Nekromanti Hur beräknar man den Sunkiga Gränsen?

Rising

Vila i frid
I någon film om någon känd muslim (Malcolm X?) så hörde jag att de ansåg den optimala åldern för en kvinna vara hälften av mannens ålder, plus sju.

Den formeln använder vi vanligtvis såsom den Sunkiga Gränsen; har man en tjej yngre än så, så är man skabbig.

Formeln fungerar ganska bra inom ett visst spann, men rasar ihop på väldigt höga åldrar. Dessutom tycker jag att den har ett par problem, men mer om det senare.

Nu eftersöker jag en ny formel för att beräkna den Sunkiga Gränsen, som håller både för höga åldrar såväl som för de lite oskyldigare relationerna man har vid yngre åldrar. Det är en liten matematisk lek som roar mig. Undrar om ni har några förslag.

Viktiga kriterier är:

1. Att formeln ger bra resultat som speglar er personliga övertygelse vid alla åldrar.
2. Att formeln blir någorlunda enkel att beräkna, så att man kan åtminstone kan klara den med huvudräkning.
3. Att formeln blir snygg och elegant, och inte har fula specialregler i stil med "men från och med att man blir trettio så ändras X till = 1" eller liknande.

4. Erm... Den fjärde punkten är mer av ett personligt önskemål från mig, och det är att det vore bra om formeln sade att Den Sunkiga Gränsen inte var högre än 20 för en 29-åring.

Någon som har något förslag?

Min första idé var "2/3 av mannens ålder + 3". För en femtonåring blir gränsen 13. Vidare:
18 - 15
24 - 19
30 - 23
42 - 31
Den börjar lägre än originalet, men stiger sedan högre när mannen blir äldre. Tyvärr ger den ett väldigt dåligt resultat kring åldern 30.

Min nya är: "Mannens ålder + 100/(Mannens ålder - 2) - 11" Den ger bland annat följande resultat:

12 - 11
14 - 11
16 - 12
18 - 13
20 - 14
24 - 17
29 - 21
40 - 31
50 - 41

Den är väldigt krånglig, dock, och trots att den fungerar bra på höga åldrar så är den rätt läskig vid vissa yngre sådana. 18 - 13, liksom... brrr...

---

Finns det någon sådan här formel som kvalificerar för punk fyra utan att ge asskabbiga resultat vid andra åldrar?

Arfert

Facit
Oj, svårt... frågan är om det finns en sån gräns/formel, bortsätt från att det inte känns lämpligt för en "vuxen" man (vad en sån nu är... det varierar ju)... +25?) att ha en partner yngre än kanske 18-20 år.

Är ju oerhört varierande hur "vuxna" tjejer i den åldern är. Har i arbetslivet träffat 19 åriga tjejer som är som fjortisar, andra som är som vilka 35-åringar som helst, emotionellt mogna och proffsiga på jobbet... så där får man väl säga "det beror på".

Wyldstorm

Swordsman
optimal åldersskillnad är väl för mig -(0,1x"Mannens ålder" +1).
Skulle kunna sträcka mig till +2 som konstant, men då äre ju okej för en 20åring att betäcka 16åringar, och det ligger apnära nån slags gräns..

edit: make that -(0,15M+1).

Lindenius

Swashbuckler
Det abslut enklaste torde vara att ha % av sin egen ålder. Säg 20%.

Det ger

20: 16-24
30: 24-36
40: 32-48
50: 40-60
60: 48-72
70: 56-84
80: 64-96

//erik. pappa erik fixar biffen

Lindenius

Swashbuckler
Re: Captain, that is highly illogical

Ja?

:gremgrin:

Eller så räknar man alltid bara från den äldsta i förhållandet och nedåt.
D v s om man utgår från frågan: Vad går för-ung-gränsen för en X-åring.

//erik. ad hocar

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tja, jag tycker den funkar rätt bra. När jag var pytteliten så var jag i allmänhet intresserad av de tjejer som var lite äldre, och det funkar ju rätt bra. Och om man ska "se det så" så är ju yngre kvinnor alltid hett när man blir äldre. Så är man 80 bör man enligt formeln ha en 47åring. Det låter rätt bra. Tillräckligt ugn för att vara lamkött, men inte så gammal att man löper allt för stor risk för att få en hjärtattack i bingen.

Why mess with perfection =)

Bombu

Hero
kul grej...

jag hejar på modellen med 2/3 +3 grejen, den tror jag är den rätta.

"Mannens ålder + 100/(Mannens ålder - 2) - 11" tycker jag ger för brett spann...

29-20 grejen skulle jag dumpa, inte för att du ska dumpa någon som du vill satsa på utan för att 20 är mycket yngre än 29 och nog är under sunkgränsen, för mig känns det rätt....

nu är jag dum och elak mot dig genom att inte lyssna på det du skriver och inte beakta de punkter du satt upp....

men sunkgränsen måste nog ligga högre än 20 för 29 det blir liksom inte riktigt spännande om man hela tiden ligger inom gränsen, man måste ju kunna gå utanför sunkgränsen för att känna sig sunkig, så sätt inte en för generös sunkgräns, det förtar sunket så att säga.

så min kommentar är punkt 4 är sunkig.....

w176

Förlorad dotter
Fel pespektiv

Sunkighetsgränsen handlar inte om hur långt en pojke kan tänka sig gå ner i åldrarna (för folk har väl inga illusioner om att det är pojkarna som väljer?) utan hur långt man som tjej * kan tänka sig gå uppåt.

Dvs sunkighetsgränsen är den gräns när fördelen med att ha e pojke som r äldre än en själv (mindre omogen, mer erfaren, bättre ekonomi, socialt smidigare osv) uppvägs av nackdeledarna (kroppsligt förfall, gubbsjukhet, sociala stigman). Och att det liksom är ett poängsystem man räknar ut för varje enskilt fall.

Tror stenhårt på att för de mesta är de tjejerna som sätter gränsen, och sunkighetsgränsen för killar är bara gränsen när de börjar fördöma andra killar.

(För övrigt tycker jag gränserna för förhållanden, kk, engångsligg, andra saker,,, osv varierar. )

(Inlägget för övrigt lite ironiskt och raljerade och skall inte tas som en fullt seriös åsikt, vilket jag hoppas att ingen annans i trådens heller är iofs. Men jag tror faktiskt tjtjerna sätter gränsen)

*(med preferenser som inkluderar pojkar)

Rickard

Urverk speldesign
Man kan utgå från den yngres ålder istället.

Ålder + Tiotal × 4 + ental/2 = maximal ålder

10 = 11
14 = 17
18 = 23
22 = 31
26 = 37
30 = 42
34 = 48
42 = 58
46 = 65
50 = 70

/Han som tänkte göra ett javascript så att alla kunde slänga in sin egen formel och räkna ut lämpliga siffror, men när han såg sin egen formel så blev det för jobbigt

Bunny

Crazy like a fool
Enkelt. Kan inte alla den?

69%. Där har du din magiska siffra. Flickan får vara minst 69% av pojkens ålder. Det ger:

29x0,69=20,01

Det är alltså fritt fram för 29-åringar att kära ner sig i 20-åringar. Nöjd?

Krille

Super Moderator
Re: Fel pespektiv

Sunkighetsgränsen handlar inte om hur långt en pojke kan tänka sig gå ner i åldrarna (för folk har väl inga illusioner om att det är pojkarna som väljer?) utan hur långt man som tjej * kan tänka sig gå uppåt.
Varken eller. Det du talar om är personliga preferenser. Sunkighetsgränsen är snarare social: när kommer man som kille bli kallad gubbsjuk för att ens bättre hälft är för ung. Eller om man så vill, hur ung tillåter omgivningen ens flicka att vara?

Det är inte min gräns för hur ung du får vara, eller din gräns för hur gammal jag får vara, utan snarare Risings gränser för din och min respektive ålder där han kommer att mobba skiten ur oss (förmodligen mest mig, men om jag har tillräckligt mycket pengar förmodligen dig också).

...vilket för oss över till en sak till: Risings formel har en stor brist. Den tar inte hänsyn till inkomst eller kapital.

Bunny

Crazy like a fool
Kapitalet ANT

"Den tar inte hänsyn till inkomst eller kapital"

Wow - det kommer, om jag förstått saken rätt, inte vara till Risings fördel. :gremfrown:

Rickard

Urverk speldesign

Varken eller. Det du talar om är personliga preferenser. Sunkighetsgränsen är snarare social: när kommer man som kille bli kallad gubbsjuk för att ens bättre hälft är för ung. Eller om man så vill, hur ung tillåter omgivningen ens flicka att vara?
Du, det där gäller båda hållen.

/Han som minns snacket när den storbystade bruden i klassen på gymnasiet var ihop med en 23-åring

Nightowl

Champion

den storbystade bruden i klassen på gymnasiet var ihop med en 23-åring
Va? Var det ett exempel på att det gäller bägge hållen? För hon var ju en yngre kvinna ihop med en äldre karl, precis som vi pratat om här?

Erik, förvirrad gubbstrutt

Krille

Super Moderator

Du, det där gäller båda hållen.
Det säger jag inte emot. Poängen var dock att det inte var 23-åringens eller den storbystade flickans sunkighetsgränser, utan omgivningens. Det vill säga resten av klassens.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Teh Sunk

Men Rising du är redan så sunkig att du har passerat förbi alla gränser för ljusår sedan. Så om du undrar för egen skull så kan jag säga att det kommer att bli sunk oavsett hur gammal eller ung damen/krukväxten/dammsugaren i fråga är. :gremtongue: