Jag har inte så mycket att tillägga om hur och när spelares rollpersoner bör dö, annat än att det bör vara sällan.
Men det finns ett särskilt dilemma med när rollpersoner tänjer gränserna och gör saker som rimligen borde vara livsfarliga:
i en hel del spel är det deras vardag.
En klok normal person undviker till varje pris många av de situationer som äventyrliga rollpersoner uppmanas att uppsöka: farliga skurkar, strider, monster, fientligt inställda nationer. Att då bedöma vad som rimligen borde sluta med rollpersons död kan vara rätt klurigt.
Det enklaste och rättvisaste (mot spelarna) är att använda regelsystemet och vara hyggligt konsekvent med hur världen är uppbyggd. Är spelet byggt för att härbärgera rollpersoner som är mäktigare än Ollson på gatan får man finna sig i att de klarar av saker som vanliga människor borde ha förstått vore för farligt. Men spelarna får också finna sig i att när de har haft tid att lära känna världen och få mäktiga rollpersoner hamnar mer och mer av ansvaret att kalkylera riskerna på dem själva.
Att planera en rollpersons död är jag emot.
Jag har bara gjort en gång. Planera farliga överraskningar, visst, rätt ofta, men att verkligen noggrant se till att rollperson E inte har en sportslig chans, det har jag undvikit. Undantaget var en gång när jag kände mig provocerad av en spelare som lät sin mycket mäktiga rollperson använda sina krafter till slumpvisa våldsdåd och förnedringar.
Fast jag dödade honom trots allt inte, utan fångade honom på ett sätt som omöjliggjorde rymning (involverande skiljande av huvud från kropp) och för all framtid gjorde honom användbar för en storskurk.
Men det hela bottnade i att spelaren var missnöjd med sin rollperson. När han sedan fick byta till en annan ändrades hans spelstil radikalt till det bättre.
Och jag lärde mig att våld inte är någon ofelbar problemlösare...