och blev rätt identitetslös, för att ta ett exempel.

Paxen

Veteran
Det är därför Essentials är den ända D&D-variant som vi spelar för tillfället. Med handen på hjärtat. Var är skillnad mellan Power Attack W3+ STR och Brutal Attack W3+STR? Eller Bull Rush, Push enemy 1 och Shield Bash, Push enemy 1.

Jag är ute efter att ge varje klass en signifikativ kraft som utmärker den klassen från någon annan. En Cleric kan slå skurkar på munnen, precis som en Fighter, men när en Fighter gör det så gör det betydligt ondare. Alla kan försöka lönnmörda, men när tjuven gör det så gör han det betydligt effektivare osv. Allt det andra kan rollspels fram.

Eksem

Champion
Jag håller med Jarl här, 4E pre splatbooks var en ren uppvisning i mästerlig design när det gällde samarbete mellan olika klasstyper. Alla roles var helt beroende av varandra hela tiden för maximal effekt.

Mycket av min edition fatigue med 4E tror jag kommer från att det där helt enkelt försvann. Det behövs inget samarbete mellan Striker och Defender om Strikern kan skapa sina förutsättningar själv. Man behöver ingen Leader när alla redan har maximerat bonusar, hit points och defenses, och man behöver ingen Controller när ALLA har tillgång till controller-effekter.

I början när vi spelade var det LIVSFARLIGT när folk började göra "sin grej" istället för att samarbeta. Det hade också den ganska imponerande effekten att man var intresserad av vad som hände hela tiden. Som spelet utvecklades med alla splatbooks och Essentials gick man tillbaka till att alla sitter och väntar på sin tur att få skina lite.