Vi är ett vuxengäng som spelat EON i flera år nu. Jag föll för EON för att det var en svenskt rollspel vilket jag tyckte var kul och för att jag gillar systemet med att man slår flera tärningar. Det ger normalfördelning på slagen och man kan enkelt ändra svårgighetsnivån genom att lägga till eller ta bort tärningar. När vi splelar har striderna en underordnat betydelse, vi lägger kanske 25% av tiden på strider. Det gör att jag hade lite andra krav än yngre spelare som ofta vill se mycket strider. (Jag har spelat samma äventyr med mina barn och det fungerade inte, de minsta tröttnade och när de väl fick chansen rusade de bara rakt in i striderna)
Däremot var jag inte intresserad av EONs värld vilket de flesta kanske är. Jag hade redan är färdig miljö i huvudet som vi skulle spela i och jag hade också en klar bild av hur jag ville magisystemet skulle fungera. (Ungefär som i Wheel of Time). EON har regler för allting och det intresserar inte mig. Numera använder vi aldrig böckerna, jag har ett rollformulär med alla vapen och färdighetsvärden på och det räcker. Resten blir frispel. Man får en känsla efter ett tag hur svårt något bör vara och så är det bara att som spelledare att sätta en nivå och plocka upp några tärningar.
Jag modifierade EONs regler en hel del för att passa mina syften med flera attribut, (gillar inte att magiker nödvändigtvis måste vara smarta), annorlunda inlärningsnivåer för färdigheter och ett sätt att höja sina attribut efter hand.
Nu råkade det slumpa sig så att EONs magisystem passade väldigt bra för detta så där fanns en del bonusar för mig. Men jag förenklade magisystemet rätt mycket också. Något jag blev väldigt nöjd med. För att skapa en effekt startar alla formler på nivån Ob1T6 och så plussar man på fler tärningar för att få större effekt. Alla formler har standardiserade effektnivåer de börjar på vilket är superbra för vi behöver aldrig slå upp en formel och det är busenkelt och kul att hitta på nya formler.
Jag tror att en fördel med EONs detaljerade men också systematiserade system är att det medför att det blir ganska lätt att göra förändringar. Självklart är det så att det är enkelt att variera hur detaljerat man spelar.