Hej, jag hoppar in lite här.
Rymdhamster;n157232 said:
Jag har inte läst i närheten av allt som släppts, mest för att allt det jag har läst varit just så: inte kompletta äventyr, ingen komplett kampanj. Bara frön och idéer till dessa. Hela spelet är skrivet utifrån förutsättningen att du kommer att köra på i princip utan förberedelser utan mest hitta på allt eftersom och improvisera.
Överlag skulle jag sammanfatta det till: du får en massa bra och coola idéer, men om du vill ha mer traditionella äventyr så får du göra allt grovjobbet själv.
Den här synpunkten dyker ju upp ibland, men jag skulle vilja justera bilden lite. Det mesta av kampanjmaterialet som släppts till
År Noll är i form av
särskilda zonsektorer, och det stämmer att dessa inte bildar en färdig kampanj - de är modulära äventyrsplatser som kan användas på valfri plats i Zonen och i valfri ordning. Dock är särskilda zonsektorer betydligt mer än "frön och idéer" - de är texter på mellan 10 000 och 20 000 tecken, med detaljerat beskrivna platser, SLP och möjliga händelser, samt kartor och illustrationer.
Zonsektorerna går också att bygga ihop till en kampanj (av valfri längd) med hjälp av kampanjfinalen
Vägen till Eden som ingår i
Kampanjboken (
Bok 2: Zonen, för er som har första utgåvan).
I den nya kommande
Startboxen ingår tre helt nya särskilda zonsektorer, som är specialskrivna för att ge en introduktion till spelet och som tillsammans bildar en kortare kampanj.
Sen har vi ju de två stora expansionerna
Genlab Alfa och
Maskinarium - båda innehåller en komplett kampanj av mer klassiskt snitt. Kommande Exodus kommer också att innehålla en komplett kampanj, men av en mer öppen form.
Evokee;n157434 said:
Är det nya meta-plotter för expansionerna såsom Genlab Alfa? Att man då göra nya gubbar som kör igenom en ny metaplott?
Är det inte lite kefft av dem att ge ut en ny box med ofullständiga regler? Givetvis vill man ha en fullständig box och inte behöva plocka ihop alla kort, tärningar och regelböcker på egen hand.
Både
Genlab Alfa och
Maskinarium är kompletta boxar med regler, spelkort, spelmarker, specialtärningar, färgkartor och regelböcker. De står på egna ben och går att spela som separata rollspel om man vill.
Om du syftar på Startboxen så är den just skapad som en introduktion till spelet - därav även det mycket låga priset. Även den innehåller spelkort, spelmarker, specialtärningar och färgkartor, samt nerkortade regler. Tanken är att man "levlar" till Regelboken/Kampanjboken när man har spelar klart minikampanjen i Startboxen.