Jättekonstig video. Konstiga översättningar, texten är på engelska, skumma exempel. Fattar inget.
Att översätta något är alltid en tolkning. Anledningen till att jag gör detta är för att vi bearbetar information annorlunda om det sker på ens modersmål än på ett sekundärt språk (
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172089/). Jag kommer lägga till undertext till klippet i framtiden för att underlätta för folk, men tanken att inte visa allt på svenska är för att det finns vissa begrepp på engelska som inte direkt går att översätta. T.ex.: Klippet nämner 'counseling', men det betyder olika utifrån situation. Inom politik kan det betyda rådgivning, medan inom psykologi är det mer att förbättra en persons välmående (såsom mental hälsa).
Här kommer en komprimering av klippets innehåll, med några tillägg, som jag hoppas kommer underlätta förståelsen.
SPELANDE:
•
Vet reglerna (tillräckligt för att köra sessionen)
•
Känsla för tempo och val //som erbjuder spelarna risker/belöningar för att skapa ett intressantare spel.
•
Anpassa utifrån spelarnas spelstil
•
Justera regler och använd hembryggning
•
Väv samman handlingen i spelets alla delar (sociala möten, utforskning och strid)
BERÄTTANDE
•
Väv in berättelser med spelets mekaniska delar (t.ex. istället för att säga 'du träffar ditt mål och utbringar 4 skada' kan spelledare vara mer inlevelsefull, såsom 'orken tjuter till när din pil borrar sig in i hans ena skuldra, men hon verkar inte tagit någon större skada'. Om vi hoppar tillbaka till punkten 'känsla för tempo' så kanske en ska inte göra sådana beskrivningar varenda gång, men variation gör spelet mer spännande, enligt mig)
•
Betydelsefulla val (detta skapar ett gemensamt berättande)
•
Världsbyggande
•
Hjälp till att berätta karaktärernas utveckling
•
Överraska spelare (utifrån deras karaktärer och vad spelarna önskar ska hända deras rollfigurer)
ETIKETT
•
Hygien
•
Passa tider
•
Undvik distraktioner
•
Förberedelser
•
Sätta gränser
EXTRA
•
Ledarskap
•
Uppträda
•
Organisering
•
Rådgivning
•
Uppskatta spelarna
Kanske du kommer hänga med bättre på vissa punkter om du ser det första klippet, 'Bli en bättre spelare', eftersom denna video bygger vidare på samma koncept: