Dimfrost
Special Circumstances
Jag varken skrev eller menade att man måste vara stabil och högpresterande för att klara sig i akademin, bara att om man redan har problem med depression och att bli klar med saker är det inte en karriär jag skulle rekommendera. Det är en ganska destruktiv miljö som naturligtvis även har sina ljuspunkter (jag har inte helt lämnat akademin själv än). Men jag har blivit ganska desillusionerad med tiden, både av egen erfarenhet och den hos kollegor och vänner.Jag förstår absolut vad du menar. Samtidigt är jag själv varken särskilt högpresterande, stabil eller lycklig och jag har ändå klarat av att både doktorera och sedermera försörja mig själv som historiker i över ett årtionde. Kanske är jag ett offer för Dunning-Kruger effekten här, men själv uppfattar jag mig inte på något sätt som exceptionellt begåvad eller arbetsam (många, men långtifrån alla i akademin är det).
Och det är tufft, det är osäkert, i akademin, och frilansandet som jag också ägnar mig åt. men jag har gjort det valet för att jag får arbeta med något jag älskar och som jag tycker är meningsfullt och ger utlopp för det jag tycker jag är bra på. Jag vill inte råda Ymir att göra varken det ena eller det andra, bara peka på att det finns en väg han kan välja här; givet vad jag vet om honom är jag övertygad om att han har det som krävs rent intellektuellt/färdigjhetsmässigt för att klara sig i akademin och/eller som skribent. Det finns så klart ingen garanti att en genomförd master leder till en doktorandtjänst, och guld och gröna skogar väntar inte en efter disputation: vill Ymir välja en trygg väg ska han så klart varken läsa en master eller gå en doktorandutbildning och det tror jag att han är väl medveten om.