Ja, du borde nog titta på lite moderna rollspel. Om din bild av rollspel är färgad av DnD5 och DoD3 så har du en massa spännande att upptäcka! Moderna svenska rollspel är ju på många sätt väldigt i ropet och håller riktigt hög klass. Därför har de ju också rönt mycket internationella framgångar. Jag har själv inte så bra koll på moderna tradrollspel (jag lirar ju ganska annorlunda spel), men ta en titt på Kopparhavets hjältar, Neotech Edge, Kutulu, Mörk borg och Bortom varselklotet, för att ta några exempel på spel som har gott rykte som genomtänkta och välkonstruerade. Min bild är att genomsnittskvaliteten på svenska rollspel är högre än på till exempel amerikanska.Jag började den här översättningen som en introduktion för folk som vill börja spela bordsrollspel, framförallt femte upplagan av D&D. I början funderade jag på att börja med svenska rollspel, men utifrån de rekommendationer jag fick tyckte jag att svenska rollspel (framförallt äldre upplagor) bestraffade spelare om de inte gjorde som spelet förväntades av en. Exempel:
[...]plötsligt bländas du av en blixt som slår ned alldeles framför dig. Där blixten slog ned står en högrest gammal man och tittar strängt på dig. Han har en stor tärning i en kedja om halsen. "Jag är Den Store Spelledare", säger han allvarligt. "Tyvärr måste jag meddela att du är alldeles för räddhågad för att klara äventyraryrket." Han skakar sorgset på huvudet och suckar. "Ja, ungdomen nuförtiden är då inte mycket för att hurra för." Så pekar han på dig och mumlar något mystiskt. POFF! Äventyret är slut. Din rollperson har just upplösts i ett rökmoln.
/Drakar och Demoner, tredje upplagan, sidan 7.
Kanske ett sätt att utvecklas som rollspelare?
Skämt åsido så tycker jag i alla fall att det är toppen att jobba på sin skicklighet som rollspelare. Jag brinner väldigt mycket för det och vi i Hantverksgruppen spelar varannan vecka med fokus på att träna och förbättra oss. Så även om jag inte är målgruppen för just dina videor tycker jag att det är ett toppeninitiativ, i alla fall. Hoppas att du inte låter dig nedslås av bemötandet här på forumet. Och om du börjar utforska floran av svenska kvalitetsrollspel så kanske du till och med kan göra en video om det och tipsa de som tittar på dina videor och som mest kommit i kontakt med DnD om att det finns en hel värld med sppännande rollspel att upptäcka!