Nekromanti Hur avancerat är Eon?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hoppas någon har mer ork än mig att svara mer ingående på frågan men enkelt sett.

Eon är väldigt avancerat men fortfarande riktigt lätt och simpelt. Eon är ju känt av eonhatare som regeltungt. Och av Eonälskare som realistiskt.

Det finns mer eller mindre regler för allt mellan barnafödande, strid, hur man sköter en förläning till hur länge man kan hålla andan under vattnet eller hur ofta man lär underhålla sitt vapen utan att det blir sämmre.

Helt enkelt det mesta finns, och finns det inte är det simpelt att göra.

Alla regler mer eller mindre följer obt6 så.

/poseur mätt
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
  • Ob-tärningar. Varje Ob-tärning slås som vanligt; om du slår en sexa, ta bort tärningen och slå två nya. Fortsätt på samma sätt till dess att du inte har en sexa kvar. Summera tärningarna.
  • Färdighetsslag. Dessa slås med ett antal Ob-tärningar (Ob3T6 är normal svårighet, Ob2T6 lätt, Ob4T6 knepigt, etc). Slår man under eller lika med färdighetsvärdet har man lyckats med handlingen.
  • Skadeslag. Varenda vapen gör en skada, som läggs till din naturliga skada (hugg, kross eller stick beroende på hur du använder vapnet). Du slår skadan, summerar den, slår var det hamnar (en tabell för hugg, kross eller stick), drar av rustning, och kontrollerar på en skadetabell. Blev skadan 10 eller högre är det extraskada, vilket slås med 1T10. Extraskador vill du drabba folk med, inte drabbas av.
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Vi är ett vuxengäng som spelat EON i flera år nu. Jag föll för EON för att det var en svenskt rollspel vilket jag tyckte var kul och för att jag gillar systemet med att man slår flera tärningar. Det ger normalfördelning på slagen och man kan enkelt ändra svårgighetsnivån genom att lägga till eller ta bort tärningar. När vi splelar har striderna en underordnat betydelse, vi lägger kanske 25% av tiden på strider. Det gör att jag hade lite andra krav än yngre spelare som ofta vill se mycket strider. (Jag har spelat samma äventyr med mina barn och det fungerade inte, de minsta tröttnade och när de väl fick chansen rusade de bara rakt in i striderna)

Däremot var jag inte intresserad av EONs värld vilket de flesta kanske är. Jag hade redan är färdig miljö i huvudet som vi skulle spela i och jag hade också en klar bild av hur jag ville magisystemet skulle fungera. (Ungefär som i Wheel of Time). EON har regler för allting och det intresserar inte mig. Numera använder vi aldrig böckerna, jag har ett rollformulär med alla vapen och färdighetsvärden på och det räcker. Resten blir frispel. Man får en känsla efter ett tag hur svårt något bör vara och så är det bara att som spelledare att sätta en nivå och plocka upp några tärningar.

Jag modifierade EONs regler en hel del för att passa mina syften med flera attribut, (gillar inte att magiker nödvändigtvis måste vara smarta), annorlunda inlärningsnivåer för färdigheter och ett sätt att höja sina attribut efter hand.

Nu råkade det slumpa sig så att EONs magisystem passade väldigt bra för detta så där fanns en del bonusar för mig. Men jag förenklade magisystemet rätt mycket också. Något jag blev väldigt nöjd med. För att skapa en effekt startar alla formler på nivån Ob1T6 och så plussar man på fler tärningar för att få större effekt. Alla formler har standardiserade effektnivåer de börjar på vilket är superbra för vi behöver aldrig slå upp en formel och det är busenkelt och kul att hitta på nya formler.

Jag tror att en fördel med EONs detaljerade men också systematiserade system är att det medför att det blir ganska lätt att göra förändringar. Självklart är det så att det är enkelt att variera hur detaljerat man spelar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
När vi splelar har striderna en underordnat betydelse, vi lägger kanske 25% av tiden på strider. Det gör att jag hade lite andra krav än yngre spelare som ofta vill se mycket strider.
Först vill jag bara påpeka att jag inte ser något "fel" eller på något sätt tycker att mycket stridande är sämmre spelsätt än något annat.
Men.
Jag undrar hur kan man få en fjärdedel av speltiden till en "undertonad betydelse"?

Våran spelgrupp spelar nämligen ganska nära realtid på våra spelträffar. Senaste spelträffen var dock ganska utdragen på hela 3 dagar ingame!(speltid ca 8h)
Normalt brukar dock en spelträff på omkring 10h vara mellan en halv dag till en dag ingame(lite resetid ev. borträknad)

/poseur har svårt med fjärdedelsstrider :gremgrin:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jo, jag reagerade också lite, fast jag inte kommenterade...

Jag snittar just nu på ca en strid per äventyr, och mina äventyr snittar väl på 2-5 heldagsspelmöten vardera eller så. Och jag försöker i möjligaste mån hålla de striderna så korta som går.

Man kan uppenbarligen ha lite olika inställning/vana till/av saker och ting :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,000
Location
Rissne
Poseur said:
Eon är ju känt av eonhatare som regeltungt. Och av Eonälskare som realistiskt.
Det är också känt, av några av oss som varken älskar eller hatar spelet men kanske inte känner att det är vår kopp té, som detaljerat men inte realistiskt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Eon är en "harsh mistress"; man får ge en hel del själv, men man får inte så mycket tillbaka.

Ett typiskt "high input-low output"-spel.

Jag gillar regeltunga spel, men om det är mycket regler, då vill jag helst att reglerna ger mig något tillbaka. Och tyvärr finns det bättre spel än Eon då.

Men man kan alltid, som Arfert brukar påpeka, sno den genomarbetade världen och lägga till ett bättre regelsystem.
 
Top