Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har i många scenarion ofta har haft personer av vit, amerikansk nationalitet i fokus. Den bilden breddades i takt med jag lät kvinnor ta plats i narrativet. Nästa steg var att blanda in andra nationaliteter också, och med Leviathan fick ryssar, kineser och asiater större utrymme. Jag har även försökt att inkludera mer färgade personer också, och jag fick lite feedback (som jag uppskattade) efter GothCon att jag skrivit att en av karaktärerna var mörkhyad. Det i sig tyckte inte personen var negativt, utan det var att jag inte skrev att de andra karaktärerna var vita (och att jag därmed utgick från en vit norm).
Det fick mig att börja tänka hur man ska belysa det i text. Vithyad är väl inte ett ord? Så jag började tänka och då sprang mitt sinne iväg till amerikanska polis- och kriminalserier, där de talar om att den misstänkte är "caucasian". Är det rätt term att använda sig av? Typ "David är en kaukasisk, medelålders man"? Kaukasien är både ett geografiskt område och en rasbenämning - riskerar det att bli en sammanblandning? Eller säger man bara "vit man"?
Jag vill utveckla mitt språk. Hjälp mig!
Det fick mig att börja tänka hur man ska belysa det i text. Vithyad är väl inte ett ord? Så jag började tänka och då sprang mitt sinne iväg till amerikanska polis- och kriminalserier, där de talar om att den misstänkte är "caucasian". Är det rätt term att använda sig av? Typ "David är en kaukasisk, medelålders man"? Kaukasien är både ett geografiskt område och en rasbenämning - riskerar det att bli en sammanblandning? Eller säger man bara "vit man"?
Jag vill utveckla mitt språk. Hjälp mig!