Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Re: Ickeproblem.
Du missar min poäng. Den var att överskådlig sannolikhet för spelledaren är viktig. Vill han inte att spelarna ska ha alltför bra koll på det så håller han svårigheterna hemliga (eller luddiga), men han måste själv förstå effekterna av sina handlingar.Det där är bara ett problem om man låter det krävda antalet successes (vi kan kalla det tröskelvärde eller nåt) och svårighetsgraden (alltså nuffran varje tärning skall visa för att räknas som en success) båda representerar exakt samma sak. Och om de gör det så har man faktiskt bara gjort ett onödigt krångligt system (varför ha två olika faktorer som beter sig helt olika rent matematiskt, men som i spelvärlden innebär exakt samma sak?). Om de däremot representerar olika saker, då kommer man aldrig behöva fundera över om man skall kräva minst 9+ på två tärningar eller 7+ på tre, för det kommer liksom vara uppenbart. I vilket fall så verkar det inte vara något relevant problem för den här tråden, eftersom Dimfrost ju hade planerat att ha låsta svårighetsgrader.