Sömniga Isaac
Rollspelsinkvisitor
Jag funderar lite kring detta. Är det inte lättare att bryta reglerna på ett vettigt sätt om en först har kännedom om reglerna? Tänker lite som med många andra aktiviteter, till exempel språk, att det är först när du är förtrogen med språkets regler som du på allvar kan börjar bryta reglerna för att anpassa språket till sitt syfte. Tänker att samma gäller för rollspel, att det är först när du är förtrogen med systemet som du kan börja bryta det för att anpassa efter gruppen.Spelande. När det gäller det här med att kunna reglerna: mitt råd vore snarare att välja att spel som är så enkelt att reglerna inte kommer ivägen, än att säga att en bra spelledare ska kunna reglerna.
Sen håller jag med dig om att i grund och botten bör systemet väljas efter gruppens intresse. Att envist hålla tag i ett system bara för att det är det gruppen känner till känns inte helt optimalt när det förmodligen finns system som redan är bättre anpassade till det som gruppen vill fokusera på.
Bra tankar och kommentarer i övrig @zo0ok, även om jag kanske håller kvar vid att videon skulle väcka mer diskussion om formen var mer anpassat till syftet och målgruppen. Jag ser kritiken mer konstruktivt i det här fallet, som ett försök att hjälpa skaparen att skapa bättre innehåll även om somliga inlägg kanske kan uppfattas som gnäll.