SaknarStämband said:
Så hur gör ni när ni skriver om en värld?
För inte så länge sedan så skrev jag världar i någon form av top-down-approach: börja med de stora penseldragen, gå sedan in på mindre och mindre detaljer.
Sen upptäckte jag den hårda vägen att den approachen ofta missade poängen. Den gav massor med information men inte den jag behövde, som istället fick improviseras på fläcken.
Så på senare tid har jag börjat med en ny approach: jag börjar med de stora penseldragen, och så fort jag har någon grundläggande motsättning så byter jag taktik helt. Jag skriver äventyr. Helst äventyr som kräver lite kringflängande.
Allt eftersom äventyren växer fram så ser jag direkt var jag har hål i världsbeskrivningen som jag måste fylla i. Det blir rubriker i min världsbeskrivning, som sedan fylls i med text. Detta upprepas lagom många gånger tills man har den text som behövs för att ge andra spelledare så mycket på benen att de kan ta över och skapa själva.
Ett exempel från Blå Himmel: jag upptäckte att jag hade behov av att få in kvinnliga rollpersoner, så jag hittade på en slags folkmilis som drabbar alla oavsett kön, Landsturm. Det var inte mer än så: ett namn som var en ursäkt till att det kunde finnas kvinnliga flygare.
När jag sedan skrev äventyr så uppstod behovet av interaktion med Landsturm, eftersom de bemannar vägposter och luftvärnspjäser, men det gav också vid handen att jag hade ett jättehål där. Jag hade ingen aning om hur det fungerade praktiskt: hur deras ledning och organisation fungerade, vilka som kallas in, vad de sysslar med etc. Så det var bara att sätta sig ner och definiera Landsturm.
Ett annat exempel från samma äventyr var den lokala militära organisationen. Jag hade två antagonister som förde befäl över respektive sidas styrkor, men hur såg styrkorna ut? När jag skrev äventyret så upptäckte jag att jag måste ha mer detaljer än att generalmajor Gerhardt är boss på ena sidan och generallöjtnant Mysjkin är boss på andra sidan. Vad är de boss för? Hur är de organiserade? Varför flyger de inte på varandra? Vilka är deras överordnade? Deras underordnade? Vad heter de olika förbanden, och vad heter orterna där de dräller? Hur förhåller de sig till lokalbefolkningen?
Frågorna hopades när äventyret utvecklades, och allt eftersom svaren kom in så hade jag mer eller mindre definierat hela Sareva-dalen.