clarence redd
FrostByte Books
Angående systemet i Järn: Det är en bra idé med de olika nivåerna i konflikten. Kan man låta spelarna välja nivå efter hand som konflikten utvecklar sig? Att man alltså alltid startar med en lågintensiv konflikt och efter tre rundor eller så deklarerar att "nu kan ni antingen backa ur eller så får ni höja insatsen/risken", och sedan igen efter sju rundor. Skulle det funka?
I så fall skulle det kunna vara användbart även i strid. Ena parten höjer handen och pustar ut; "nu räcker det, jag backar". Ett system som kan bidra till att minska på våldet kanske?
Jag tänkte också på mekaniken med spelmarker (tokens) som Revolution d100 använder i konflikter. De delas ut när spelaren varit påhittig och/eller rollspelat bra och kan sedan användas för att ge fördelar senare i konflikten. De blir en drivkraft att skapa kreativa lösningar på konflikter och minskar motsättningen mellan tärningsrullande och rollspelande (förhoppningsvis). Jag har testat väldigt lite än, men det verkar ganska bra än så länge.
I så fall skulle det kunna vara användbart även i strid. Ena parten höjer handen och pustar ut; "nu räcker det, jag backar". Ett system som kan bidra till att minska på våldet kanske?
Jag tänkte också på mekaniken med spelmarker (tokens) som Revolution d100 använder i konflikter. De delas ut när spelaren varit påhittig och/eller rollspelat bra och kan sedan användas för att ge fördelar senare i konflikten. De blir en drivkraft att skapa kreativa lösningar på konflikter och minskar motsättningen mellan tärningsrullande och rollspelande (förhoppningsvis). Jag har testat väldigt lite än, men det verkar ganska bra än så länge.